Verbalna ili neverbalna, komunikacija je potreba svih ljudi. Općenito rečeno, to je proces razmjene informacija, znanja, emocija, stavova, misli. No osim toga, komunikacija je puno više. Sjetite se kad su vas nečije riječi zaboljele? Ili razveselile? I nakon toga ste se s nekom osobom zbližili ili ste se udaljili od nje? Komunikacija jest odnos, “alat” kojim, između ostalog, odgajamo djecu i gradimo odnos s njima. Taj odnos, kao i komunikacija, može biti uspješan ili neuspješan, što prije svega ovi o nama samima. Naime, djeca komunikaciju uče od roditelja i odgojitelja koji su svakodnevno njihov model i uzor. Sjetite se situacija kada ste čuli dijete da točno ponavlja vaše riječi i pokrete. Ponekad smo sretni i zadovoljni time, a ponekad baš i ne.

“Djeca govore 100 jezika, imaju 100 načina izražavanja, 100 načina razmišljanja, 100 svjetova za izumiti, pronaći, izmisliti, sanjati…“, jedno je od osnovnih polazišta Reggio pedagogije, čija je glavna teza da nam pedagogija slušanja pomaže razumjeti načine kojim dijete komunicira. Tajna uspješnog odgoja i odnosa leži upravo u razumijevanju načina na koje dijete razumije svijet. Stoga je od iznimne važnosti znati razumjeti dijete, znati prepoznati njegove potrebe, mogućnosti i interese, a sv eto kako bismo mogli komunicirati s djetetom na njemu jasan način te postigli krajnji cilj – uspješan odgoj i odnos temeljen na povjerenju i poštovanju.

Dijete vas ne sluša? Dijete hoće baš ono što ne smije? Ne poštuje pravila i granice ponašanja? Izbacuje vas iz takta? Gubite kontrolu nad samom sobom, a time i nad djetetom? Sve češće dobivate odgovor od djeteta poput: "Ne! Neću! Baš me briga!" i sl.? Dijete reagira tek kad viknete, a vama se to ne sviđa i iscrpljuje vas? Sto puta ste ponovili istu stvar, a ono i dalje radi po svom? Sve su to situacije s kojima se susreće većina roditelja. U tome nitko nije usamljen, ali ni nemoćan. Zato je jedno od temeljnih pravila uspješnog roditeljstva naučiti kako pravilo i uspješno komunicirati s djetetom i graditi odnos temeljen na povjerenju i poštovanju.

Koliko puta ste krenuli razgovarati s djecom, pokušali im objašnjavati, urazumiti ih, ali ste brzo izgubili njihovu pozornost. Nisu vas čuli. Jer prodike, razgovori i objašnjavanja nisu način na koji djeca komuniciraju. Njima je to beskrajno dosadno i u njima čuju samo svaku petnaestu riječ. Jednom je tati, o čijem smo iskustvu već pisali, to dosadilo, pa je odlučio promijeniti taktiku te počeo primjenjivati tehniku aktivnog slušanja koja se koristi za djecu u kognitivno-bihevioralnoj terapiji. Njegov primjer aktivnog slušanja pročitajte OVDJE. Aktivno slušanje zahtijeva posvećenost i rad. Sama tehnika zahtijeva mirno okruženje s malo distrakcija i praćenje govora tijela dok dijete govori. Zatim kao slušatelj jednostavno ponovite ono što ste čuli tako da malo parafrazirate izrečeno kako biste potvrdili to s djetetom. Proces također zahtijeva fizičku otvorenost prema govorniku i vlastitu tjelesnu fizičku gestu kojom ćete pokazati prihvaćanje i slušanje, uključujući kimanje glavom i kontakt očima kada je to prikladno.

Tekst: Lana Kihas i Roditelji.hr
* 9. rujna 2020. od 17:30 do 20:00 h Lana Kihas organizira radionicu za roditelje koji žele naučiti kako pravilo i uspješno komunicirati s djetetom i graditi odnos temeljen na povjerenju i poštovanju. Što ćete dobiti na radionici?Različite alate za komuniciranje s djetetom a da nas ono čuje i razumije; načine kako motivirati dijete na suradnju i dogovor, primjere iz prakse i svakodnevnog života te savjete i odgovore na vaša pitanja. Informacije i rezervacije: info@lanakihas.com ili 098 798 836. 

Fotografija: Shutterstock