ADHD, poremećaj pozornosti sa ili bez hiperaktivnosti, jedan je od poremećaja u djetinjstvu, a može se nastaviti tijekom mladenaštva i zrele dobi. Roditelji djece s tim poremećajem ne nose se jednako s tim problemom, ali svima njima najviše pomaže strpljenje, prihvaćanje i razumijevanje. Prve poteškoće djeteta i njegovih roditelja najčešće počinju s polaskom djeteta u školu. Hiperaktivnostproblem koncentracije, nepredvidljivost i impulzivnost, osobine su koje onemogućavaju dobru prilagodbu djeteta zahtjevima i očekivanjima tradicionalne, klasične škole. ADHD je široko rasprostranjen poremećaj o kojem ovisi kvaliteta života i roditelja i djeteta. Procjenjuje se da 3-4 posto školske djece u Hrvatskoj pati od ADHD-a. To znači da se u prosjeku u svakom razrednom odjelu nalazi jedan (ili dva) učenika s navedenim poremećajem. Imajući na umu da je danas sve više djece s tim poremećajem, roditeljima svakako pomaže činjenica da njihova djeca nisu drukčija ni “psihički bolesna” ili zločesta, nego da njihov mozak jednostavno funkcionira drukčije.

“Hiperaktivno” dijete može imati poteškoće na tri različita područja: (hiper)aktivnost, pažnja i kontroliranje impulsa.

Koji su oblici ponašanja karakteristični za djecu koja imaju probleme na ova tri područja, otkrivaju u Poliklinici za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba.

Dijete koje ima problema na području (hiper)aktivnosti:

  • često trese rukama i nogama, vrpolji se, previja, meškolji
  • često ustaje u situacijama kada se očekuje da sjedi na mjestu (npr. u školi)
  • pretjerano trči, skače ili se penje u situacijama u kojima to nije prikladno
  • teško mu je da se tiho i mirno igra
  • ponaša se “kao da ga pokreće motor”
  • često pretjerano puno priča
  • glasno (puno viče, pjeva, priča…)
  • stalno u pokretu, “u pogonu”
  • okreće se i vrpolji na stolici
  • lako se uzbudi
  • naglo poseže za predmetima
  • stalno manipulira predmetima, igračkama
  • ima teškoća ako se treba mirno igrati ili baviti nečim
  • nemirno je
  • neumorno je

Nepažnju kod djeteta možemo uočiti kroz sljedeća ponašanja:

  • radi pogreške zbog nemara ili ne posvećuje pažnju detaljima
  • teško održava pažnju u zadacima ili igri
  • čini se da ne sluša čak i kada mu se direktno obraćamo
  • teško mu je organizirati zadatke i aktivnosti
  • često gubi stvari potrebne za ispunjavanje zadaća ili aktivnosti
  • lako ga ometaju vanjski podražaji – koji drugu djecu ne smetaju
  • sporije je od druge djece u učenju novog i izvršavanju zadataka
  • sporije je od druge djece u učenju novog gradiva i u izvršavanju zadataka
  • teško se koncentrira
  • ima teškoća sa završavanjem neke aktivnosti
  • neorganizirano je
  • ima nedovoljne sposobnosti planiranja
  • odsutno je mislima
  • nepažljivo je
  • ima poteškoća u praćenju uputa
  • kratko trajanje pažnje
  • teško se zadržava uz i teško dovršava zadatak

Impulzivno dijete:

  • “istrčava” sa odgovorima prije nego što je završeno pitanje
  • ima poteškoća s čekanjem reda
  • često prekida i ometa druge
  • burno emotivno reagira, ne predviđajući dobro posjedice
  • djeluje prije nego što promisli
  • prebacuje se s jedne aktivnosti na drugu
  • ne može čekati da netko završi rečenicu ili radnju
  • prekida razgovor
  • nameće se drugima
  • ne čeka upute
  • ne može pratiti pravila igre

Donosimo deset savjeta pomoću kojih odnos roditelja i djeteta s ADHD-om može postati puno bolji i jednostavniji:

  1. Kada se vaše dijete ponaša primjereno, trebate mu uputiti lijepe riječi, zagrliti ga i nasmiješiti mu se. Tako će djetetu porasti samopouzdanje, stvorit će pozitivne stavove i poželjet će ponoviti lijepo ponašanje.
  2. No, neadekvatno ponašanje ignorirajte kad god možete, odnosno kada ste potpuno sigurni da takvo ponašanje neće dovesti do fizičkog ugrožavanja djeteta.
  3. Djeca uče imitirajući ponašanje odraslih. Trebate im biti dobar primjer. Ako vi galamite, morate biti svjesni da će i vaše dijete galamiti.
  4. Upute koje dajete djetetu moraju biti jasne, jednostavne (kratke) i razumljive.
  5. Vaše dijete bi trebalo imati svoju rutinu, strukturu i predvidivost.
  6. Pružite mu mogućnost da sudjeluje u obiteljskim poslovima i kućnim obvezama.
  7. Odaberite mu poslove u kući kao što su raspremanje stola i iznošenje smeća. Bitno je da je uključena i fizička aktivnost.
  8. Ukoliko pažljivo isplanirate školske i kućne obveze te slobodne aktivnosti svaki dan, to će pozitivno utjecati na hiperaktivno dijete.
  9. Postupno mu prepuštajte sve više odgovornosti za njegove obveze.
  10. Jasno komunicirajte s djetetom. Dajte mu pozitivne, ali odlučne upute.Priču mame Monike Dubravčić, koja je ispričala sve što su ona i danas 15-godišnji Alex, prošli zbog nerazumijevanja društva prema ovom poremećaju, pročitajte OVDJE.* Studentica Magdalena Mihajlović za izradu diplomskog rada treba pomoć roditelja djece s ADHD-om, koje moli za sudjelovanje u anketi. Anketni upitnik namijenjen je roditeljima djece školske dobi koja imaju dijagnosticiran poremećaj pažnje uz hiperaktivnost, dok zadnji dio upitnika namijenjen djetetu. Anketa je u potpunosti anonimna i u njoj možete sudjelovatiOVDJE.

Tekst: Roditelji.hr

Fotografija: Shutterstock