Razlikovati lijevo i desno je vještina koju djeca uče s vremenom. No, nju ne svladaju svi – čak 20 do 30% odraslih ima problem sa stranama bilo da ih zamjenjuju ili moraju svaki puta kratko promisliti kako bi ih imenovali. Uz malo upornosti, taj se problem može ublažiti još u djetinjstvu.

Zašto neka djeca imaju problem?

Evolucijska pedagoginja Andres Anderer smatra da do problema sa stranama dolazi najčešće u ranom razvoju djeteta. Ako se određene kretnje i pokreti, kao što je primjerice puzanje, držanje i ljuljanje na roditeljskim rukama, rolanje po podu, pokazivanje i dohvaćanje, posjedanje i ustajanje, prohodavanje... ne izvježbaju ili ne iskuse u dovoljnoj mjeri, to se negativno odražava na sposobnost prostorne orijentacije odnosno na razlikovanje lijevog i desnog.

Problem s određivanjem strana je uglavnom bezopasan i takva djeca trebaju samo stotinku duže od drugih da odrede stranu. No, katkad je ovaj problem jedan od znakova ADHD-a.

Katkad se javlja i uz problem legastenije kod kojeg dijete teško povezuje zvuk slova s njegovim grafičkim znakom. Neka djeca koja imaju problem s lijevo/desno pišu s obje ruke i ne oslanjaju se samo na jednu, imaju problema s koncentracijom i računanjem ili s razumijevanjem pročitanih tekstova.

Jasno je da se problem lošeg razlikovanja strana lijevo/desno stoga treba sagledati u cjelokupnom kontekstu s drugim simptomima kako bi se donosilo bilo kakve ozbiljnije zaključke.

problem nerazlikovanja lijeve od desne strane kod djece

Ovako se uči lijevo/desno

Vježbe kroz kretanje

Djetetu koje ima ovaj problem moguće je pomoći vježbama i to onim u kojima se kreće, tjelesno istražuje prostor i učvršćuje sve pojmove gore-dolje, naprijed-nazad, lijevo-desno... Koristite ih i izgovarajte djetetu kad god se kreće ili ga želite animirati na pokret. Možete raditi i ove vježbe:

  • Dok stojite lijevu ruku svinite u laktu i njime dotaknite koljeno desne noge.
  • Dok stojite podižite lijevu ruku postrani prema gore, a s druge strane na isti način podižite desnu nogu. Promijenite strane.
  • Kad učite prelaziti cestu, uvijek ponavljajte djetetu kako prvo mora pogledati lijevo pa desno.
  • Hodajte na sve četiri što također razvija prostorno razmišljanje.

Vježbajte kroz igru

  • Traženje:“Što vidiš desno od drveta?“. „Gdje stoji šalica – lijevo ili desno od tanjura?“
  • Kolaž: dajte djetetu stare novine i neka izreže sve desne cipele i neka ih zalijepi na jedan papir. Za svaku točnu cipelu dobiva jedna bod. Katkad je problem što istovremeno objašnjavamo djetetu i jednu i drugu stranu. Zato pokušajte par dana vježbati samo primjerice s lijevom stranom, a zatim prijeđite na desnu.
  • Narukvica: zavežite narukvicu djetetu na lijevu ruku i pitajte ga svako toliko na kojoj mu je ruci narukvica.

Tekst: I.Š.

Foto: Profimedia