Razvoj grafomotoričkih vještina – prvi crteži

Grafomotorika je motorička aktivnost koja se odnosi na držanje olovke i pisanje. Definicija je jednostavna, ali razvoj ove vještine složeni je zadatak koji ovisi o razvoju i sazrijevanju motoričke kontrole, te odnosu između vizualno-motoričke koordinacije i kognitivnih funkcija.

Motorički razvoj započinje razvojem grube motorike, te se nastavlja razvojem finih motoričkih vještina koje su osnova razvoja grafomotoričkih vještina. Sposobnosti potrebne za uspješno usvajanje grafomotoričkih vještinama su bilateralna integracija, koordinacija oko-ruka, mišićna snaga ruku i prstiju, dominantnost ruke, te pravilan hvat olovke. Primjereno razvijeni pokreti ruke, planiranje i korištenje prostora, uočavanje likova i određivanje poteza glavne su vještine koje dijete treba razviti da bi u potpunosti ovladalo i razvilo grafomotoričke sposobnosti.

Budući da je grafomotorika vještina koja se razvija od najranijeg djetinjstvu u njezinom razvoju postoji nekoliko razina koje su u vezi s kronološkom dobi djeteta.

Razina broj jedan - ŠARANJE

Ova faza je karakteristična za malu djecu (do druge godine života). Obilježena je čvrstim, grčevitim, neplaniranim pokretima ruke, te nepravilnim hvatom olovke. U ovoj dobi djeca često prilikom crtanja prelaze granicu papira i cjelokupna aktivnost izgleda neplanirano i grubo. Ova razina je osnova daljnjeg razvoj grafomotoričkih vještina pa želim naglasiti važnost ovakvih aktivnosti kod male djece. Ipak u tako maloj kronološkoj dobi aktivnosti pisanja trebaju biti pod nadzorom roditelja.

Razina broj dva - RAVNE LINIJE

Nakon druge godine života djeca počinju producirati ravne linije, vodoravne pa okomite. Djeci većinom za aktivnosti pisanja ponudite drvene bojice (maloj djeci deblje drvene bojice) jer na taj način djeca uvježbavaju i pritisak olovke na papir. Djeca koja u aktivnostima pisanja koriste samo flomastere, koji ostavlja lagani trag na papiru, ne vježbaju pritisak olovkom.

Razina broj tri - OBLICI

Treća razina počinje se javljati u trećoj godini života djeteta i to ovim redoslijedom:

Krug je prvi oblik koji dijete reproducira. Početni krugovi su većinom ovalnog oblika i nisu zatvoreni. Kružnim pokretima dijete uči kako kontrolirati poteze olovkom te s vremenom krugovi postaju okrugli i zatvoreni te djeca prelaze na ostale oblike.

Kvadrat je drugi oblik koji dijete reproducira i nastaje povezivanjem okomitih i vodoravnih linija. Ovaj oblik dijete većinom može samostalno reproducirati oko četvrte godine života.

Većina djeca u dobi od 4-5 godina može samostalno nacrtati trokut.

Zbog svoje složenosti ovaj oblik, četverokut, djeca samostalno crtaju u šestoj godini života.

Razina broj četiri - CRTANJE

Prvi crteži se javljaju oko treće godine života. Glavno obilježje prvih crteža je jednostavnost, sadržajno većinom predstavljaju stvari iz djetetove okoline. Naravno, s vremenom i sazrijevanjem, crteži postaju kompleksniji, sadržajno bogatiji, detaljniji. Između četvrte i pete godine djeca mogu nacrtati prepoznatljiv ljudski lik sa svim najvažnijim ljudskim obilježjima.

 

Tekst: Martina Starčević Perica, prof. logoped
Izvor: martininblog.hr
Foto: Profimedia

Tagovi: , , , ,

Vezano uz temu

Korisna igra za razvoj fine motorike

Kako bi dijete svladalo složenije motoričke vještine koje…

Kupuju li roditelji mobitelima vrijeme za sebe i malo mira od nestrpljive djece

Često se polazi od pretpostavke da današnja djeca…

Obiteljske rutine - prilike za učenje

Obiteljske rutine možemo definirati kao specifične, ponavljajuće okolnosti…

Pročitajte i:

uši i gnjide u kosi

Kad se u kosi pojave uši, već je kasno! Kako preventivno djelovati protiv ovih nametnika?

Postoje raznovrsna sredstva za uništavanje ili mehaničko uklanjanje ušiju i gnjida, poput šampona te mehaničkih…

dijete jede samostalno i zvače hranu

Povezanost žvakanja hrane i razvoja govora kod djece

Žvakanje hrane jedna je od predgovornih vježbi, a kad je dijete spremno za tu vještinu,…

prazni dječji vrtić zbog koronavirusa

Emotivno pismo odgajateljice: 'Pamtim osmijeh svakog djeteta. Koronavirus neće uništiti čar ovog poziva!'

Zrinka Bakić, odgajateljica iz splitskog dječjeg vrtića Hugo, poslala nam je emotivno pismo kojim svjedoči…