... SANGVINIKA, FLEGMATIKA, KOLERIKA ILI MELANKOLIKA? Prepoznajte koji tip temperamenta prevladava kod vašeg djeteta i u skladu s tim ga i bolje odgajajte



Jedno dijete uvijek plače, strašno je osjetljivo i često se povlači u osamu, drugo je stalno u pokretu, rijetko plače i ništa ga ne može pokolebati u njegovim namjerama. Ni prvo ni drugo dijete nećemo moći promijeniti tako da odgovaraju našim roditeljskim željama i potrebama jer su te osobine genetski predodređene i s njima se dijete rađa. Dijete će najčešće naslijediti osnovni temperament jednog od roditelja, ali moguće kombinacije su brojne.



Kada se počinje ispoljavati djetetov temperament?


Temperament se jasno počinje pokazivati oko djetetove 3. odnosno 4. godine života kad se ono počinje oblikovati u socijalnim kontaktima. Iako se ne može promijeniti, temperament se tijekom života ipak pomalo mijenja. Promjene prije svega donose životne okolnosti u kojima dijete živi odnosno stavovi i ponašanja roditelja. Oni određuju koje će se osobine potiskivati, a koje jačati i isticati.



Nemoguće ga je promijeniti, no moguće ga je upoznati i usmjeravati


Razmislite koje osnovne crte ima vaše dijete. Pronađite ih u sljedeća četiri tipa temperamenta (vrste temperamenta po Hipokratu), te u skladu s time prilagodite odgoj djeteta.




KOLERIK - njegov princip:"Hoću sve i odmah!"




Česta promjena raspoloženja, prodornost i emocionalna nestabilnost




  • u ranom djetinjstvu često neutješno i snažno plače svakim povodom i bez povoda



  • izrazito aktivno i pokretljivo dijete, stalno traži nove zanimacije



  • ujutro se vrlo rano budi i odmah je aktivno



  • nerijetko izaziva nemir i sukobe pa igra s drugom djecom često završava svađom ili raspravom. Lako se posvađa, agresivan je



  • želi biti vođa i nameće svoje mišljenje drugima



  • kad progovori, govori brzo, brzopleto, sam sebe prestiže u govoru, guta dijelove riječi, emocionalan je i izražajno gestikulira



  • pokreti tijela su energični, nagli, usmjereni



  • novu informaciju brzo i lako usvaja, ali je i brzo zaboravlja. Zato se brzo prilagođava na nove uvjete



  • nije sposoban rasuđivati kad su njegove sposobnosti i snage u pitanju, nedostaje mu samokritičnosti



  • konstantno traži publiku od koje očekuje odobrenje i razumijevanje. Plač i inat u samoći nije njegov par cipela. Zato ima širok krug poznanika...



  • iskreno vjeruje kako je njegovo mišljenje jedinstveno i ispravno. Ne zna trpjeti, čekati i suzdržati svoje emocije




Kako odgajati malog KOLERIKA?




  • usmjeravajte djetetovu energiju u njemu interesantan hobi



  • na vrijeme spriječite preveliku uzbuđenost



  • njegovu neprestanu aktivnost povremeno smirite s manje pokretljivim i emocionalnim zadacima



  • razvijajte strpljivost i toleranciju



  • uvijek objašnjavajte djetetu da započeti posao treba završiti do kraja



  • ne vičite, nemojte grubo razgovarati s djetetom, nemojte fizički kažnjavati dijete



  • u komunikaciji s djetetom koristite jasne jednoznačne rečenice



  • ne provocirajte djetetove izljeve bijesa. Smirenim stavom objasnite djetetu da svojim ponašanjem samo druge ljude dovodi u neugodnu situaciju



  • objasnite djetetu da vam je njegovo mišljenje važno



  • neka se dijete obavezno bavi sportom gdje će višak energije ili agresije biti usmjeren na tjelesni razvoj i sportske uspjehe



.... nastavak na sljedećoj stranici...



SANGVINIK - njegov princip: "Ja ti vjerujem, a ti meni?"



Dijete je druželjubivo, ima životnu radost, ali povremeno je previše bezbrižno




  • govori jasno, povezano i izražajno



  • brzo zaspe i ne treba ga puno uspavljivati, tješiti i maziti



  • na kazne ne reagira burno, ne unosi emocije u konflikte niti je sklon njima. Zato ga je teško uznemiriti, ali i posvađati se s njim



  • društven i razgovorljiv, voli nove ljude i mjesta. Stalno traži promjene i nova uzbuđenja, obožava putovanja



  • bezbrižnost se zasniva na uspjehu i osjećaju sreće



  • vrlo je znatiželjno dijete, zabavlja ga sve novo i spreman je raditi više stvari istovremeno ne brinući na dostizanje cilja. Često ostavlja započete zadatke nezavršenima



  • aktivnost i dobronamjernost dolaze do izražaja samo ako se te osobine potiču u okolini. Svojstvena im je narcisoidnost i samoljublje. Takva djeca često žele skupe poklone



  • lukav, sklon je ne govoriti to što misli, sklon laganju i izvrtanju riječi



  • ne pristaje na kompromise, ne plaši se neizvjesnosti i teških okolnosti, lako preživljava poteškoće



  • lako se uključuje u kolektiv čak i u nemogućim uvjetima. U kolektivu se brzo nameće kao vođa



Kako odgajati malog SANGVINIKA?



  • učite dijete da obećanja treba izvršavati



  • učite ga da započete poslove treba završiti. Obraćajte mu pozornost na preciznost, detalje i kvalitetu obavljanja određenog zadatka



  • budite umjereni u pohvalama jer se ovo dijete lako navikava na njih i postaje ovisno o njima



  • potrudite se da s djetetom niste previše ozbiljni, komunikacija treba biti ležerna i ravnopravna



  • trudite se pred dijete postavljati konkretne ciljeve i ponudite mu izbor



  • kod odabira sporta za dijete pripazite da bude interesantan i zabavan. Vjerojatno će ga više zanimati društveni sportovi gdje postoji dinamika igre, a manje primjerice trčanje



  • za njega je idealna aktivnost ona gdje on može ispoljiti svoje liderske potrebe i gdje se stalno nešto novo i uzbudljivo zbiva, primjerice dramska sekcija




FLEGMATIK - njegov princip: "Sve ću napraviti, ali malo kasnije!"



Odlikuje ga stabilnost i upornost. Gotovo je nemoguće razuvjeriti ga




  • vječno je smiren, vrlo rijetko uzbuđen



  • već u prvoj godini života spreman je sam se zabaviti i igrati se smireno sa svojim prstićima ili listati slikovnicu



  • zaspe brzo, ali se dugo budi i tada je snen i mrzovoljan



  • nema potrebe za društvom, lako podnosi samoću



  • dugo se privikava na nove okuse kad je o prehrani riječ, ne voli mijenjati mjesto, teško zaspe na drugom mjestu ili u novim uvjetima



  • teško se privikava na vrtić ili na novi kolektiv



  • nije otvoren za socijalne kontakte, teško ih ostvaruje. Prijatelje bira oprezno i dugo



  • emocije su mu postojane, prevladava smirenost, pa ga svaka strastvena reakcija, nečija zloća ili bijesni ispad izbacuju iz tog smirenog stanja



  • sklon je monotonim ponavljajućim radnjama, strpljiv, temeljit, spor, ali dolazi do cilja



  • nije vođa i gotovo nikad ne preuzima inicijativu



  • ne voli sam donositi odluke, ali to ne znači da nema mišljenje. Svoja rješenja ne mijenja i često pokazuje tvrdoglavost



  • dobronamjeran je i miroljubiv, izbjegava sve konflikte i povlači se iz borbe i prepiranja



  • voli proučiti sve mogućnosti i rješenja neke situacije, dugo se priprema, često odlaže završetak i odluke i na kraju sve radi u zadnji tren



  • kad govori ne žuri, tih je, bez previše mimike i gesta, rijetko koristi epitete, koristi se jednostavnim rječnikom




Kako odgajati malog FLEGMATIKA?



  • potrebno mu je više vremena za ispunjenje zadatka stoga budite strpljivi i ne požurujte ga



  • istovremeno nemojte dozvoliti da odugovlači ili ne završi započeti posao. Učite dijete da racionalno koristi svoje vrijeme



  • ne stavljajte zadatke pred njega koji traže brzinu. Ne tjerajte ga da se natječe s aktivnijom ili starijom djecom jer mu možete srušiti samopuzdanje



  • ne rugajte se djetetu zbog njegove sporosti ili opreznosti



  • monotone radnje katkad prekinite fizički aktivnim odmorima



  • učite ga da samo donosi odluke, drži do svoje riječi i preuzima inicijativu



  • pružite mu priliku da se druži s različitim skupinama djece, u parku, u susjedstvu, u vrtiću... Ne vršite pritisak da se mora družiti, ali pozdravite svaku njegovu inicijativu u tom smislu



... nastavak na sljedećoj stranici...




MELANKOLIK - njegov princip: "Nije mi zabavno, jer mi je dosadno!"



Sramežljivost, plašljivost i neodlučnost





  • u ranom djetinjstvu dijete je plačljivo, privrženo, osjetljivo. Kasnije postaje sramežljivo, ranjivo, maštovito

  • teško zaspu i dugo se bude



  • zbog visoke nestabilnosti živčanog sustava iz ravnoteže ga izbacuje svaka negativnost. Izbjegavate boriti se s njim zbog toga



  • suze su mu glavni pratitelj, proživljava svaku i najsitniju uvredu. Reakcije se mogu kretati od histeričnih do depresivnih



  • dugo pamti uvrede, velika negativna uzbuđenja kod njega mogu izazvati bolesti temperaturu, proljev ili gubitak apetita



  • ova djeca su plašljiva, ne vole se družiti i teško se prilagođavaju na kolektiv. Nisu vođe i često se povlače tako da budu nezamijećeni u društvu



  • kazna je za njega tragedija i zato u ga kažnjavanje u ranom djetinjstvu može ozbiljno psihički uzdrmati



  • oprezan je prema svim promjenama. U novim i nestandardnim situacijama jako je zbunjen i bježi u sjenu



  • u konfliktnim situacijama njegove umne i fizičke sposobnosti, što sam ne želi i ne kontrolira, su slabije. Tad se zbog zbunjenosti ne može koncentrirati na izvršavanje zadataka



  • brzo se umara i zbog toga lako mijenja raspoloženja. Možda će se cijeli tjedan radovati odlasku u zoološki vrt, ali tamo će vam govoriti da ne želi biti u njemu i raditi vam scene



  • tiho govori, s manje uvjerljivim nastupom, ali s točnoću i bogatim rječnikom



  • pokreti tijela nisu jasni i odrješiti



  • neovisno o toliko otežavajućih osobina, melankolici su najmaštovitija i najkreativnija bića koja postoje. Sposobni su slušati i suosjećati s tuđom boli, imaju vrlo istančan ukus i odličan sluh. Dijete ove skupine će vjerojatno biti umjetnik, vrhunski gurman ili talentiran glazbenik



Kako odgajati malog MELANKOLIKA?




  • važno je ne kritizirati njegovo turobno raspoloženje



  • u razgovoru ne koristite oštre i uvredljive izraze. Nikada se ne rugajte djetetu i ne vičite jer vaše raspoloženje i povišene intonacije mogu potpuno utući dijete ili ga izrazito opteretiti osjećajem stresa



  • najbolji način njegovanja odnosa jest da mu često izjavljujete ljubav, pružate svoje vrijeme, pozornost, podršku, toplinu, pohvale i komplimente



  • pokušajte utjecati na dijete i tješiti ga da u svijetu nije sve tako crno. Naglasak stavite na smijeh, a ne na tužne ili negativne događaje



  • nikada mu se nemojte rugati, vrijeđati ga, pogotovo ne u društvu i pred drugima



  • potičite samostalnost i samopouzdanje djeteta tako što ćete ga podržavati u njegovim aktivnostima i pokušajima da donese vlastita rješenja i odluke. Dajte mu zadatke za koje smatrate da će ih uspjeti riješiti



  • kod odabira dodatnih, vanškolskih, aktivnosti koncentrirajte se na njegovu visoku inteligenciju i povučenost. U tom smislu će mu vjerojatno odgovarati glazba ili druge umjetnosti