Kako biste mogli dalje poticati djetetov talent potrebno je prvo definirati razliku između sposobnosti, sklonosti i talenta.

Sposobnosti su individualne, prije svega fizičke i psihičke, karakteristike čovjeka koje ukazuju na potencijal djeteta prema određenoj aktivnosti. Primjerice, neka su djeca tjelesno izrazito gipka, pokretljiva i spretna što upućuje na to da bi možda bila dobra za umjetničku gimnastiku, općenito sport ili ples.

Sklonosti se formiraju pod utjecajem okoline, roditelja, vrtića, škole, odgoja. Ako su roditelji aktivni sportaši ili se posvećuju čitanju, pisanju ili su liječnici, oni će svojim ponašanjem pokazati i svojoj djeci put i često svojim životom utjecati na to koji put će dijete odabrati.

Za razliku od sposobnosti, talent je izrazito rijedak i izvanredan dar kojeg posjeduje vrlo mali broj ljudi. Talent je posebna sposobnost koja je jedinstvena i neponovljiva. Primjerice, dijete koje ima fizičku gipkost tijela, važnu pretpostavku za uspješan ples ili umjetničku gimnastiku, ne mora ujedno imati i talent za pokret, ples i može primjerice biti nespretno. S druge strane dijete koje je gipko i samo kreira plesne pokrete, spretno je, iznimno u svojim izvedbama, brzo i lako usvaja nove pokrete, za takvo dijete bi se moglo reći da je talentirano. Svaki talent se uz vježbu može iskoristiti za velike uspjehe, no nije dovoljan sam po sebi i zato ga treba njegovati i poticati od malih nogu.

shutterstock_1674311632.jpg
Shutterstock Svaki talent se uz vježbu može iskoristiti za velike uspjehe

Kako prepoznati stvaralačke, intelektualne ili sportske sposobnosti kod djece?

1. PROMATRAJTE DIJETE U IGRI

Daje li prednost glazbenim igračkama, loptama, lutkicama ili možda najčešće slaže lego kocke, crta, piše?

2. SLUŠAJTE KAKO DIJETE POSTAVLJA PITANJA

Ako postavlja detaljna pitanja o stvarima, kako su napravljene, od čega su napravljena, pokušava rastaviti stvari, znači da ima sklonosti prema logičkom i tehničkom razmišljanju. Ako vam postavlja čudna i maštovita pitanja koja ne razumijete i na koja ne znate odgovore, vjerojatno ima vrlo razvijenu maštu i sklono je kreativnom izražavanju i umjetnosti. Ne postavlja li nikakva pitanja, možda je samo zatvoreno, no ni u kom slučaju to ne mora značiti da nema nikakvih interesa i sklonosti. Potražite ih razgovorom ili promatranjem i potrudite se poticati talente posebice kod sramežljivijeg djeteta.

3. PROMATRAJTE DJETETOVE REAKCIJE

Ugleda li olovku i odmah želi crtati, možda ima talent za crtanje, ugleda li bicikl ili role i želi ih isprobati i voziti, moguće je da bi bio uspješan sportaš ili čuje li primjerice glazbu i njegove oči živnu, brzo počne plesati ili se hvata instrumenta čim ga ugleda, možda ga u budućnosti čeka glazbena karijera.

shutterstock_1493885297.jpg
Shutterstock Hvata li se dijete instrumenta čim ga ugleda, možda ga u budućnosti čeka glazbena karijera

Test s crtežom za klince od 2,5 do 3 godine

Zamolite dijete da nacrta zamišljenu i nepostojeću životinju iz svoje mašte. Kad završi s crtanjem, neka vam objasni što je nacrtalo i što ta životinja sve može, zašto je takve boje, zašto ima dugačke noge, zašto ima krila, zna li plivati... Kako se zove? Iz ovakvog razgovora možete puno saznati o tome što vaše dijete razmišlja, što bi željelo ostvariti, što voli raditi, što misli o sebi.