Zašto se djeca s ADHD-om drugačije ponašaju: odgovor se krije u mozgu

Evo nekoliko konkretnih primjera kako pomoći djetetu kod kuće da se bolje organizira, usvoji radne navike i s manje napora izvršava dnevne obaveze, osobito ako ima neki oblik ADHD-a

Dijete s poremećajem pažnje sa ili bez hiperaktivnosti (ADHD, Attention Deficit Hyperactivity Disorder) možemo prepoznati po nekim ponašanjima koja su tipična za ovaj poremećaj: treba mu više vremena nego vršnjacima da napiše zadaću, često sanjari ili je odsutno, ima veću potrebu za kretanjem, može biti impulzivno ili pak bezvoljno.

Uvriježena je predrasuda da su djeca s ADHD-om manje inteligentna od djece koja nemaju ovaj poremećaj, ali to najčešće nije istina. Njihovo "drugačije" ponašanje često je povezano sa sporom senzornom obradom udruženom s teškoćama koncentracije i pažnje. Jednostavno rečeno, senzorna obrada je sposobnost mozga da brzo analizira, reagira i interpretira različite informacije koje dobiva iz okoline. Djeci s teškoćama iz kruga poremećaja pažnje i aktivnosti treba više vremena da obrade i odgovore na podražaje iz okoline, a na to utječe i niz drugih izazova s kojima se nose:

● Teško se fokusiraju i usmjeravaju pažnju na samo jedan zadatak
● Imaju problema s održavanjem budnosti i napora (odustaju kada im postane teško ili dosadno)
● Teško im je nositi se s vlastitim emocijama
● Treba im više vremena da zapamte ono što su pročitali
● Ne mogu dugo biti mirni (imaju veću potrebu za kretanjem koju ne mogu odgoditi)

Ovo su neki od načina kako kod kuće možete pomoći djetetu da se bolje organizira, usvoji radne navike i s manje napora izvršava dnevne obaveze:

● Osigurajte odvojen kutak za pisanje domaće zadaće koji će uvijek biti uredan, a knjige, bilježnice i školski pribor uvijek složeni i dostupni
● Odvojite određeno vrijeme tijekom dana koje je posvećeno samo pisanju domaće zadaće. Djetetu treba redovitost, a na ovaj način će usvojiti i dobre radne navike
● Dopustite djetetu da radi redovite pauze tijekom kojih će se kretati i razgibati. Ovo će pomoći da se bolje koncentrira i izbaci višak energije
Budite podrška. Potičite dijete da zadatke izvršava samostalno, no neka zna da ste tu za njega ako zatreba. Neka zna da je u redu tražiti pomoć, a na probleme gledajte pozitivno, kao na izazove koje ćete zajedno riješiti
● Otkrijte koji stil učenja odgovara više vašem djetetu i iz kakvih materijala najbolje uči. Možda je vizualni tip pa će najviše zapamtiti učeći iz video materijala i infografika ili izrađujući šarene mentalne mape.

 

Važno je naglasiti da je svako dijete različito i da nemaju svi iste probleme. Zato se djetetu pristupa individualno, kako u odgoju, tako i u psihoterapijskom radu.

Jedan od načina na koji se uspješno tretira ADHD kod djece (i odraslih) je terapija Neurofeedback-om.

Neurofeedback je metoda praćenja moždanih valova pomoću senzora koji su uobičajeno postavljeni na glavu. Zadatak osobe je da osvijesti kod sebe da može kontrolirati svoje moždane valove kroz razne zadatke, video-igrice, ili crtiće koje gleda tijekom jedne takve seanse.

Cilj Neurofeedback terapije s djetetom koje ima ADHD je "treniranje" i usvajanje onih obrazaca moždanih valova koji se tipično javljaju kada se želimo na nešto koncentrirati ali istovremeno biti dovoljno opušteni. Pojednostavljeno, za stanje budnosti i koncentracije trebaju nam beta valovi, a kada smo pospani ili izrazito opušteni onda se javljaju theta valovi. Zbog toga što mozak djece s ADHD-om malo drugačije funkcionira, theta valovi se mogu javiti i u situacijama kada to nije poželjno i stvaraju naizgled problematična ponašanja i reakcije (odsutnost, pospanost, hiperaktivnost, potreba za kretanjem).

Tijekom Neurofeedback terapije psiholog postavlja jasne ciljeve koji su prilagođeni individualnim potrebama djeteta, a terapija najčešće ide u smjeru smanjenja aktivnosti theta moždanih valova. Drugim riječima, nastoji se postići uravnoteženo stanje u kojem je dijete smireno i koncentrirano.

Tekst: Draženka Šepić Labrović, prof. dipl. psiholog, Psiholog Rijeka

Foto: Pixabay.com

Tagovi: , , , ,

Vezano uz temu

hiperaktivan dječak

ADHD: hoće li ikada proći? Nove spoznaje o ovom poremećaju

Do sada se smatralo kako prolazi do adolescencije,…

Može li analiza metala u mliječnim zubima pomoći u otkrivanju uzroka autizma i ADHD-a?

Koncentracija teških metala u mliječnim zubima dojenčadi može…

Teškoće u učenju – što koji program znači?

Dok individualizirani pristup u školi i dalje sadržava…

Seminar o cjelovitom pristupu učenju

Ako želite da vaše dijete nauči kako učiti,…

Pročitajte i:

učenje matematike i jezika kroz igru

10 načina kako djecu kroz igru potaknuti na učenje matematike i jezika

Kakva god ova školska godina bila, bliži joj se kraj i dolazi razdoblje zaključivanja ocjena.…

povratak u školu nakon pandemije koronavirusa

Roditelji čija djeca od ponedjeljka neće ići u školu, trebaju opravdati izostanak s nastave

Zašto se vraćaju samo učenici nižih razreda i je li povratak obvezan za sve učenike…

povratak u školu nakon koronavirusa

8 ključnih uputa za roditelje koji 25. svibnja planiraju poslati djecu u školu

Oni koji se ne priključe 25. svibnja, moći će to napraviti i naknadno; nastava će…

povratak u školu nakon pandemije koronavirusa

Pogledajmo istini u oči! Zašto roditelji ne žele vratiti djecu u školske klupe?

Strah od virusa definitivno nije razlog roditeljske pobude oko povratka u školske klupe - dovoljno…