djevojčica na online nastavi kod kuće pokušava se motivirati na učenje

Stručnjaci Hrabrog telefona savjetuju kako motivirati djecu na učenje

Nakon što je Ministarstvo znanosti i obrazovanja donijelo odluku kako škole neće biti najmanje do 19. travnja, motivacija nam je potrebnija nego ikada prije

Zbog situacije s korona virusom škole se privremeno zatvaraju, a nastava će se odvijati ni više ni manje nego – virtualno. Ova vijest je zbunila kako djecu tako i roditelje. Vjerujemo da su se mnogi roditelji zapitali: "Kako će to funkcionirati?", "Kako će moje dijete pratiti sadržaj na tv-u?", "Kako ću znati da mi dijete zaista sluša ono o čemu se govori?". Ova, a i ostala mnogobrojna neizrečena pitanja upućuju na to da trenutačna situacija zahtijeva prilagodbu i veliku količinu strpljenja kako bi taj period prošao što uspješnije. Stoga ćemo u nastavku teksta donijeti nekoliko savjeta koji roditeljima mogu olakšati ovu privremenu situaciju, a djeci pomoći da što bolje iskoriste virtualnu nastavu.

Prije svega, treba se zapitati jesmo li napravili sve što je bilo u našoj mogućnosti kako bismo osigurali optimalnu okolinu za virtualno učenje? Djeci se promijenilo puno toga u njihovoj svakodnevici, a prvenstveno okruženje u kojem usvajaju novo gradivo i nove informacije. Školske učionice i klupe zamijenili su dnevnim boravkom ili svojom sobom u kojima se sada  kreću ukućani umjesto njihovih vršnjaka. Do nedavno je jedan od najčešćih zvukova bilo školsko zvono koje je ukazivalo da je vrijeme za odmor ili vrijeme za pripremu za sat, a sada su u okruženju prisutni različiti zvukovi, poput razgovora ukućana, telefonskih razgovora s poznanicima, zveckanja posuđa dok se priprema hrana, zvuka usisavača, perilice za rublje ili miksera i slično. Sve informacije djeca su dobivala od svojih učitelja ili nastavnika i imali su mogućnost zaustaviti predavanje i pitati neko pitanje, a sada trebaju pratiti televizijski program u točno određenom terminu. Važno je stoga potruditi se reorganizirati dnevne rutine i uobičajene kućne rasporede koji će se prilagoditi njihovom nastavnom terminu. Tablica s rasporedom poslova i aktivnosti u domaćinstvu bi mogla biti od koristi. Primjerice, ako je termin za drugi razred OŠ od 10 do 12 sati, onda će usisavanje biti na rasporedu prije ili poslije tog termina, kao i ostale aktivnosti koje mogu ometati dijete za vrijeme nastave. Također, za vrijeme trajanja nastave dobro je da ukućani obavljaju svoje pozive u drugoj prostoriji ili, ako to nije moguće, da ih odgode za kasnije.

Mnogo roditelja u ovom trenu također radi od doma te i oni svoj posao trebaju reorganizirati i dobro osmisliti. Savjet je da pokušate uskladiti zadatke s vremenskim rasporedom školskog programa. Tako, primjerice, za vrijeme trajanja nastave vi možete rješavati mirnije zadatke na laptopu ili računalu, a poslovne pozive ostaviti za kasnije.

Važno je znati da, iako se propušteni sadržaj može nadoknaditi na internetu kasnije tog dana, preporuka je da se odredi jedan fiksan termin za školu kako bi dijete steklo dojam o strukturi dana i predvidljivosti što doprinosi osjećaju sigurnosti, te kako bi i dalje imalo podijeljeno vrijeme za školske obaveze te igru. Kako smo prethodno naveli, važan je raspored i zajednički dogovor s djetetom oko novih pravila ponašanja. Ono što bi bilo dobro je i unaprijed dogovoriti o broju dopuštenih odlazaka na toalet ili do kuhinje po vodu i neku grickalicu. Vi kao roditelj najbolje poznajete svoje dijete i možete otprilike procijeniti njegove stvarne potrebe. U redu je dopustiti djetetu da se malo prošeće, razgiba i zadovolji svoje osnovne potrebe, ali kako i u svemu, tako i u takvim situacijama nužno je postaviti neka pravila i granice i onda ih se držati, a na kraju učenja zajedno s djetetom osvrnuti se na poštivanje uspostavljenih pravila i pohvaliti dijete ako se držalo dogovora.

Važno je spomenuti da je djeci do sada tv/računalo predstavljalo vrijeme zabave i opuštenosti. To je između ostaloga jedan od načina kako provode svoje slobodno vrijeme, bilo da gledaju crtiće, igraju neku igru, slušaju dječje pjesme i sl. To znači da djeca povezuju medije s ugodom i opuštenim stanjem pa je moguće da sada postoji određena doza zbunjenosti zbog obaveza koje imaju na navedenim medijima. Stoga je važno s djecom unaprijed obaviti razgovor i objasniti im da je u ovom trenutku televizor zamjena za školu i da, kao što moraju na satu u školi biti prisutni i slušati učiteljicu, isto tako vrijedi sada ispred televizora. Ako ste u mogućnosti, organizirajte da imaju svoj radni stol i stolicu ispred televizora kako bi imali dojam kao da su u školi. Također, kako bi se promjene svele na minimum, djeci bi moglo pomoći poticanje oko nastavka rutine koju su imali i inače prije škole (pregledavanje i pakiranje torbe). Pritom je dobro napraviti manje prilagodbe poput toga da ne trebaju pakirati torbu, ali mogu spremiti knjige na stol navečer ili ujutro (ovisno o tome kako su inače navikli). Također, mogu pripremiti olovke, bilježnice i sav ostali pribor koji im je potreban za taj dan. 

Osim tehničkih uvjeta vezanih za učenje, nikako ne smijemo zaboraviti koliko su emocije i motivacija važni faktori koji utječu na proces učenja i školski uspjeh.

Djeca u školskom okruženju doživljavaju različite emocije, kako ugodne, tako i neugodne. Neugodne su one koje su često povezane s teškoćama koncentracije, pažnje i motivacije, a to su najčešće anksioznost, strah i frustracija. Očekuje se da će kod kuće te emocije biti umanjene, a da će više biti prisutne opuštenost i zaigranost. No, i u ovoj situaciji moguće je da dođe do miješanja osjećaja koje su inače povezane s učenjem i da u ovoj situaciju postanu izraženije s obzirom da su sada kuća i škola jedno mjesto, što može doprinijeti djetetovim zbunjenim i pomiješanim osjećajima. Stoga je važno da roditelji provjeravaju i ispituju dijete kako je, ima li nešto što ga brine ili zbunjuje. Primjerice, postoji mogućnost da će djeci nedostajati njihovi vršnjaci koje su do sada viđali svakodnevno i s njima zajednički učili, a sada su okolnosti promijenjene pa je dobro da roditelji to osvijeste. Uvijek je dobro s djecom indirektno i kroz igru razgovarati o emocijama, stoga je moguće napraviti neke sličice emocija pa da kroz igru djetetu pomognu osvijestiti njegove osjećaje i pomognu mu da ih bolje razumije i da se lakše nosi s njima.

Motivacija za učenjem često je izazovna, a posebno u situacijama koje su kao sada izvanredne, odnosno kada dijete nema svoju uobičajenu rutinu na koju je naviknulo. Važno je potaknuti interes kod djeteta za gradivom i praćenjem programa. To je inače u velikom omjeru zadatak učitelja, a sada je na roditeljima da osmisle kako motivirati djecu. Primjerice, kada pogledate zajedno s djetetom raspored za današnji dan možete zajedno napisati neke ciljeve učenja ili popis zadataka pa da nakon svakog sata zajedno stavljate kvačice kada je odrađen neki zadatak toga dana. Može biti dogovor između roditelja i djeteta da nakon svakog sata ili na kraju virtualnog školskog dana djeca moraju roditeljima reći barem 3 ili 5 stvari koje su naučili taj sat/dan. Ili djeca mogu napraviti kviz za roditelje tako da roditelji odgovaraju djeci na pitanja koja djeca osmisle. Na taj način djeca će biti motivirana pratiti i zapisivati pitanja koja kasnije roditeljima mogu postaviti u kvizu. To ujedno može biti kvalitetno druženje između roditelja i djeteta, a i način da djeca ponavljaju gradivo i pritom se zabavljaju i razvijaju svoju logiku i kreativnost.

Kreativnost u učenju se može iskusiti kroz rebuse, zagonetke, asocijacije s pojmovima i slično. Kada je učenje zabavno djeca osjete ugodne emocije koje poboljšavaju kognitivnu aktivnost i daju im energiju. Uz sve to, dobro je da roditelji, kao i inače u odgoju koriste neki sustav potkrepljenja, odnosno nagrađivanja, koji će biti unaprijed dogovoren s djetetom. Cilj svakog nagrađivanja je izgraditi poželjno ponašanje, a to možete postići tako da smislite različite nagrade kojima ćete potkrepljivati dijete kada vidite da se angažiralo u željenom ponašanju. Jedna od nagrada svakako neka bude usmena pohvala koja će se odnositi na trenutno specifično ponašanje djeteta. Dobro je pohvaliti i pojedine korake koji vode do željenog ponašanja (npr. odlaganje mobitela sa strane). Na taj način roditelj će pokazati interes za školskim gradivom i učenjem, a dijete će osjetiti pozitivne posljedice učenja odnosno praćenja virtualne nastave. 

Trenutna situacija u društvo je velika nepoznanica i može biti opterećujuća za većinu ljudi, kako djecu tako i odrasle. Važno je da vi kao roditelje brinete i o sebi i o svojim emocijama. Ako nemate s kim podijeliti svoje brige, razmišljanja i nedoumice i u ovom razdoblju možete nazvati roditeljsku liniju Hrabrog telefona koja je trenutno dostupna svakim radnim danom od 9 do 15 h na 0800 0800.

Tekst: Ana Čulin, mag.psych. i Ana Orlić, mag.psych., Hrabri telefon

Tagovi: , ,

Vezano uz temu

CHRISTMAS STORY – zvijezde za djecu

I ove godine magazin Story organizira koncert namijenjen…

Potaknite djecu na razvoj odgovornosti i ispunjavanje obaveza!

Početak škole za neku je djecu vrijeme uvođenja…

Ne propustite besplatnu Školu za roditelje

Dragi roditelji, savjetovalište Snaga obitelji započinje novi ciklus…

Stručni suradnici u obrazovanju - tko je tko?

Ljeto se bliži kraju, što znači da uskoro…

Pročitajte i:

online škola u hrvatskoj

Roditelji o koronaškoli: "Tehnološki je zahtjevno, a uz sav svoj posao, moramo i djeci pomagati!"

Antonija Petričušić, majka učenika petog razreda, pokrenula je grupu na Facebooku u kojoj roditelji, mahom…

dijete u online školi

Online škola u Hrvatskoj: novosti za maturante, a uskoro i pravila o ocjenjivanju

Od subote, 28. ožujka, na RTL-u kreće dodatni program za maturante, a on početka travnja…

dječak i djevojčica u online školi kod kuće

Kako biti uspješan u online školi? 8 savjeta koje morate primijeniti

Treba li dijete samo odlučiti kad će učiti, koja pitanja roditelj mora postaviti i kako…

bojana gregorić vejzović

Kako prolaze dani i online škola u domu naše poznate glumice

Kako provode dane kod kuće i zašto je "karantena" najteža tinejdžerima, pa i njezinom sinu…