Kada dođe kraj osmoga razreda i počinju se u sustav uploadati prosjeci kandidata za srednje škole, u problemu su budući srednjoškolci, roditelji, ali i nastavnici koji su svjesni da ocjena koju daju učeniku utječe na to gdje će se upisati.

Svjedocima smo da je unatrag nekoliko godina velik porast odlikaša na kraju osnovne škole, bilježi se čak više od 240 tisuća odlikaša, što, budimo iskreni, nije pokazatelj pravoga znanja.

Odakle toliko odlikaša, pitanje je koje muči mnoge, a ono što je surova stvarnost, da toliki broj izvrsnih smanjuje mogućnost upisa na mnogima željene srednje škole.

Psiholog i stručnjak za obrazovne znanosti i ravnatelj Instituta za društvena istraživanja Boris Jokić jučer je u RTL-u Danas odgovorio na neka ključna pitanja vezana uz hrvatsko školstvo.

Jokić je objasnio kako rješenje za pravednije vrednovanje znanja u školama je predviđeno još od 2016., kada se formirala cjelovita kurikularna reforma, ali da, nažalost, reforma nije provedena. Rješenje problema inflacije i nerealnih ocjena predviđeno je ukidanjem općeg uspjeha jer opća zaključna ocjena ne govori ništa ni o učeniku ni o tome u čemu je učenik dobar.

‘Ako ukinete opći uspjeh, nego gledate samo predmete koji su bitni za nastavak  obrazovanja ovisno o srednjoj školi, ako im date veću vrijednost, a nemate teret općeg uspjeha, ako prepoznate u čemu je mlada osoba dobra i to vrednujete... Onda imamo nekakvu priliku’, izjavio je Boris Jokić.

Nadalje, ističe kako kod prijelaza iz osnovne u srednju školu treba uvesti hibridni model vrednovanja u osnovnom školama, odnosno osim školskog ocjenjivanja, koje primjenjuje učiteljica, trebala bi i vanjaska evaluacija, vrednovanje u odnosu na učenike drugih škola.

‘Kombinacijom vanjskog vrednovanja i školskog olakšali biste pritisak nastavnicima, objektivizirali bi ocjene, maknuli bi pritisak roditelja, sustav bi imao povratnu informaciju  gdje je netko, ali najvažnije i učenik bi imao informaciju u čemu je dobar a gdje nije – to su stvarna rješenja kojima bi pomakli ovu zemlju i društveno naprijed. Reforma bi za društvo učinila nešto korisno, a to je da se uvedu meritokratski kriteriji u naš sustav. Vlast sama ruši meriokratske kriterije’, tvrdi ravnatelj Instituta za društvena istraživanja.

Jokić misli da roditelje ne treba okrivljavati što su ‘previše’ involvirani u borbi za odličnu ocjenu, nego da je to samo pokazatelj koliko smatraju da je obrazovanje važno za njihovu djecu.

‘Ako vi ne učinite nešto da to školovanje ne bude samo za ocjenu nego za tu mladu osobu, da bude ponosna kad kaže, prošao sam sa 3. To 3 je dobar, to nije loše.

Ja se iskreno nadam da u Hrvatskoj postoji pamet, imamo potencijal da napravimo puno toga i da će doći do političara  da shvate da trebaju biti političari s vizijom za zemlju, i da je netko tko ima 3 u Sinju ili Kninu dobar i da je to zapravo jako dobro’, na kraju je istaknuo Boris Jokić.

Tekst: Sanja Matasić

Foto: Instagram