
Kako na zabavan način potaknuti razvoj logike i razumijevanja kod djece?
Djeca imaju kapacitet uzeti maksimum iz svakog iskustva i oni to čine u svakom doživljaju, kaže Karla Švorinić, osnivačica STEaM-a za djecu iz udruge "Korak do znanosti", u kojoj su se pobrinuli da, zahvaljujući mnogim eksperimentima, pustolovnim izletima u šume i drugim aktivnostima, ljeto brojnim mališanima bude uzbudljivo i kreativno
Često čujemo pojam “STEaM” i, premda će ga većina ljudi povezati s nečim pamentnim i pozitivnim, mnogi, ustvari, ne znaju što on točno znači i što se sve iza njega krije. Zato smo razgovarali s Karlom Švorinić iz udruge “Korak do znanosti”, osnivačicom STEaM-a za djecu.
Često
čujemo
pojam
STEaM,
no
nisam
sigurna
da
svi
znaju
o
čemu
je
tu
riječ.
Možete
li
ukratko
pojasniti
što
je
STEaM
i
zašto
je
on
važan?
Prvo,
hvala
vam
što
pitate
i
rado
ćemo
iskoristiti
priliku
da
ovo
ne
bude
samo
informativni
razgovor.
Naime,
mi
smo
sigurni
da
ne
znaju
svi
što
je
STEAM.
I
za
većinu
nas
je
to
nešto
možda
ne
sasvim
određeno.
Najčešće
je
STEAM
asocijacija
na
neki
doživljaj
iz
našeg
iskustva
s
kojim
STEaM
doista
i
ima
neke
poveznice.
Zanimljivo
je
što
je
jezik
doista
živa
tvorevima
i
to
se
može
lako
primjetiti
baš
kod
naziva
“STEaM".
Naime,
taj
je
akronim
u
Hrvatskoj
prvotno
bio
razumljiv
i
imao
status
važnosti
samo
onim
entuzijastima
koji
su
bili
intriznično
motivirani
i
koji
su
ono
što
su
radili
nazivali
i
često
to
i
danas
nazivaju
“popularizacija
znanosti".
Ti
ljudi
su
počeli
sve
više
upotrebljavati
naziv
STEM,
obzirom
da
je
on
već
bio
međunarodno
poznat
kao
naziv
za
programe/kurikulume
koji
integriraju
znanja
i
vještine
iz
konkretnih
područja
koji
taj
akronim
označava,
a
to
su:
Science
(Znanost),
Technology
(Tehnologija),
Engineering
(Inženjerstvo)
i
Mathematics
(Matematika).
I
tako
je
STEM
došao
u
Hrvatsku.
Nakon
nekog
vremena,
svi
oni
koji
su
se
bavili
edukacijom
fokusiranom
na
interdisciplinarni
pristup
i
iskustveno
učenje
smisleno
su
proširili
akronim
za
još
cijelo
jedno
područje
–
umjetnost,
pa
je
STEM
postao
STEaM
(A
označava
Art
tj.
umjetnost).
Zapravo,
pretpostavljam
da
su
primjetili
da
je
umjetnost
zbog
kreativnog
značaja,
već
i
bila
i
jest
dio
ove
nerazdvojive
cjeline.
U
suštini,
važnost
STEAM-a
je
već
rečena
u
njegovoj
definiciji,
a
to
je
integracija
znanja
i
vještina
iz
područja
koja
sam
naziv
obuhvaća.
U
Koraku
do
znanosti
smo
poučeni
iskustvom
tu
definiciju
dodatno
proširili
pa
kažemo
da
je
STEaM
zapravo
alat
pomoću
kojeg
se
u
našoj
interakciji
s
djecom
i
u
njihovom
i
našem
iskustvu
razvija
jedan
izuzetno
delikatan
proces.
Taj
proces
se
zove
učenje
i
on
se
vodi
praktičnom
primjenom
jezika
ili
logikom,
a
njegova
svrha
je
razumijevanje.
Mi
gledamo
kako
je
djeci
učenje
sve,
djeca
imaju
kapacitet
da
uzmu
maksimum
iz
svakog
iskustva
i
oni
to
čine
u
svakom
doživljaju.
Mi
se
trudimo
djeci
ponuditi
točno
maksimum.
Na
taj
način,
zajedno
imamo
šansu
uopće
postizati
razumijevanje
i
razvijati
učenje.
Zbog
svega
ovog,
jedini
naš
preduvjet
je
da
dijete
govori
odnosno
da
može
komunicirati.
Kaže
se
da
djeca
kroz
ovakve
programe
imaju
priliku
izraziti
svoju
kreativnost
i
inovativnost
na
način
da
postaju
aktivni
sudionici
svog
razvoja.
Možete
li
to
malo
konkretnije objasniti?
Mi
smo
tim
riječima
pokušali
reći
što
se
zapravo
događa
u
“Koraku
do
znanosti”
tijekom
naših
programa.
Mogu
pokušati
objasniti
ovako.
Idemo
zamisliti
nešto
nemoguće,
nešto
što
bi
zamislili
da
smo
dijete,
primjerice
zgradu
koja
levitira.
Ta
ideja
je
iznikla
iz
kreativnosti
sigurno.
U
Koraku
do
znanosti
je
to
više
nego
dobrodošlo.
Dakle,
zanemarujemo
ono
što
“znamo",
a
to
je
da
je
to
nemoguće
jer
ne
postoji
(ili
mi
za
to
ne
znamo).
Ako
dijete
izrazi
tako
nešto
i
nailazi
na
podršku
u
smislu
da
smo
mi
željni
razvijati
tu
ideju
i
još
k
tome
imamo
određena
znanja
i
vještine
koje
tom
razvoju
mogu
pridonijeti,
dijete
se
automatski
nalazi
u
okruženju
koje
podržava
inovativnost.
Samim
time,
dijete
na
neki
način
dobiva
temelj
pa
aktivno,
samosvjesno
i
odgovorno
pristupa
svom
iskustvu
i
gradi,
samo
rješava
izazove
i
probleme
na
koje
nailazi,
uči,
razvija
se,
metaforički
rečeno
raste
(RASTEaM
je
zato
naziv
za
naše
obuhvatne
programe).
Kao
što
sam
prije
rekla,
uzima
maksimum.
Kome
je
sve
namijenjen
vaš
program
Korak
do
znanosti
i
koja
je
najranija
dob
kad
se
dijete
može
uključiti
u
vaše
aktivnosti?
Korak
do
znanosti
je
“STEaM
za
djecu"
od
formalno
4
do
12
godina
iako
smo
imali
i
djecu
od
čak
3
godine,
a
i
stariju,
od
13
i
14
godina.
Važno
je
da
dijete
može
komunicirati,
a
konkretne
aktivnosti
i
širinu
rječnika
prilagođavamo
dobi
odnosno
motoričkim
i
mikromotoričkim
sposobnostima
djece
obzirom
da
iskustveno
učenje
ovog
tipa
uvjetuje
korištenje
ruku
pri
izradi,
primjerice,
modela
pluća
ili
elektromotora
crtača.
Također,
“za
djecu",
u
svom
obimu
značenja
za
nas
automatski
podrazumijeva
i
roditelje
pa
imamo
i
autorske
programe
koje
smo
nazvali
“Family
building"
tijekom
kojih
roditelji
imaju
zajedničke
aktivnosti
sa
svojom
djecom.
Na
koji
se
način
odvijaju
aktivnosti
i
koja
se
područja
djetetova
razvoja
posebno
potiču
(kognitivni,
emocionalni,
socijalni
razvoj)?
Kod
nas
aktivnost
znači
doslovno
aktivnost;
konstruiranje,
slaganje
i
izradu
nečega
što
ima
svoju
funkciju
odnosno
istraživanje,
rješavanje
određenih
izazova,
mjerenje,
programiranje
itd.
Aktivnosti uvijek prije same izvedbe moramo osmisliti do što je moguće više detalja. Idemo toliko daleko da se čak pripremimo i na moguća pitanja koja bi djeca mogla postaviti. Svaka aktivnost ima svoj popis materijala koji bi izgledao besmisleno da ga se slučajno nađe npr. na cesti. Pitali biste se što će nekome 12 većih duguljastih krumpira, 4 metra cijevi za akvarije, paket slamki… Mala digresija, no sam način na koji se sve to odvija je kompleksan za reći. Uglavnom, uvijek sve započinjemo komunikacijom i onda polako razvijamo ideju dok ne dođemo do toga da tu ideju potkrijepimo konkretnom aktivnosti. Ponekad se dogodi da ju razvijemo i bolje i šire, sve ovisi o djeci.
Za kognitivni razvoj smo sigurni da djeca imaju povoljno okruženje u Koraku do znanosti, emocionalnu komponentu primjećujemo u njihovoj međusobnoj interakciji i tu se trudimo biti podrška u komunikaciji, a socijalni razvoj ne naglašavamo kao potrebu, već više u svom pristupu naglašavamo da se svako dijete individualno osjeća dobro i onda to dovodi do općenito dobrog funkcioniranja cijele grupe. Svakako, ono što najviše potičemo je razvoj logike i razumijevanja, a primjetili smo da se nakon našeg zajednički provedenog vremena, djeca zaista osjećaju dobro i ispunjeno.
Je
li
učenje
kroz
igru
najbolji
način
učenja?
Svako
dijete
zna
kad
se
igra,
da
se
igra.
Da
bi
dijete
reklo
“idem
se
igrati",
ono
ne
mora
moći
objasniti
što
će
konkretno
raditi.
Igri
ne
treba
definicija.
Igra
je
istraživanje
u
iskustvu.
A
iskustvo
je
učenje.
To
je
kao
da
su
riječi
igra,
značenje
dala
djeca!
A
sve
što
djeca
rade
je
zabavno!
Djeca
to
vole,
to
žele,
to
mogu
i
to
i
rade
pa
i
mi
onda
vidimo
da
ne
samo
da
je
to
najbolji
način
učenja,
nego
da
to
jest
učenje.
Naš
moto
je
“ISTRAŽIVANJE
+
IGRA
=
UČENJE
+
ZABAVA".
Koje
je
aktivnosti
i
vještine
potrebno
poticati
kod
djece
u
prve
tri
godine,
u
predškolskoj
dobi,
u
školskoj
dobi…,
kako
bi
oni
razvili
svoj
puni
potencijal?
U
Koraku
do
znanosti
osjećamo
odgovornost
prema
onome
što
radimo
i
zbog
toga
uopće
i
možemo
govoriti
o
načinu
na
koji
to
radimo.
Naš
stav
je
da
bi
svatko
to
trebao
moći
razjasniti,
od
roditelja
do
učitelja.
Također,
u
našoj
viziji
će
u
budućnosti
način
na
koji
se
nešto
radi
biti
mjerljiva
vrijednost
kao
što
je
danas
mjerljiva
vrijednost
bilo
koje
konkretne
stvari.
Još u doba renesanse, čovjeka su nazivali Homo universalis i to je označavalo uvjerenje da je čovjekov kapacitet praktički neizmjeran i bezgraničan i da kao takav može i treba prigrliti volju za razvoj koliko god je to moguće. Za to je potrebno truditi se. A djeca se trude bez muke!
Zbog svega ovog, ne možemo reći što je “potrebno", ali smatramo da je djeci dobro dati podršku prvenstveno za njihovu slobodu istraživanja i to u bilo kojoj aktivnosti. Čak nije toliko važno koje su to aktivnosti koliko je važno aktivno sudjelovanje i to što to dijete doživljava tijekom same aktivnosti. Na taj način djeca onome što istražuju daju značenje i smisao odnosno razvijaju logiku i razumijevanje.
Svakako ono što želimo naglasiti je da priroda kao okruženje djeluje iznimno poticajno na djecu. U prirodi djeca vide ogroman potencijal jer je u šumi, primjerice, sasvim prirodno graditi kućicu. Neobično je to, u Koraku do znanosti smo svih ovih godina imali doslovno stotine različitih aktivnosti iz STEaM područja i djeca su stvarno imala priliku puno puta doživjeti "prvi put", ali često su nam rekli da im je od svega “najbolje kad idemo u šumu!".
A kako to mi idemo u šumu, djeca mogu doživjeti uza sve ostale STEaM aktivnosti na našim najobuhvatnijim programima, a to su kampovi za djecu! I ovog ljeta imamo novi program kojeg smo nazvali “Hands On STEaM!".
Razgovarala:
Danijela
Petrov
Fotografije:
Shutterstock
Tagovi: dječji razvoj, razvoj djece, STEAM, učenje, učenje bez muke, učenje kroz igru
Vezano uz temu

Ja sam taj, 'odbačeni' roditelj: Zašto više voli mamu?
Jeste li se ikad osjećali loše zato što…

Kojih 6 igara pomaže djeci u razvoju njihovih životnih vještina?
Jedna od stvari zbog kojih volimo djetinjstvo je…

Školovanje kod kuće: Učinite ga što je moguće lakšim i zabavnijim!
Za mnoge je roditelje ova školska godina bila…

Stiže nagrađivani film u kojem će se prepoznati svi koji muku muče s djecom i učenjem
Nagrađeni dugometražni dokumentarni film "Povuci-potegni" redatelja i scenarista…
Pročitajte i:

"Djeca su tužna... ovo nije normalno djetinjstvo... nikome nije lako", poznate mame o školi na daljinu
Od ponedjeljka 18. siječnja nastava za većinu školaraca odvijat će se prema C modelu, dakle…

Dječaci u pubertetu: svašta im se događa, a neugodno im je pitati!
Oni u pubertetu ne dobivaju menstruaciju, ali imaju jako puno pitanja koja im je neugodno…

Vi ste na poslu, a djeca imaju školu online... Kako znati da su sigurni?
Ostavljate djecu same kod kuće, jer im je škola online, a vi morate na posao.…

Hoće li od ponedjeljka i učenici viših razreda osnovnih škola imati nastavu online?
Gostujući danas u emisiji HRT-a 'U mreži prvog', državni tajnik u Ministarstvu znanosti i obrazovanja…