tata i sin rade zadaću

Dragi roditelji, pisanje domaće zadaće može biti bez stresa! Nismo ni mi vjerovali

'Neka dijete samo snosi posljedice svojih postupaka, tako će naučiti iz pogrešaka!', 'Djeca trebaju sama rješavati svoje odgovornosti' - rečenice su koje bismo vjerojatno svi potpisali kao točne, ali samo u teoriji. Jer, kad dođe do frke, teško da će koji roditelj dopustiti da mu dijete dobije jedinicu. Kako se nositi sa školskim problemima djece i gdje podvući crtu, savjetuju pedagozi

Većina savjeta, koji se odnose na ulogu roditelja u situacijama kada njihovo dijete treba pomoć kod pisanja domaće zadaće, temelji se na teoriji, ali samim roditeljima, u kaosu svakodnevnog života, takvi savjeti malo mogu pomoći. Primjerice, savjetuje se da puste djecu da uče iz vlastitih neuspjeha, no takve je ideje, kako navode Abby Freireich i Brian Platzer, autori knjige ‘Micanje stresa iz domaće zadaće’, u realnom životu teško primijeniti.

‘S jedne strane imate dijete koje je čitavo vrijeme usredotočeno na Instagram i roditelja koji je svjestan njegovih školskih obveza. Roditelj zna da dijete piše test iz kemije, i uz to mora napisati još dva rada. I za sve to ostalo mu je još 48 sati’, navode kao primjer Freireich i Platzer.

Dodaju kako neki roditelji takve situacije uspijevaju savladati s lakoćom. Drugi pak plaćaju instrukcije. No većina roditelja zaglavi učeći s djecom, što im stvara strašan stres, pa ulažu silan napor da se ne raspadnu pred vlastitim djetetom.

Iako vam vaš prirodni instinkt kaže da dijete trebate ukoriti zbog toga što nije na vrijeme počelo pisati zadaću, Freireich i Platzer savjetuju da budete tolerantniji jer ‘ako djetetu nabijete stres, ono bi se lako moglo potpuno isključiti ili pobjesnjeti’.

‘Naše učiteljsko iskustvo pokazuje da će učenici, kojima se zbog toga što ne ispunjavaju na vrijeme školske obveze nabija osjećaj krivnje, s vremenom razviti tjeskobu i depresiju, što će samo potaknuti daljnje odgađanje izvršenja obveza. Stoga, umjesto da stalno opominjete svoje dijete, duboko udahnite i pokušajte biti pozitivni. Recite si da će vaše dijete sve svoje zadatke obaviti na vrijeme. Pomozite mu da napravi realan plan upravljanja vremenom. Pokušajte pokazati razumijevanje, čak i ako ste uznemireni’, savjetuju Freireich i Platzer te kažu da će djeci, ako roditelji prema takvim situacijama pokažu toleranciju, to omogućiti da budućim frustracijama pristupe iz pozitivnije perspektive.

‘Jasno nam je da je to jednostavnije reći nego učiniti, ali pokušajte s djetetom utvrditi ne samo kako nego i zašto ne piše redovito zadaće. Pokažete li razumijevanje za njegove razloge, to će biti presudno za promjenu loših navika’, kažu.

Naime, stručnjaci tvrde kako djeca koja odgađaju obveze gotovo uvijek to čine jer se boje neuspjeha. U isto vrijeme izbjegavanje pisanja domaćih zadaća smanjuje njihovo samopoštovanje i potiče ih da manje vole taj nastavni predmet, što rezultira začaranim krugom daljnjeg odgađanja obveza.

‘Iz tog je razloga važno utvrditi zašto učenici odugovlače s ispunjavanjem zadataka. Također, treba im pružiti praktične alate za upravljanje vremenom i naučiti ih kako da postave prioritete’, savjetuju.

Roditeljima, koji strahuju da je njihovo dijete jedino u razredu kojem treba puno vremena za pripremu prije nego što uopće započne pisati domaću zadaću, odgovaraju da to sigurno nije točno.

‘Većina djece, baš kao i mnogi od nas odraslih, pronalaze sve načine kako odgoditi sjedenje i rješavanje zadataka za koje znamo da ih moramo napraviti’, navode Freireich i Platzer te napominju kako postoje brojni razlozi zbog kojih djeca izbjegavaju pisati domaću zadaću. Primjerice, možda ih brine to hoće li njihov nastavnik reći da je njihova zadaća lošija od zadaće njihova prijatelja.

‘Bez obzira na razloge, prvi je korak utvrditi što je to što stresira vaše dijete. Ako se boji što će njegova učiteljica ili učitelj misliti o njemu u slučaju da je pogriješilo, za početak bi trebalo samostalno još jednom pročitati gradivo za koje misli da ga ne zna dovoljno dobro. Tek nakon toga može zatražiti daljnju pomoć, ako mu je potrebna. Uvjerite ga da su postavljanje pitanja i trud važni svakom učitelju’, savjetuju Freireich i Platzer. Dodaju kako bi svaki nastavnik to kada dijete postavlja pitanja, trebao vidjeti kao znak angažiranog, savjesnog i znatiželjnog učenika.

Kako prepoznati problem?

Ako se vaše dijete boji da ćete ga osuditi zbog loših ocjena: Imajte na umu da su, iako su dobre školske ocjene važne, usredotočenost na proces i trud ključni za uspjeh vašeg djeteta. A da ne spominjemo da stavljanje prevelikog pritiska može dovesti do razočaranja. Pomozite djetetu da kreira proces na koji se može osloniti kad nešto treba napraviti. To će mu pomoći da se više angažira oko domaće zadaće, a dugoročno će donijeti bolje rezultate.

Ako se vaše dijete boji kritike najboljeg prijatelja ili prijateljice: Za početak, ohrabrite dijete da o ocjenama ne razgovara sa svojim prijateljima. Osnovnoškolci posebice imaju tendenciju hvaliti se ocjenama, što kod djece koja nisu uspješna u školi izaziva osjećaj srama. Pitanje: ‘Koju si ocjenu dobio?’ teško je za sve učenike, pogotovo one u višim razredima osnovne škole, kada traže potvrdu vršnjaka. Ocjene vašeg djeteta ne bi trebale biti ničiji predmet interesa. Ne zaboravite da jedno dijete može imati bolje rezultate iz, primjerice, povijesti, ali mu zato lošije ide matematika.

Možda su najbolji prijatelj ili prijateljica vašeg djeteta super u svim nastavnim predmetima, no u budućnosti će biti loši vozači ili će imati neuspješan prvi spoj. Drugim riječima, svi mi neka područja savladavamo lakše, a neka teže od drugih ljudi. Izazovi su neizbježni. Najvažnije je kako im pristupamo.

Ako se vaše dijete boji da nije dovoljno sposobno: Prvo morate prepoznati koliko taj osjećaj mora biti bolan za vaše dijete, a potom ga uvjerite da je sposobno. Podijelite s djetetom svoje iskustvo, ispričajte mu kako ste i vi za neke stvari mislili da ih ne možete napraviti, ali ste ih na kraju ipak uspjeli savladati. Budite iskreni! Vaše će dijete znati kada ne govorite istinu. Naglasite koliko su važni odlučnost, trud i ustrajnost u bilo situaciji.umorna djevojcicaAko je vaše dijete iscrpljeno: Ako vidite da je dijete iscrpljeno, pustite ga da napravi samo ono što je zaista važno. Pomozite mu da ode ranije spavati. Uvijek se može ranije probuditi i prije škole napisati neke manje zadatke, ako bude potrebno. To da dijete piše zadaću dok je iscrpljeno, unaprijed je osuđeno na propast.

Jednom kada shvatite zbog čega vaše dijete konstantno odgađa obveze, možete s njim dogovoriti strategiju. Naravno da će ono prije htjeti znati kamo su tog popodneva otišli njegovi prijatelji nego pisati zadaću. A sve što mu je potrebno da to sazna jest da jednim klikom pristupi društvenim mrežama. No, učini li to, trebat će mu više vremena da napravi zadatak.

Stoga, Freireich i Platzer kao prvi korak savjetuju da djetetu, dok piše zadaću, onemogućite pristup društvenim mrežama. Razgovarajte s njim zašto ste to napravili. Možete mu i privremeno uzeti mobitel dok ne riješi sve školske obveze. Nakon toga, imat će slobodno vrijeme za igru ili surfanje po mobitelu. ‘Ovakva ograničenja sigurno će izazvati negativne reakcije vašeg djeteta, pogotovo danas, kada se djeca oslanjaju na tehnologiju za većinu oblika socijaliziranja, ali ova privremena mjera nesumnjivo se dugoročno isplati’, tvrde.

Također, važno je da pokažete suosjećanje kad vam dijete kaže da ne želi raditi nešto što mu je teško. No odmah ga podsjetite da će mu se odgodi li tu obvezu i krene igrati video igrice, to kasnije ‘obiti o glavu’ i zagorčati mu život. Dijete će se sigurno tome odupirati i negodovati, ali ako mu pomognete da uspostavi pravila, idući će mu put biti lakše. Nikad nije lako, ali ako si, kad dođete s posla, želite iščupati kosu jer vaše dijete ne želi sjesti i napisati domaću zadaću, ponavljajte mu da kratkoročno zadovoljstvo samo smeta dugoročnim ciljevima.

Tekst: Ivana Kalogjera
Foto: Shutterstock

Tagovi: , , ,

Vezano uz temu

onlie skola

Nakon praznika kreće online nastava u Zagrebu još tri županije!

Od ponedjeljaka, 12. travnja, donesena je odluka o…

motivacija za učenje

'Ne znam ima li moje dijete poremećaj pažnje ili jednostavno nije motivirano na učenje?!'

Roditelji svaklodnevno po povratku djeteta iz škole postavljaju…

povratak djece u škole

Ministar Fuchs i epidemiolozi: Tko bi mogao u školu od sljedećeg tjedna?

Prvo polugodište je počelo, dosad su niži razredi…

Pročitajte i:

Iskreni odgovor bake Maše iz Zagreba o djeci i online nastavi - nasmijao je cijelu Hrvatsku!

Ne kaže se za badava da su stariji ljudi puni mudrosti... Evo kako se jedna…

online od ponedjeljka

Od ponedjeljka u većini županija online nastava, zagrebački učenici ostaju u klupama!!

Neposredno prije uskršnjih praznika, Stožer donosi odluku o prelasku na C model školovanja u većini…

online nastava

Čeka li nas opet online nastava? Imamo sve informacije po županijama!

Iz dana u dan brojke novozaraženih se povećavaju, a roditelji sa strahom iščekuju ponovne promjene…

slobodna igra

Nakon školskih i izvanškolskih aktivnosti, ostane li djeci vremena za toliko važnu slobodnu igru?

Djeci je potrebno djetinjstvo u kojem imaju priliku za slobodnu, nestrukturiranu igru koju neće organizirati…