
Brzopletost i govor – kako pomoći nemirnoj (i često zaboravnoj) djeci?
Kao i mucanje, brzopletost je poremećaj fluentnosti (tečnosti u govoru), ali se ipak jedan od drugoga u mnogočemu razlikuju. Doznajte u čemu!
Brzopletost
uključuje
povremene
“blokade”
u
govoru
koje
mogu
rezultirati
iz
neorganiziranog
govora,
a
to
može
značiti
da
se
govori
vrlo
brzo
ili
da
je
dijete
zapravo
nesigurno
u
ono
što
želi
reći.
Za
razliku
od
mucanja,
gdje
dijete
zapravo
zna
što
želi
reći,
ali
ne
može
to
izgovoriti.
Budući
da
brzopletost
nije
još
toliko
poznata,
mnogi
su
je
poistovjećivali
s
mucanjem,
te
su
se
mnogi
brzopletaši
opisivali
kao
djeca
koja
mucaju,
ali
je
u
praksi
opće
poznato
da
često
s
brzopletošću
ide
i
mucanje,
kao
i
obrnuto.
Ako
imamo
dijete
kojem
se
nešto
govori,
a
ono
misli
na
nešto
drugo,
dijete
ga
neće
razumjeti,
i
to
je
situacija
koja
se
događa,
ali
ako
uz
to
imamo
odsustvo
pažnje,
dolazi
do
smetnji
u
razumijevanju,
te
i
neobraćanje
pažnje
na
formu,
te
se
to
redovno
sve
odražava
na
govor.
Kako brzopletost izgleda na van:
–
vrlo
često
je
to
konfuzan
i
neorganiziran
govor
–
ograničena
je
svjesnost
svoga
govora
–
povremeno
“bolji
govor”
(tečniji
govor),
kada
se
dijete
upozori
da
malo
uspori
u
govoru,
ili
da
više
pazi
na
govor
(da
se
kontrolira)
–
tzv.
“skraćivanje”
riječi
i
to
onih
dužih
sa
suglasničkim
skupinama
(npr.
“parkiralište”
skrate
u
“pakirište”…)
–
vrlo
nerazumljiv
govor
–
obiteljska
anamneza
(netko
u
obitelji
ili
muca
ili
je
brzopletaš)
–
poteškoće
u
učenju
koje
nisu
rezultat
smanjene
inteligencije
ili
dijagnosticirane
disleksije
ili
disgrafije
–
često
i
neuredan
rukopis
–
smanjena
pažnja,
koncentracija
i
vrlo
često
hiperaktivnost
–
poteškoće
s
auditivnom
percepcijom
(teškoća
sa
zahvaćanjem
glasova)
Dakle, poremećena je osnova govora, tj. sve što predstavlja veće cjeline, organizaciju (Golubović, S.): disanje, intonacija, glas, ritmičnost pa i akcenti, gramatika. No, poremećeno je i ono što bismo uvjetno mogli nazvati detaljima govora, a to su leksik i izgovor glasova. Brzopletaš često ima vrlo siromašan rječnik bez obzira na godine koje je proveo u školi. Ne razumije i ne upotrebljava rjeđe i biranije riječi, a posebno ne one koje se obično nauče čitanjem. Kod onih fonetski kompliciranijih i rjeđih može imati problema, jer se ne sjeća točno njihove glasovne i slogovne strukture. Izmišlja nove riječi, starima daje krivi ili izmijenjeni smisao. Kada se ne može sjetiti riječi ili je ne zna, brzopletaš se katkad služi verbalnim opisima ili gestama. Često se služi poštapalicama i uzvicima.
U doba polaska u školu, roditelji i nastavnici obično počnu primjećivati govorne nedostatke djeteta s brzopletošću i posljedično zaostajanje u svladavanju tehnike čitanja i pisanja. Počinju prigovarati i kažnjavati dijete. Kako je jedan od najviše uočljivih simptoma brzopletosti u govoru zastajkivanje, ponavljanje i saplitanje, mali se brzopletaš nerijetko proglašava i mucavcem.
Osobitosti malih, zaboravnih brzopletaša
Ako govorimo o brzopletosti u dječjoj dobi, to je obično neuredno i nemirno, ali simpatično, vedro i otvoreno dijete. Vrlo teško prihvaća norme okoline ili ih nimalo ne prihvaća. Ponaša se prirodno, ne poštujući pravila koja su u biti prisile. Jede kad je gladno, spava kad mu se spava, zaboravlja se oprati, obući uobičajene dijelove odjeće. Vrlo se teško uklapa među djecu jer mu svaka igra brzo dosadi pa se može asocijalno ponašati. Obično mu je govor neprihvatljiv te postaje objekt poruge. Neuredno jede, diže se sa stola, ne sluša što mu se govori. U školi su to djeca koja brbljaju, dižu se iz klupe, šeću razredom izazivajući opći smijeh, no ona to ne čine zato što su nepristojna, nego jednostavno zaboravljaju gdje su i kako se trebaju ponašati. Zaboravljaju zadaće, knjige pa i torbu, a da ne govorimo o svim mogućnostima koje pružaju odjeća i obuća. Jedna cipela smeđa, a druga crna, na jednoj nozi čarapa, a na drugoj je nema, umjesto školske torbe mamina torbica…
Kod sindroma brzopletosti vrlo često možemo naići i na poteškoće u izgovaranju (dislalija), jer zapravo brzopletaš površno sluša, te mu je i pažnja fluktuirajuća (raspršena). Samo površno slušanje se odnosi na slušanje drugih, ali i na slušanje samog sebe, te i na kontrolu samog govora. To je posebno važno za doba učenja govora, kada je slušna samokontrola primarna kontrola govora. Najčešće tu se radi o leksičkim dislalijama, i to sigmatizmu i rotacizmu, ali artikulacija može biti i općenito oštećena, i to zbog same površnosti. Izgovor je takav da su glasovi jedva prepoznatljivi, te se doima kao da se jednostavno preko nekih “klizne”. Ako povežemo takav način artikulacije s neadekvatnim govornim disanjem, poremećajem ritma i tempa, siromašnom upotrebom gramatike, siromašnim rječnikom, monotonijom ili krivom intonacijom, a i na kraju dođe zamuckivanje, dobivamo pravu sliku brzopletaša. Najzanimljivije u svemu tomu je da sve to pravom brzopletašu ne smeta, dapače vrlo je veseo, rado govori, te nema nikakvih kompleksa, jer nije svjestan svoga govora.
SAVJETI RODITELJIMA:
–
dijete
treba
stalno
upozoravati
da
najprije
smisli
što
će
reći,
da
rečenicu
izgovori
u
sebi,
pa
tek
onda
naglas
–
češće
treba
mijenjati
aktivnost
djeteta
i
davati
mu
nove,
njemu
prihvatljive
zadatke
–
s
obzirom
na
to
da
im
je
sposobnost
pamćenja
siromašnija,
treba
prakticirati
pričanje
i
prepričavanje
priče
u
koju
treba
uključiti
i
što
više
detalja
–
između
rečenica
treba
praviti
veće
pauze
kako
bi
dijete
imalo
dovoljno
vremena
formulirati
novu
misao
–
pjevanje
i
recitiranje
pridonose
usporavanju
govora
i
izgradnji
ritma
i
melodije
koji
takvom
djetetu
nedostaju
–
treba
se
usredotočiti
na
samo
osvještavanje,
jer
su
mnogi
brzopletaši
nesvjesni
svog
brzog
govora
–
nije
dovoljno
govoriti
samo
“uspori”,
nego
ih
treba
pokušati
usporiti
metodom
“lupkanja”
po
slogovima.
Tekst:
Mr.
sc.
Nataša
Šunić
Vargec,
potpredsjednica
za
projekte
u
Preventivno
edukacijsko-rehabilitacijskom
centru
za
očuvanje
i
promicanje
zdravlja
NEOLA;
Logopedska
ordinacija
"LOGOPED",
Terapija
glasa
i
govora,
Belostenčeva
3,
Zagreb
E-mail:
logoped9@gmail.com
Foto:
Profimedia
Tagovi: brzopletost, logoped, mucanje, Nataša Šunić Vargec, neuredan rukopis, poteškoće s učenjem, problem u izgovoru
Vezano uz temu

Logopedica otkriva najčešće mitove o mucanju
Povodom Međunarodnog dana svjesnosti o mucanju, koji se…

Logopedica otkriva najčešće predrasude vezane za razvoj govora kod djece
Što znači zastoj u govoru, kad se roditelji…

Trebate logopedski savjet? Potražite ga besplatno iz vašeg doma
Ako nas je ova nevolja povezana s koronavirusom…

Napreduje li beba dobro s govorom? Što bi vas trebalo zabrinuti već u prvih 12 mjeseci
S obzirom da se govor posebno intenzivno razvija…
Pročitajte i:

"Djeca su tužna... ovo nije normalno djetinjstvo... nikome nije lako", poznate mame o školi na daljinu
Od ponedjeljka 18. siječnja nastava za većinu školaraca odvijat će se prema C modelu, dakle…

Dječaci u pubertetu: svašta im se događa, a neugodno im je pitati!
Oni u pubertetu ne dobivaju menstruaciju, ali imaju jako puno pitanja koja im je neugodno…

Vi ste na poslu, a djeca imaju školu online... Kako znati da su sigurni?
Ostavljate djecu same kod kuće, jer im je škola online, a vi morate na posao.…

Hoće li od ponedjeljka i učenici viših razreda osnovnih škola imati nastavu online?
Gostujući danas u emisiji HRT-a 'U mreži prvog', državni tajnik u Ministarstvu znanosti i obrazovanja…