Kako se kod djece predškolske dobi razvijaju pamćenje i komunikacijske vještine, sposobnija su slijediti upute i razumjeti objašnjenja. Ova dobna skupina zauzeta je otkrivanjem novih socijalnih vještina, poput pregovaranja, nadmudrivanja s vršnjacima i stvaranju novih prijateljstava. Budući da je njihova percepcija svijeta sve intenzivnija, a horizonti im se šire, imaju puno više interesnih zona, ali često se ne znaju nositi sa svim informacijama i podražajima koje dobivaju.

Djeca predškolske dobi počinju osvještavati svoje mjesto u obitelj i okolini, uče odvajati maštu od stvarnosti te često dolaze u konflikt sa samima sobom i okolinom. Ova razvojna faza također može biti veliki izazov za roditelje jer djeca mogu biti uporna u borbi za sebe i intenzivno izražavati svoje emocije.

Utjecaj okoline u ovoj je fazi važan za razvoj njihovog samopoštovanja i doživljaj uspješnosti, a vjerovanje djeteta u vlastitu sposobnost bit će temelj za njegovo učenje u budućnosti. Djeci je potrebno omogućiti doživljaj uspjeha u stvarima koje čine. Ponudite djeci izbor kad god je to moguće. Davanjem izbora možete postaviti granice, a istovremeno djetetu omogućiti i samostalnost koja mu je potrebna (npr. 'Hoćeš li danas obuti plave ili crvene tenisice?'). U postavljanju granica i usmjeravanju djetetova ponašanja pomažu jasne upute koje mu daju do znanja kakvo se ponašanje od njega očekuje ili što treba napraviti (npr. umjesto da mu kažete 'Ne trči po kući'. možete reći 'Molim te, hodaj umjesto da trčiš po kući'.).

Koji su tipični problemi u ponašanju predškolca?

Zanovijetanje: Bolno ih je slušati kao i grebanje noktiju po ploči - a najčešće dobiju što zamisle jer roditelji žele da buka, koju stvaraju tražeći svoja prava, prestane. No ako shvate da 'gnjavljenjem', zanovijetanjem i 'kukanjem' dobiju što žele, takvo im ponašanje postaje obrazac i sredstvo da dođu do cilja.

Ne čuje: Predškolci su često zalijepljeni za ekrane, ignorirajući roditeljske opetovane pokušaje da ih dozovu u stvaran svijet, recimo na večeru. Ako djetetu stalno morate ponavljati isto pitanje, jedino na kraju izludite i sebe i njih.

Savjeti za discipliniranje predškolaca

  • Nikad djetetu ne postavljajte isto pitanje ili zahtjev više od dva puta!
  • Zamolite jednom na lijep i pristojan način ('Molim te odloži svoje igračke').
  • Zamolite drugi put, ali upozorite na negativne posljedice ako vas ne posluša ('Zamolio sam te da pospremiš igračke. Ako to ne učiniš do trenutka kada nabrojim do pet, morat ću ih zadržati do sutra navečer'). I vrlo važno, izbjegavajte nerealne prijetnje, koje ne možete ispuniti, poput 'Zalupi vrata i nikad više nećeš dobiti mobitel!'
  • Primijenite negativnu posljedicu, ako je potrebno. Ako ne izvršite disciplinsku mjeru koju ste rekli kao negativnu posljedicu, gubite vjerodostojnost!
  • Pohvalite dijete! Vaš vam predškolac doista želi ugoditi pa ga pohvalite kad otprve posluša zahtjev koji stavljate pred njega. Često obraćamo pozornost na ponašanja koja nam se ne sviđaju, a rijetko na poželjna ponašanja koja želimo da dijete usvoji.
  • Budite primjer: Djeca najviše uče gledajući svoje roditelje i najbližu okolinu. Ako se izgubite kontrolu nad svojim emocijama kad se uzrujate, očekujte da će to učiniti i vaš predškolac. Ako je vaše dijete šampion u cviljenju, možda oponaša vaše zvukove kada ga molite da počisti svoju neurednu sobu. U odnosu s djetetom valja biti svjesan i vlastita ponašanja jer djeca nas oponašaju u svemu što radimo i govorimo.

Tekst: Sanja Matasić

Foto: Shutterstock