"Osim bioloških promjena koje donosi adolescencija i pubertet, u ovom razdoblju nastupaju i brojne socijalne promjene te razvoj novih društvenih uloga. Neki od najvažnijih razvojnih izazova adolescencije uključuju formiranje identiteta, razvoj nezavisnosti u vlastitim i tuđim očima, formiranje bliskih prijateljstava i uzajamnih odnosa poštovanja ali i razvoj i izražavanje seksualnih osjećaja. Socijalni razvoj u adolescenciji općenito karakterizira izlazak iz obiteljskog okruženja u širu društvenu zajednicu. Od rane adolescencije raste usmjerenost na vršnjake, tako sve više slobodno vrijeme provode s vršnjacima, a manje s obitelji, a vršnjaci imaju i sve veći utjecaj na ponašanje i donošenje odluka adolescenta. Jasno je dakle, koliko je situacija u kojoj su adolescenti zatvoreni u obiteljskom okruženju izazovna i ograničavajuća za njihov socijalni razvoj. Uz sve navedeno, ne zaboravimo kako je baš adolescencija razdoblje učestalih sukoba s roditeljima, što u situaciji obiteljske izolacije postaje još naglašenije", kaže Silvija Stanić, dipl.psih.univ.spec.iur, na stranicama Udruge roditelja "Korak po korak".

I premda nema lakog i brzog rješenja za snalaženje u ovim okolnostima, postoje sitni koraci koji mogu pomoći roditeljima kako da kroz ovu situaciju prođu lakše, ali i da olakšaju svakodnevicu svojim tinejdžerima.

Prije svega, potičite njihovu samostalnost i neovisnost tako da mogu samo stvoriti strukturu dana, planove i obaveze. Cijela je situacija sama po sebi dovoljno ograničavajuća, te im je potrebno da imaju osjećaj da o nečemu odlučuju sami. Možda je to dnevni raspored učenja, online druženja s prijateljima, izvršavanja kućanskih zadataka. Iznimno je važno da svoje školske obaveze obavljaju redovito i na vrijeme, budući da im je to ovih dana najvažniji zadatak. O svojem iskustvu s tinejdžerima i školi na daljinu, za magazin Story, ispričala je i pjevačica Nives Celzijus, majka 14-godišnjeg Leona i 13-godišnje Taishe.

"U prvi tjedan e-škole ušla sam pomalo naivno, vjerujući kako bi djeca napokon mogla iskazati ozbiljnost i odgovornost. Mislila sam da im je dovoljno upozorenje da se prime škole i upiti kao što su: “Jeste li sve završili?” i “Je li vam sve jasno?” Odgovor je, naravno, uvijek bio potvrdan. Već drugi tjedan, pogledavši e-Dnevnik, shvatila sam da je to bilo ne samo naivno, nego i potpuno neozbiljno od mene. Ulogirala sam se u aplikaciju Teams putem koje rade i počela ih svakodnevnom kontrolirati", rekla je za Story Nives, napominjući kako je u početku sam bila izvan sebe zbog količine vremena koje virtualna škola iziskuje.

View this post on Instagram

A post shared by Nives Celsius (@nivescelsius) on

"Problem nije bio toliko u količini zadataka i gradiva, koliko u tome da su klinci previše komotni i opušteni. Ili su gladni ili žedni, pa moraju na WC, pa ih žulja stolac, pa ne mogu naći knjigu... Nešto što bi trebalo trajati nekoliko sati, nama se protegne na cijeli dan. Shvatiš i da jednostavno nemaš tu vrstu autoriteta te da ti je teško zadržati ih na stolcu dulje od petnaest minuta u komadu. S vremenom me škola počela i zabavljati, pogotovo matematika i hrvatski jezik. Nastavnice su im divne, maštovite, obzirne, uvijek aktivne i spremne pomoći", ispričala je Nives Celzijus.

Na stranici Udruge roditelja "Korak po korak" također savjetuju kako je važno da sudjeluju i u obavljanju kućanskih poslova i zadataka jer i to donosi osjećaj odgovornosti, no dopustite im da sami izaberu zadatke. Tako ćete vjerojatno izbjeći i sukobe. Adolescencija neminovno donosi izazove u komunikaciji između roditelja i tinejdžera i sasvim je očekivano da će do problema doći. Ako dođe do sukoba, akose jako naljutite na njih, nikako im u ovim danima nemojte uskraćivati pristup mobitelima, društvenim mrežama i komunikacijskim servisima, savjetuju stručnjaci, jer to je jedini način kako mogu održavati društveni život i kontakte s prijateljima. Fizička izolacija nikako ne smije značiti i socijalnu izolaciju.

Tinejdžeri su općenito vrlo vješti s modernom tehnologijom, najčešće puno više od svojih roditelja. I dok roditelji otkrivaju Facebook i Instagram, tinejdžeri su se većinom već nekoliko puta preselili na druge, nove društvene mreže. Potaknite njihov osjećaj samopouzdanja i osobnog postignuća tako što ćete ih zatražiti da vam pomognu oko digitalnih alata.

Možete ih potaknuti da istraže mogućnosti online tečajeva, nečeg što ih je oduvijek zanimalo, a možda nisu imali vremena. Postoji nebrojeno YouTube tutorijala o učenju stranih jezika, izradi web stranice, glazbene produkcije, stvaranju videa i animacija, učenju prvih koraka trbušnog plesa, ili nečeg sasvim drugog. Mogućnosti su brojne, možda pronađu nešto što će probuduti njihov interes i olakšati dane u kući.

Adolescencija je i razdoblje kada je pojačano razvija i sposobnost apstraktnog i kritičkog mišljenja, stoga je važno razgovarati o njihovom mišljenju o cijeloj situaciji. Potaknite ih da izraze svoje stavove i promišljanja o tome kako će cijela situacija vezana uz koronakrizu utjecati na globalne promjene, koje bi mogle biti pozitivne promjene kao posljedica ove krize i sl. Možete ih potaknuti da promišljaju o tome što će iduće generacije o ovoj situaciji učiti u udžbenicima povijesti i kako će cijela situacija biti prikazana. Nemamo često priliku ili nismo direktno potaknuti razgovarati s njima o ovakvim temama, stoga se možda iznenadite kada čujete koliko promišljanje vaših tinejdžera postaje kritičnije i zrelije.

I za kraj, ovo je period u kojem je potrebno smanjiti očekivanja, kako od sebe, tako i od njih. Rijetko tko se ovih dana osjeća posebno motiviran i učinkovit. Budite fleksibilniji nego inače, progledajte im kroz prste i onda kada inače ne biste. Ovo je vrijeme u kojem je važnije sačuvati i njegovati odnos, prije negoli očekivati velika postignuća i odgovornost.

Tekst: D. P.
Fotografije: Story i Instagram