igre za razvoj samopoštovanja i bolje odnose s prijateljima i obitelji

5 igara koje razvijaju dječji stav i samopoštovanje, ali i bolje odnose s obitelji i prijateljima

Razne igre, čitanje knjiga, ali i razgovor o međusobnim potrebama..., puno je toga što možete raditi s djecom kod kuće. Zbog krize izazvane koronavirusom, ali i nedavnim potresom u Zagrebu, i djeci su protekli tjedni obilježeni neizvjesnošću, zabrinutošću i nelagodom. Aktivnosti koje predlažemo pomoći će im lakše se nositi s različitim emocijama, ali i poraditi na slici o sebi te ljudima oko sebe

Emocije – Olovka osjećaja

Kako bi dijete odraslo u osobu koja je uspješna u suočavanju s poteškoćama i koja je zadovoljna odnosima sa članovima obitelji i drugim ljudima, kroz djetinjstvo se treba raditi na učenju prepoznavanja i izražavanja vlastitih potreba i osjećaja. Ponekad roditelji podrazumijevaju da djeca znaju izraziti svoje osjećaje i da će im reći kako se osjećaju, ali često se ispostavi suprotno. Djecu treba poučavati načinima nošenja s teškim situacijama, izražavanju osjećaja, ali i uvažavanju osjećaja drugih. Budući da je ovo razdoblje obilježeno raznim osjećajima i kod djece i kod roditelja ovo je prilika za poticanje razgovora o emocijama kroz igru, bolje upoznavanje s njima te za zajedničko osnaživanje roditelja i djece u prepoznavanju i nošenju s ugodnim i neugodnim emocijama.

U sredinu se postavi olovka i 4 slike osjećaja – sreća, tuga, ljutnja, strah (mogu se nacrtati ili isprintati). Dodatno se sa strane pripreme razne situacijske slike - koje opisuju različite događaje koje možemo povezati s ta četiri osjećaja (pronađite s Interneta/časopisa). Djeca i roditelji po redu vrte olovku, a kad se vrh zaustavi na nekoj slici osjećaja trebaju potražiti odgovarajuću situacijsku sliku povezanu s tim osjećajem. Može biti zadatak i da odglume taj osjećaj ili ispričaju vlastiti doživljaj povezan sa slikom i/ili određenim osjećajem.

Obitelj – Veseli lanac

Svaka obitelj je jedinstvena na svoj način. Iako obitelj najčešće smatramo izvorom ljubavi, sigurnosti i podrške, prirodno je da u obitelji ponekad postoje nesuglasice i neslaganja u mišljenjima. Obitelj čine pojedinci koji se razlikuju prema svojim osobinama, potrebama i željama. Uz to, obitelji zajedno prolaze kroz različite stresne događaje kao što je trenutna situacija u kojoj članovi obitelji provode jako puno vremena jedni s drugima i moguće imaju vrlo malo osobnog prostora što ponekad može biti izvor teškoća u komunikaciji unutar obitelji. Stoga smo pripremili aktivnost koja potiče zbližavanje i povezivanje članova obitelji.

Prijateljstvo – Recept

Djeca pokazuju interes za vršnjake od rane dobi, ali poimanje koncepta prijateljstva mijenja se s razvojnom dobi djeteta. Na razvijanje prijateljstva veliki utjecaj ima kognitivni razvoj djeteta, no i  roditelji također imaju značajnu aktivnu ulogu. Naime, roditelji organiziraju druženja djece i tako potiču razvijanje socijalnih vještina i ostvarivanje pozitivnih iskustva, što je u trenutnoj situaciji onemogućeno. Sada je prilika za razgovor s djecom o pozitivnim karakteristikama prijatelja kako bi se djecu učilo prepoznavanju pozitivnih osobina i oblika ponašanja kod vršnjaka te kako bi se i sama trudila ponašati socijalno poželjno. Stoga je ova aktivnost zamišljena da dijete uz pomoć roditelja napravi svoj recept za prijateljstvo, odnosno u lonac stavi 'sastojke' vezane uz poželjna ponašanja i osobine prijatelja.

Samopouzdanje – Ja to mogu kutijica

Samopouzdanje se odnosi na dojam koji osoba ima o sebi, a ono se može podijeliti na dvije komponente: unutarnje (još se naziva i samopoštovanje) i vanjsko. Vanjsko samopouzdanje odnosi se na znanje o svojim sposobnostima i vještinama, odnosno na znanje o aktivnostima u kojima je pojedinac dobar i rezultatima koje vjeruje da može postići. Djeca uče i razvijaju se pokušavajući naučiti nove stvari i savladati nove prepreke i izazove. Roditelji su oni koji su najbliži za davanje podrške te za usmjeravanje i ohrabrivanje djeteta. Također, roditelji su oni koji djetetu trebaju dati do znanja da je u redu nekada pogriješiti te ga naučiti kako se nositi s neuspjehom. Samopouzdanje djeteta, ali i obitelji, može se jačati kroz osvještavanje pozitivnih osobina, vrlina i sposobnosti. Uz aktivnost 'Ja to mogu' svaki član obitelji ima priliku poraditi na svome samopouzdanju i time doprinijeti jačanju obiteljskog samopouzdanja.

Svaki član obitelji izradi kutijicu od papira na koju napiše: "Ja to mogu" i ukrasi ju kako god želi – flomasterima, pastelama, kolaž papirom. Svatko dobije 5 šarenih papirića na koje će napisati 5 stvari koje može ili zna napraviti. Ako se djeca ne mogu sama dosjetiti, roditelji im pomažu u smišljanju stvari koje mogu (npr. Popeti se na drvo, dotaknuti jezikom nos, dobro zbrajati, pjevati, plesati, brzo trčati, voziti bicikl, lako sklapati prijateljstva, uspješno se zabavljati samo ili u društvu s drugom djecom, uspješno surađivati s vršnjacima i odraslima, zna donositi odluke, kreativno je, sigurno je u svoje sposobnosti, radi dobro i uz male napore, inače je zadovoljno svojim radom).
Kad su svi gotovi, svatko u svoju kutijicu ubacuje šarene papiriće. Zadatak je roditelja i djece da pokušaju što više napuniti kutijicu. Primjerice, moguće je na kraju svakog dana razmisliti o tome što su dobro napravili ili naučili taj dan i da to ubace u kutijicu. Kad god se netko od članova obitelji osjeća loše volje ili kada im nešto ne ide od ruke mogu otvoriti kutijicu i vidjeti koliko toga znaju.

Samopoštovanje – Duga samopoštovanja

Tema samopoštovanja je izrazito važna za djecu. Samopoštovanje se odnosi na način na koji dijete vidi sebe, a ono značajno utječe na njegove osjećaje, rad i postignuće. Dijete visokog samopoštovanja lakše izađe na kraj s različitim životnim izazovima – stvara kvalitetne odnose s vršnjacima; uspješno je u školi; dobro se nosi s neuspjehom; uspješno se suočava s novim životnim situacijama; može samostalno donositi odluke. Samopoštovanje se razvija i mijenja tijekom života te ga je potrebno poticati i razvijati kod djece. Samopoštovanje kod djece u velikoj mjeri ovisi o porukama koje dobiva od njemu važnih i bliskih osoba - prvenstveno od roditelja, a tijekom odrastanja na njega sve više utječu i vršnjaci. Stoga je jedna aktivnost posvećena upravo tome.

Tekst: Ana Čulin, mag.psych. i Ana Orlić, mag.psych., Hrabri telefon
Fotografije: Hrabri telefon i Profimedia

Tagovi: , , ,

Pročitajte i:

'Dragi roditelji, kad biste znali što se odvija u mojoj glavi, ne biste se tako ljutili na mene...'

Čuveni danski obiteljski terapeut, Jesper Juul iza sebe je ostavio brojna djela namijenjena roditeljima, a…

zaposlena mama

Kako je to danas biti mama? Pandemija, rad od kuće, učenje s djecom...

'Sretna mama, sretna obitelj', mnogo istine je u ovoj izreci. Posebno danas majke su izložene…

Zrinka, Duje, Luka i Karlo

Mame, želite li skuhati brzi, zdrav i jeftin obrok, pitajte mamu Zrinku!

Zrinka je majka trojice sinova koja je odlučila s ostalim majkama, koje su zaposlene, opterećene…

poplava

Može li osiguranje pokriti i štetu na stvarima u nekretnini?

Nakon što im je kuća poplavljena, osim kuće, stradale su i stvari u kući, pa…