“Mene u životu vodi ‘if you never try, you’ll never know’ i upravo sam se zato, na čuđenje cijele okoline, odlučila – naglavačke baciti u nešto nesigurno. Reakcije su bile podijeljene, neki su se čudili što ostavljam sigurno radno mjesto odgajateljice usred jedne od najvećih kriza i slijedim svoje snove, dok je drugima baš to bilo super. Ono što je bilo zajedničko svima je da su bili puni podrške. I sad, skoro šest mjeseci nakon odluke, moji bližnji su moji najveći navijači. Podrška koju mi daju obitelj i prijatelji, poznanici i kupci – to je nešto što mi svaki dan daje vjetar u leđa i hvala im svima na tome”, tako svoju priču počinje Ana Surać, Zadranka sa zagrebačkom adresom, 33-godišnjakinja koja stoji iza zanimljivog brenda stalak_by_a. Njezini prekrasno dekorirani tanjuri, ukomponirani u retro stalke, ovih dana putuju na adrese žena diljem Hrvatske, kojima je za nadolazeće blagdane, ali i druge svečane prigode, osim sadržaja na njihovom stolu, važna i forma. Stalak_by_a idealan je božićni poklon za sve mame koje će dati sve od sebe da blagdanski stol izgleda čarobno. Što smo stariji, a pogotovo kad postanemo roditelji, sve smo više osjetljivi na svoje roditelje, bake, djedove i uspomene koje nosimo uz njih. Tanjuri 'kao iz bakine vitrine' stoga su, osim prekrasan dekorativni element, prije svega podsjetnik na tople obiteljske trenutke, osobito ako su na njima servirani keksići koje su izradile dječje ručice. Za Anu, koja ih s ljubavlju izrađuje, i lijepa priče o hrabrosti i ženskom poduzetništvu.

“Pored svega što sam prošla u životu, neuspjeh nije jedan od mojih strahova. Veći strah je ležao u činjenici da bih se mogla za nekoliko godina osvrnuti i shvatiti da sam propustila neku priliku ili žaliti jer nisam ni pokušala. Već dugo sam osjećala veliku želju da ostvarim neke svoje planove, da razvijem proizvode o kojima razmišljam već godinama, ali s obzirom da to zahtijeva jako puno vremena i angažmana jednostavno nisam mogla to raditi usporedo s poslom, koji je već sam po sebi – zahtjevan. Koliko god energije i volje imala, nisam se mogla klonirati. Sve se konkretnije pokrenulo tijekom prvog lockdowna. Imala sam vremena dobro promisliti o svemu, ali odluka je, definitivno, i mene samu iznenadila, jer kad su takve stvari u pitanju – često igram na sigurno. Drago mi je da ovaj put nije bilo tako”, kaže Ana, koja je više od 10 godina radila kao odgajateljica. No, kako nam kaže, oduvijek je imala jako puno hobija i interesa, pa se tako od 15. godine života amaterski bavi fotografijom - a sad je ta ista fotografija jako važan dio njezinog drugog proizvoda – podloga za fotografiranje, koje nastaju od njezinih autorskih fotografija.

“Oduvijek sam voljela crtati, izrađivati dekorativne predmete, kuhati…, dugo sam imala i gastro-blog, a upravo sam za vlastite potrebe i napravila prvi stalak. Imala sam rasparene tanjure koji su bili različitog dizajna, ali iste boje, a ja sam ih htjela spojiti u jednu priču. Sjećam se točno svog oduševljenja kad sam ugledala gotov proizvod, i već sam tada počela maštati da jednog dana takve unikatne stalke radim i za druge”, priča Ana. Materijale pronalazi svugdje, od antikvarijata, preko sajma antikviteta na zagrebačkom Britancu, do trgovina za uređenje doma i internetskih trgovina.

“Dosta toga naručujem izvana. Doslovno svugdje. Kad ugledam neki tanjur ili zdjelicu koji mi se sviđaju i koji se uklapaju u neku moju viziju, ne razmišljam previse. Uskoro kreće jedna ručno oslikana kolekcija, kao i proljetne varijante stalaka”, priča Ana te napominje kako joj se najteže organizirati. Kako se po njezinoj  glavi stalno vrzmaju nove ideje, a – kako sama kaže – po prirodi je sanjar, s glavom u oblacima, često se izgubi u svemu tome, posebice u brojkama ili planiranju vremena za izradu stalaka.
“O brojkama i tehnikalijama na početku su najviše brinuli dečko, koji mi je ujedno i kolega, te moje divne računovotkinje, koje su mi strpljivo sve objašnjavale. Sad već i ja lovim dosta toga, no i dalje mi je najdraže kad stanem za bušilicu i krenem stvarati nešto novo”, kaže ova kreativka, koja je u posao krenula u ovoj nikad izazovnijoj 2020., pa joj ‘vjetra u leđa’ nisu mogli biti ni državni poticaji, s obzirom na to da je sve stalo.
“Kad sam se ja upustila u ovu avanturu nije bilo ničega u ponudi, no na to smo zapravo od početka bili spremni. Godina je takva, izazovna, i nekako sam se pomirila s tim da će start biti teži nego što bi možda bio prošle ili sljedeće godine, ali nismo dali da nas to obeshrabri”, kaže Ana, a na pitanje može li se od kretaivnog rada živjeti u Hrvatskoj, spremno odgovara:
“To je jako individalna stvar; sve ovisi koliko smo toga na početku spremni žrtvovati, koliko smo svjesni da razvijanje branda traje, da ništa – uspjeh pogotovo – ne dolazi preko noći, ali i koliki apetit imamo. Po prirodi sam skromna. Bitno mi je da imam krov nad glavom, hranu i dovoljno sredstava da platim režije. Da, volim se počastiti s nekim lijepim komadom odjeće ili obuće, kozmetikom…, ali sam na početku u svojoj glavi posložila prioritete i neke stvari na neko vrijeme – jednostavno stavila po strani. Važno mi je da smo ja i moji bližnji zdravi, mirni i sretni. Sve ostalo će doći polako.”

Njezini kupci, kaže, podjednako pokazuju interes za vintage i za modernije stalke. U ovo predblagdansko vrijeme, popularni su i božićni stalci, dok crno- bijele kombinacije uvijek izazovu veliki interes.

Izrada stalka traje ponekad nekoliko sati, a ponekad i nekoliko dana. Nerijetko, kaže, samo na traženje jednog tanjura utroši više vremena nego na njegovu izradu. Tek kad je zadovoljna u potpunosti, stalak može na fotografiranje i objavu na društvenim mrežama. Kaže se da su najsretniji oni ljudi koji su svoj hobi uspjeli pretvoriti u posao, a ta ‘mudrost’, potvrđuje to Ana, vrijedi i u njezinom slučaju.

“To donese sa sobom posebnu radost, neku novu strast prema poslu, posebno zadovoljstvo. Nosi, doduše, to i veliku odgovornost koje okolina često nije svjesna, jer si odgovoran i za uspjeh i za neuspjeh, odgovoran za kvalitetu proizvoda, često se desi da nemaš radno vrijeme nego se ono isprepliće sa slobodnim vremenom, no na kraju dana – ja sam zaista sretna. I samo se nadam da će potrajati”, kaže Ana, a ženama koje razmišljaju o poduzetništvu savjetuje neka budu hrabre i vjeruju u sebe. I da budu iskrene, da u svemu što rade ostane svoje, jer okolina to prepoznaje.

A1 omogućio je novu uslugu MOZAIK za sve nove mame, koje su to postale rođenjem, posvajanjem ili udomljavanjem djeteta. Od 1. 1. 2020. do 28.02.2021. ostvaruju pravo na promociju do 500 kn popusta na uređaj uz tarife Savršena i Bezbrižna. Više informacija saznajteovdje.

Tekst: Danijela Petrov
Fotogrfije: privatni arhiv