Cjelovito življenje već je u ranoj mladosti postao njezin osobni odabir, a upravo je taj način življenja bio i glavna inspiracija i motivacija da svoje dvije strasti – poduzetništvo i ekologiju – iskoristi za pokretanje privatnog biznisa. Dodaci prehrani, zdravi kolačići i snack barovi, eko krem medovi sa začinima i voćem..., a sve zapakirano u preslatke ambalaže pod etiketom Green&More, proizvodi su koje skupa sa svojim timom entuzijasta u eko proizvodnji 'potpisuje' svestrana Ivana Stavljenić, poduzetnica i – ne manje važno! – mama 10-godišnje Marle i 13-godišnjeg Jana.

Danas je, više nego ikada prije, izuzetno važno da i pojedinci i tvrtke brinu o okolišu i svemu što ostavljamo budućim generacijama. S tom misijom živi i Ivana, koja za sebe kaže i to da je po prirodi znatiželjna, što ju je također uvijek vodilo prema konstantnim nadogradnjama. 'Družite se s ljudima koji vas potiču, podučavaju i pomažu da budete najbolja verzija sebe. ', moto je koji ovu mamu i poduzetnicu vodi kroz sve njezine životne odabire, a bilo je tako i prije 12 godina, kad je trebalo hrabro krenuti s vlastitom proizvodnjom.

"Kod mene odustajanje nikad nije bila opcija, bilo je posrtanja, dobrih i manje dobrih odluka,  trenutaka kad sam se preispitivala, ali bih uvijek bez puno promišljanja došla do istog zaključka – da sam opet na početku, ne bih ništa mijenjala. Naime, oduvijek sam naginjala poduzetničkom duhu, pa dok su s neka djeca igrala trgovaca, ja sam stvarala vrijednosti koje bi oni prodavali, smišljala sam reklame za promociju, organizirala tematska druženja s prijateljima, što je iz današnje perspektive svojevrsni event managing. Isto tako bilo je i s pokretanjem proizvodnje, vodio me žar za stvaranjem nečeg što ima dodanu vrijednost, da nije samo još jedna prehrambena namirnica, nego ukusna, ali funkcionalna hrana, kvalitetnog sastava, što potvrđuju i ostvareni certifikati. Naime svi proizvodi su eko, ali i gluten free, vegan te HALAL“, kaže Ivana i napominje kako joj je na početku, kad ekološka osviještenost nije bila tako jaka kao danas, nije bilo teško upustiti se u eko poslovnu avanturu iz jednostavnog razloga što je to po njoj bilo – jedino ispravno. U Hrvatskoj nije jednostavno biti poduzetnik, kaže Ivana, ali na razmišljanje o tome ne želi trošiti puno energije. Radije se hvata u koštac sa svime i maksimalno se usmjerava prema onome u što vjerujem i u čemu je vična.

"Iako u to vrijeme ljudi nisu dovoljno ozbiljno shvaćali ekologiju te je trend zdrave prehrane i ekoloških proizvoda bio u povojima, vremenom se svijest o tome mijenjala. Počeli smo više brinuti o planetu, a i kako su ljudi sve više obolijevali i hvatali se u zamku s lošim prehrambenim i životnim navikama, počeli su se i u tome osvještavati. Iako ni danas ekologija ne zauzima velike udjele u odnosu na konvencionalnu poljoprivredu i proizvodnju, bilježi kontinuirani porast. Povećana usmjerenost prema ekološkim proizvodima i cjelovitoj hrani se osjeti i u ovo vrijeme pandemije s koronavirusom, kroz koju ljudi shvaćaju sve prednosti osobne ekologije koja uključuje i prehranu i kretanje, kao i odgovornost prema planeti s ciljem dobrobiti na njihov zdravstveni status“, kaže Ivana, čiji je prvi proizvod bio Liquid Sun, dodatak prehrani od mlade zelene pšenice, iznimno cijenjene zelene povrtnice koja danas spada u kategoriju supernamirnica. Posadila ju je na obiteljskoj zemlji u okolici Rastoka, koja je ekološki čista i mineralno bogata, pa se sve skupa činilo idealnim za – poduzetničku premijeru.

Green&More trenutačno broji 15 proizvoda iz više linija, od kojih se neki mogu kupiti i u dalekom Japanu. Trenutačni je fokus tvrtke proširiti se na tržište Velike Britanije, Švedske, Norveške i Švicarske. Doduše, aktualna situacija s koronavirusom malo ih u tome usporava, a paralelno rade i na otvaranju novih prodajnih kanala u Hrvatskoj te usmjeravanje prodaje online. U razvoju, otkriva, imaju i dvije nove linije proizvoda s kojima planiraju zaokružili ponudu cjelovitog doručka i međuobroka.

Iako joj je teško izdvojiti bilo koji od svojih proizvoda, raw snack barovi, najmlađi su, ali i najprobitačniji u portfelju, dok ona sama, još od njegova 'rođenja' 2008. godine svakodnevno koristi Liquid Sun - Mladu zelenu pšenicu i može potvrditi kako je zaslužna za njezin imunitet, polet i izvrstan izvor energije. U "zelenom duhu“ Ivana odgaja i djecu.

"Rekla bih više da ih odgajam cjelovito, u što je integrirano i 'zeleno'. Djeca su kao spužve, kopiraju vas, što je uz ciljano usmjeravanje, temelj odgoja. Osjetim da s lakoćom donose ispravne odluke, među kojima su i ekološke, jer su odgajani u takvom okruženju. Učim ih i zahvalnosti, prema svemu što nas okružuje i na hrani i ljudima koji ju uzgajaju i proizvode, te da su odgovornost prema društvu i prirodi  usko povezane s odgovornošću prema sebi samima jer sve što rade kroz život, kako djeluju, ostavlja trag na njih same i njihovu budućnost te ostaje u nasljeđe planeti i budućim naraštajima, kroz što sami dolaze do odluke o ispravnom ponašanju. Sve to, kao i odgoj, jednostavnije je odraditi kroz igru, kod nas najviše kroz crteže i kreativne radove jer su oboje kreativci i crtači. Volimo putovanja, izlete u prirodu, kada ne postoje mobiteli i drugi gadgeti. Ponekad napravimo izlet i na naša polja zelene pšenice, u okolici Rastoka, čime ujedno osvještavaju ekološku poljoprivredu te imaju osjećaj uključenosti u obiteljski posao, a ponekad se nađu i u ulozi berača lista zelene pšenice uz koje razvijaju osjećaj poslovne vrijednosti i odgovornosti, a sve to uz igru i zabavu. Nakon takvog izleta sami zaključuju kako je lijep boraviti u prirodi, a još ljepše zaslužiti slastan obrok i odmoriti se nakon rada. Mislim da je ključno imati s djecom otvorenu komunikaciju, ne iskrivljivati stvari i biti transparentan u svemu, pa tako i u obavezama koje imamo. Učiti ih vrednovati svaku profesiju i zaradu sa zdravim stavom kako se ponašati prema stečenom, ali na njima pristupačan način; provoditi to kroz igru i pokazujući dobrim primjerom“, priča Ivana, koja ima i nekoliko savjeta za mame poduzetnice.

Mislim da je ključ balansa upravo dobra organizacija, kao i autentičnost i svjesnost u svakom trenutku. Ali isto tako, jasno je da ne možemo uvijek biti izvrsne majke, poduzetnice, direktorice, no umijeće je taj 'hendikep' znati nadoknaditi. Potrebno je definirati prioritete, životne i svakodnevne, te što bolje balansirati između poslovnog i privatnog, ali isto tako ne osuđivati se kad u tome nismo skroz uspjele. U svemu ima uspona i padova, i to je u redu. Moja djeca su sad već malo samostalnija, pa mi je puno lakše nego kad su bili manji. Kako bih se što kvalitetnije organizirala i potpuno se posvetila dio dana poslu, u prvim godinama smo imali podršku tete čuvalice, kasnije je veliku ulogu odigrao vrtić. Mislim da je to ključno, dobra organizacija i potpuni fokus poslu, kad je radno vrijeme te djeci u slobodno vrijeme“, kaže Ivana koja, dakako, ima i  težih dana, kad se ne može u potpunosti isključiti od posla. No onda se 'nagradi' slobodnim danom i skrati radni tjedan kako bi djeci, koja su joj uvijek na prvom mjestu, nadoknadila zajedničko vrijeme.

* Sadržaj je kreiran u suradnji s tvrtkom A1 Hrvatska.

A1 omogućio je novu uslugu MOZAIK za sve nove mame, koje su to postale rođenjem, posvajanjem ili udomljavanjem djeteta. Od 1. 1. 2020. do 31. 12. 2020. ostvaruju pravo na promociju do 500 kn popusta na uređaj uz tarife Savršena i Bezbrižna. Više informacija saznajte ovdje.

Tekst: D. P.
Fotografije: Dražen Kokorić