Mnogim osnovnoškolcima, pa i odraslima, fizika je teško shvatljiva znanost koju u školskim klupama nisu dovoljno dobro razumjeli i istinski zavoljeli. Stoga je objavljivanje serije edukativnih slikovnica Fizika za djecu, ostvareno u suradnji autora, fizičara dr. sc. Nikole Poljaka i izdavačke kuće Školska knjiga, jedinstven pothvat vrijedan divljenja. Serija Fizika za djecu sastoji se od pet naslova, a njezina je svrha upoznati male i velike čitatelje sa složenim fizikalnim konceptima s pomoću jednostavnih i šarmantno ilustriranih pojmova koje mogu razumjeti trogodišnjaci.

Osim dr. sc. Nikole Poljaka, izvanrednog profesora na Fizičkom odsjeku Prirodoslovno-matematičkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, u izradi slikovnica sudjelovala je ilustratorica Tena Letica. S temeljnim načelima Nuklearne fizike, Optike, Topline i Mehanike najmlađi se čitatelji upoznaju na zabavan način, uz pomoć koloristički vedrih likova: lista, maline, jabuke i čili papričice. Kao savršen uvod u seriju smišljena je inovativna slovarica Fizika za djecu – ABC fizike u kojoj je svakom slovu abecede pridružen po jedan fizikalni koncept.

abc fizike
Slovarica u kojoj je svakom slovu abecede pridružen po jedan fizikalni koncept.

Kako ste dobili ideju o slikovnicama Fizika za djecu

'Ideja se rodila kad sam uočio da ne postoje slikovnice koje na fizikalan način pokušavaju objasniti prirodne pojave, pogotovo manjoj djeci. Ona u dobi od tri-četiri godine počinju propitkivati svijet oko sebe, žele razumjeti razloge zbog kojih se nešto događa i zanima ih hoće li se uvijek tako dogoditi, a nemaju prikladan izvor informacija osim, naravno, roditelja koji bi mogli i sami nešto naučiti zahvaljujući igri. U svijetu su se također pojavile slikovnice za djecu u dobi 3+ godine koje su tematski znanstvene, no nisam dosad imao prilike vidjeti nijednu koja sustavno obrađuje neko od elementarnih područja fizike.'

Kakve su reakcije velikih i malih čitatelja?

'Igrom slučaja imao sam priliku čuti više reakcija velikih čitatelja nego malih. Reakcije su pozitivne, roditelji mi kažu da se djeci dopadaju i sadržaj i ilustracije, a mnogi ističu da su i sami nešto naučili čitajući slikovnice svojoj djeci. Od roditelja polako dobivam i nove ideje za moguće teme jer oni su, kao i djeca, neiscrpan izvor informacija o tome što bi voljeli bolje naučiti.'

nuklearna fizika
Na zabavan način djeci su objašnjeni pojmovi nuklearne fizike

Koja je najranija dob u kojoj dijete može razumjeti neki fizikalni koncept i zašto je važno rano upoznavati djecu sa STEM područjem? 

'Uvođenje djece u STEM područje od najranije dobi suvremena je metoda koja se primjenjuje jer su razne studije pokazale da se odnos prema STEM znanostima oblikuje u vrlo ranoj dobi. Iako oblikovanje stava nije baš crno ili bijelo, gotovo se može reći da djeca već do svog polaska u školu ili zavole ili odbace STEM znanosti. Načelno, više je riječ o načinu razmišljanja koji se mora usvojiti nego o shvaćanju fizikalnih koncepata. Potpuno shvaćanje nekog koncepta zahtijeva godine rada i promišljanja, pa i ja vrlo često naiđem na kakav problem iz fizike koji mi nanovo „otvori oči” i pojedini koncept počinjem promatrati na drukčiji način. Ipak, djecu treba upoznati s tim konceptima, barem na činjeničnoj razini, kako bi o njima što više sama razmišljala i postavljala pitanja.'

Može li se i u školi fizika poučavati na zanimljiv i zabavan način? 

'Uglavnom je djeci zanimljivo sve što je interaktivno. Srećom, fizika je znanost koja se može velikim dijelom učiti s pomoću pokusa koji se mogu predočiti u klasičnoj formi, ali i u formi igre ili nekakvog projekta. U suvremeno doba čak se i teško izvedivi pokusi mogu približiti učenicima s pomoću raznih simulacija ili animacija što je također podobno za mlađu publiku koja živi u ovom informatičkom dobu. Naravno, i s pomoću klasičnog medija mogu se na zanimljiv način predstaviti fizikalni koncepti, a kao primjer mogu navesti komplet infografika iz osam područja fizike razvijen u Školskoj knjizi ove godine kao pomoć u nastavi fizike u školama.'

optika
Mališani upoznaju granu fizike - optiku.

Kako roditelji mogu potaknuti djecu da zavole znanost?

'Vjerojatno je najbolji način poticati ih da pokušaju izvoditi pokuse, najprije one koje mogu pronaći u knjigama ili na edukativnim programima, a zatim one koje smisle sami. Smisao je pokusa odgovoriti na neko pitanje i to također treba poslužiti kao poticaj. Na primjer, kad vas dijete pita pada li brže teži ili lakši predmet, nemojte odmah odgovoriti, već provedite pokus – možda će i vas začuditi rezultat! Jednako tako mislim da je djeci dobro dati do znanja da neke stvari ne znamo i ne shvaćamo, ali da je znanost tu kako bi nam pomogla razumjeti ih. Kad djeca vide da i roditelji nešto ne znaju, ali možda će saznati pokusom, odmah se osjećaju odraslije, a to im uvijek godi.

toplina
Djeca upoznaju pojmove i osnovne zakone termodinamike.

Može li svako dijete razumjeti fiziku ili je za to potreban poseban dar?

'Svatko može razumjeti fiziku jednako kao što svatko može igrati nogomet ili svirati neki instrument. Naravno, uvijek ima onih kojima pojedina disciplina više ili manje odgovara, no to ovisi o mnogim čimbenicima među kojima su i osobni – trud, volja i sposobnost.'

Zahvaljujući iznimno visokom IQ-u, dospjeli ste na listu 30 najinteligentnijih testiranih ljudi na svijetu. Možete li na temelju osobnog iskustva dati neki savjet vezan uz odgoj natprosječno inteligentne i darovite djece? Što valja poticati, a što izbjegavati? 

'U odgoju takve djece treba samo pripaziti na to da se ni na koji način ne ograničavaju njihove sklonosti. Na primjer, ako se u školi obrađuje neko gradivo, a dijete pokazuje zanimanje koje seže dalje od obrađenog gradiva, pokušajte mu pomoći bilo pretraživanjem na internetu, što je danas svima dostupno, bilo povezivanjem s vršnjacima ili starijim osobama jednakih sklonosti. S druge strane, teško je reći, barem na temelju osobnog iskustva, što treba poticati i gdje s poticajem stati. Ako se u nečemu pretjera radi osobnog interesa, moguće je ne samo to da dijete izgubi zanimanje nego i da počne odbijati pojedinu aktivnost. Sažeto, rekao bih da je najbolje dopustiti djetetu da iskaže vlastite sklonosti, a uloga je roditelja da ga u tome podupire i usmjerava. Nažalost, to je istina koju svi znaju, ali katkad ju je jako teško provesti u djelo.'

mehanika
Djeci mehanika ne mora biti teška ako se prikaže na zabavan način

Razgovarala: Jelena Mandić-Mušćet

Foto: Privatni Arhiv, Školska knjiga