Ljeto je vrijeme opuštanja i odmaranja, ali i priprema za velike prelaske u jaslice, vrtić ili školu. Stres za roditelje i djecu. Vrlo često je pritisak veći na roditeljima jer oni pokušavaju djetetu taj prelazak olakšati koliko god mogu. Privikavaju ga na nove rutine i dnevne rasporede, socijaliziraju, razgovaraju, vježbaju odvikavanje od pelena, dude ili treniraju koncentraciju i pisanje.

Nedavno me u pripremi za jednu emisiju voditeljica pitala trebaju li djeca znati čitati i pisati prije polaska u prvi razred. To me pitanje zamislilo jer o tome do sada nisam razmišljala. Iako radim u školi, bavim se učenicima koji su u višim razredima i tome nisam pridavala puno pažnje.

Pa, kako se pripremiti za školu i što bi dijete trebalo savladati?

Trenutno je predškolski program obvezan za svu djecu i to je odlična stvar. Kada neka djeca idu u vrtić, a druga su kod kuće do polaska u školu, postoje velike razlike u predznanju i učiteljici je vrlo teško grupno raditi s djecom koja variraju od onih koja ne znaju držati olovku do onih koja već pišu rečenice. Čak je i u današnjoj situaciji predškole velika razlika među djecom na predškolskom programu pa ona nastavljaju linearno napredovati te se i dalje vidi razlika. No, predškola će pripremiti dijete za ono što ga čeka u školi. Ne trebate ga vi učiti čitati i pisati.

Kako mu vi kao roditelji možete pomoći?

Pomoć može biti u obliku podrške i pomoći u savladavanju.

Nedavno sam u jednom logopedskom priručniku naišla na izvrstan članak koji objašnjava zašto predškolsko čitanje na glas vašem djetetu može promijeniti život. Naime, kod vježbanja čitanja, dijete mora savladati tehniku prije nego može uspješno čitati s razumijevanjem. Potrebno je da prvi čitalački tekstovi sadrže riječi čije značenje je djetetu poznato. Dakle, prije nego što dijete počne samo čitati, potrebno je proširiti vokabular. To čete činiti čitanjem književnih tekstova koji sadrže brojne imenice, glagole, priloge, pridjeve i ostale vrste riječi koje ne koristite u svakodnevnoj komunikaciji. Ukratko, čitanjem priča. Fond riječi time će se obogatiti i olakšati kasnije savladavanje čitanja. Slogovna analiza i sinteza vrlo je važna kako bi dijete uspješno savladalo čitanje. Igrajte zajedničke igre – pogađanje riječi koja počinje nekim glasom ili igra Kaladont ili samo rastavljanje na slogove u svakodnevnoj igri pogađanja pojma. Djeca koja ne savladaju čitanje vrlo često imaju lošiji uspjeh u svim predmetima. Takva djeca gube samopouzdanje i pružaju otpor prema cijelom školskom sustavu, a njihove ocjene odražavaju se na njihovu kvalitetu života. Čitanje je važno.

Pomoć u obliku podrške znači da ćete biti svjesni da u prvom razredu morate kod kuće raditi sa svojim školarcem, čak i ako ide u boravak. Vaša podrška i pomoć bit će presudna u kasnijem obrazovanju. Trebat će vam puno strpljenja, vremena, nagovaranja i razumijevanja. S nekom djecom ide lakše, s nekom ide teže. Pisanje zadaće kad se dođe kući, čitanje lektira, izrađivanje, organiziranje torbe i pribora.

Pokušajte ostati smireni jer će atmosfera koju stvorite otežati ili olakšati sve vezano za školu. Pokažite kako ocjena nije najvažnija i nemojte vrištati od sreće zbog petica, već budite sretni i ponosni kad nešto uspiju napraviti sami i kad se oko nečega jako potrude. Nakon prvog razreda sve će biti lakše, dok ne dođu u 6. razred kad će vam ponovno trebati puno strpljenja za njih i za neispunjavanje školskih obveza. Svakako, pred vama je uzbudljivo putovanje, ali ne zaboravite da postoje i druge stvari osim školskih obveza pa popodneva provodite i dalje u parku ili dvorištu.