Vježbe za razvijanje fonemskog sluha

Mnoga djeca umjesto "nema" kažu "mema" iako pravilno izgovaraju glasove M i N. Ustvari, dijete ne razlikuje koji glas je čulo jer fonemski sluh nije u potpunosti razvijen

Sve što se zbiva oko djeteta treba bogatiti riječima i što više ga zvučno stimulirati. S vremenom dijete počinje povezivati riječ i određenu, njemu poznatu, akciju. Tada riječi postaju osmišljene, dobivaju sadržaj i nose određeno značenje. Kada iste situacije ponavljamo, kod djece se stvara zvučno razlikovanje, a onda postupno, ponavljanjem, dolazi do zvučnog pamćenja. Zvučne stimulacije su jednostavnije kako bi ih djeca što lakše opažala i razlikovala, a vremenom postaju sve složenija. U početku dijete razlikuje zvukove i šumove. Postupno počinje razlikovati zvukove slabijeg i snažnijeg intenziteta.

Kako s vremenom dijete usvaja glasove materinjeg jezika i svladava njihovu njihov pravilan izgovor, potrebno je obratiti pažnju i na razlikovanje sličnih glasova prvo u govoru, pa onda i u čitanju i u pisanju.

Kod djece koja zvučno ne razlikuju glasove, neophodno je raditi vježbe za razvijanje fonemskog sluha.

Na početku se s djetetom radi vježba u kojoj mu pokazujemo artikulacijsku razliku sličnih glasova. Postavljamo govorne organe u pravilan položaj za izgovor jednog pa onda drugog, sličnog, glasa. Naizmjenično izgovaramo slične glasove, a onda se više puta izgovara jedan glas i kada vidimo da ga je dijete usvojilo, onda ponavljamo više puta drugi glas. Zatim ponovno krenemo s naizmjeničnim ponavljanjem i istovremeno pratimo da li dijete uočava razliku. Ovu vježbu možemo izvoditi tako da pri izgovoru jednog glasa pljesnemo rukama, a pri izgovoru drugog glasa udarimo rukom o stol.

Da bi dijete moglo zvučno razlikovati slične glasove, potrebno je upoznati ga i s motornim razlikovanjem pokreta govornih organa. Ova vježba se izvodi tako što djetetu objasnimo kako da postavi govorne organe u pravilan položaj za izgovor jednog, a zatim drugog, sličnog glasa. Tako će dijete doći do pravilne artikulacije u cjelini.

Nakon što dijete usvoji određeni glas, počinjemo s auditivnim vježbama razlikovanja glasova. Na početku se vježbe sastoje od razlikovanja slogova, a zatim se rade složenije vježbe koje podrazumijevaju razlikovanje glasova koji se nalaze u riječima koje se razlikuju samo u glasovima koje dijete treba razlikovati (npr. “miš” i “Niš” i sl.). Ponekad dijete uspije uspješno izvesti vježbe za razlikovanje slogova, ali to ne znači da će pravilno koristiti određeni glas i da ga neće brkati s drugim glasom, koji mu je sličan. Kada dijete može razlikovati bliske (slične) glasove u brzom, neposrednom ponavljanju, ono će biti u mogućnosti i odgovarajuće ih upotrijebiti u govoru, čitanju i pisanju. Razlikovanje sličnih glasova uvježbavamo kroz izgovor riječi, rečenica i tekstova.

Tekst: Dr Nataša D. Čabarkapa, logoped

Izvor: www.yumama.com

Foto: Profimedia

Tagovi: , ,

Vezano uz temu

mama i dijete se igraju

Top 5 igara za poticanje govora kod djece

Donosimo i savjete što očekivati u prvih 12…

unuka s bakom i djedom u kuhinji

Novo istraživanje dokazalo: za pretilost djece krivi su bake i djedovi!

Bez obzira na različite kulture, bake i djedovi…

djeca, mobiteli i socijalne vještine

Mit ili istina? Štete li mobiteli i tableti razvoju socijalnih vještina u djece?

Znanstvenici su uspoređivali vještine današnje djece s društvenim…

Pročitajte i:

djevojčica mjeri sebi visinu dok stoji uza zid

Niska djeca visokih roditelja! U kakvoj su vezi visina i zdravlje?

Jeste li znali da neke tegobe probavnog trakta ili mnoge kronične bolesti mogu utjecati na…

agresija kod djece

Agresija kod djece: kad se trebate zabrinuti?

Svi se slažu da je agresija kod djece u prvom redu stvar odgojnog stila roditelja…

maštovita djec ai zašto je mašta važna za život

Mašta je supermoć dostupna svima! A koje su još ključne osobine uspješne djece?

Ponekad je dovoljno samo par minuta da svijet okrenemo naglavačke! Dakako, maštajući, no ova osobina,…

Evo prilike za od stručnjaka iz prve ruke saznate sve o problemu koji će uskoro zadavati glavobolju mnogim roditeljima

Svaka prilagodba na nove okolnosti je teška! Zato je važno pripremiti se na vrijeme...