Kocke usavršavaju pokrete ruku i šaka, razvijaju maštu, a spoznaja da jedna veća može zauzeti mjesto više manjih, da se mogu grupirati - doprinosi kasnijem razumijevanju matematike. Zato je važno da se s kockama podjednako igraju i djevojčice, a ne samo dječaci - kojima se one tradicionalno češće kupuju.

Gradnja i rušenje

Igrajući se kockama i slažući ih, dijete počinje gledati svijet u tri dimenzije, stječe osjećaj za prostor. Za to mu treba čvrsta podloga na kojoj će se igrati, najbolje na podu, i dovoljno mjesta da može graditi, rušiti i ponovo graditi. Nekada i na nevjerojatan način - neka djeca pokušavaju graditi toranj od vrha prema dole.

Ne treba ih sputavati u pokušajima, bez obzira na to kako se to nama činilo neobično, ili čak nemoguće. Uostalom, da nije bilo "nemogućih ideja", odrasli ne bi imali svoje omiljene igračke (mobilni telefon, laptop...).

Rušenje tornja je također važno i ne treba se ljutiti na dijete kada svaki put sruši ono što ste sagradili. Ono tako uči da može utjecati na nešto i da to može mijenjati. Osjećaj moći koji dijete tada ima će mu pomoći da odraste u samouvjerenu osobu.

Bezbroj kombinacija i ideja

Stručnjaci kažu da djeca od četiri i pet godina malo toga mogu započeti kada se igraju s gotovim igračkama kao što su lutke, plišane igračke ili električni vlakovi. A s kockama ne možete ni zamisliti broj mogućih kombinacija koje dijete može napraviti i to u mnogo mlađem uzrastu. Čak ni zvučni ni svjetlosni efekti nakon nekog vremena ne pobuđuju pažnju, jer se uvijek ponavljaju na isti način. Djetetu ne treba pokazivati što se radi s kockama, ono će to samo otkriti.

Svjesna kontrola ruku

S puna četiri mjeseca, beba sve više kontrolira pokrete ruku. To znači da je manje prisutno refleksno hvatanje i da se pojavljuje voljno, odnosno ciljano hvatanje predmeta koji se nađu nadohvat ruke.

Između četvrtog i šestog mjeseca javljaju se prvi znaci koordinacije ruka-oko, i pokušaji da se dohvati igračka. Zato treba birati igračke jasnih i živih boja (crvena, žuta, plava, zelena), a podloga na kojoj se nalaze treba biti u suprotnoj boji, kako bi ih beba mogla lakše uočiti. Jer ona i dalje ne može dobro procijeniti udaljenost, pa često promaši kada posegne za nečim, iako se to sve rjeđe događa.

Beba s punih pet mjeseci može potpuno otvoriti šaku s odvojenim palcem, tako da počinje hvatati. U početku veće predmete, a kasnije i sitnije. Ako joj date kocku, obuhvatit će je čitavom šakom, a ubrzo će početi gledati drugu, dok jednu drži u ruci.

Hvatanje i dosezanje

Sljedeća faza je hvatanje predmeta objema rukama, udaranje jednom igračkom o drugu, zatim bacanje i osluškivanje što se nakon toga događa. Sve vrijeme beba i dalje stavlja igračke u usta da bi ih istražila, ali kako počinje dominirati potreba za novim iskustvom - dodirom, to se sve rjeđe događa.

U ovom periodu treba poticati hvatanje igračaka koje vise (baby gym), lopte različitih veličina (lopte za vodu su posebno pogodne za stimuliranje okretanja bebe s leđa na trbuh), hvatanje igračaka u središnjoj liniji i preko nje (na suprotnoj strani), prebacivanje manjih igračaka iz jedne u drugu ruku (male lopte), hvatanje igračaka objema rukama (veće lopte), držanje igračke u jednoj ruci i posezanje za drugom u sjedećem položaju. Hvatanje i dosezanje su veoma važne i složene vještine kojima beba treba ovladati i usavršiti ih, za što joj je neophodna pomoć roditelja.

Samostalna igra

Od trenutka kada počne sjediti i igrati se, kocke koje se mogu slagati jedna na drugu kao toranj pogodne su za veliki broj stimulacija motornog razvoja. Mogu se naći u različitim varijantama - veće, manje, raznih boja i oblika. Za bebe mlađe od godinu dana su pogodne mekše kocke, a za starije od drveta, jer su dugotrajnije.

Da bi stimulacija bila bolja, dobro je odabrati kocke živih boja, i to one koje se mogu umetati jedna u drugu. Kako su napravljene od čvrstog materijala - drveta ili plastike, dijete će bez problema moći udarati jednu o drugu i proizvoditi zvukove. I sve ostale navedene aktivnosti koje potiču motoriku ruku u ovom uzrastu, mogu se stimulirati kockama.

U sedmom mjesecu, beba počinje uočavati položaje, udaljenost, oblike, veličine, tako da kocke sa svojim karakteristikama u potpunosti zadovoljavaju ove potrebe. Budući da mlađa djeca ne znaju još precizno namještati kocku na kocku, za njih treba odabrati one koje se slažu, a ne uglavljuju se.

zasto-je-za-razvoj-djeteta-vazna-igra-s-kockama
Portrait of a two years old child stacking wooden cubes. Pretty little boy on blue background, Image: 324046906, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: yes, Credit line: Profimedia, Alamy

Igra skrivanja

Kada u osmom mjesecu dijete počne tražiti skriveni predmet, to može biti mala kocka ili neka sitna igračka poklopljena velikom kockom. Za uvježbavanje bacanja i praćenja gdje je završila bačena igračka također mogu poslužiti kocke, jer su otporne na udarce i neće se otkotrljati daleko kao lopte.

Od dvanaestog mjeseca potrebno je ponovo (dodatno) stimulirati manipulativne sposobnosti i koordinaciju oko-šaka. Dijete treba držati jednu igračku i istovremeno je dodirivati drugom, premještati iz jedne u drugu ruku, stavljati manju kocku u veću, i dalje udarati jednom igračkom o drugu, bacati, igrati se s tri predmeta istovremeno, privlačiti udaljeni predmet - za što se također mogu koristiti kocke.

S petnaest mjeseci dijete može držati dva do tri predmeta u jednoj ruci, a neka djeca mogu graditi toranj od dvije kocke. Većini to polazi za rukom s godinu i pol dana, a svi to mogu s dvadeset mjeseci. Kada napune dvije godine, djeca mogu sagraditi toranj od četiri kocke (navedeni uzrasti u kojima dijete može nešto izvesti su okvirni, služe samo za orijentaciju, a svako dijete ima vlastiti put sazrijevanja).

Tekst: Snežana Milanović, visoki strukovni terapeut

Izvor:yumama.com

Foto: Profimedia