Nažalost, takve primjedbe obeshrabruju djecu da ponovno pokušaju izvesti istu aktivnost da ne bi razočarala svoje roditelje. Nedovoljna spretnost uglavnom se vidi pri trčanju, skakanju, hodu uza stube i niz njih, hvatanju i bacanju lopte, ali i pri korištenju priborom za jelo i oblačenju. Nespretna djeca imaju određene poteškoće i u pisanju, crtanju, izvođenju radnji koje zahtijevaju preciznost.

Nasljedni čimbenik

Prije bilo kakvog zaključka i odlaska k stručnjaku neko vrijeme treba promatrati dijete − moguće je da je “nespretnost” prolazna, jer je dijete u novoj razvojnoj fazi. Također je važno je li umorno te koje je doba dana − uvečer su sva djeca pomalo nespretna. Osim toga, postoje i individualne razlike, pa ne treba uspoređivati dijete s vršnjacima, kao ni dječake s djevojčicama, jer postoje razlike u sazrijevanju. Važno je uzeti u obzir i vlastite sposobnosti. Možda ne padate na ulici, i ne prolijevate sok iz čaše, ali pogledajte kako parkirate auto (je li dovoljno jedno parkirališno mjesto ili su vam potrebna dva), sudarate li se s ljudima kada je gužva na ulici, možda nikada niste naučili voziti bicikl ili plesati... Genetika svakako može imati utjecaja kada je riječ o djetetovim sposobnostima.

Što utječe na nespretnost

Nekada su razlog nespretnosti objektivni problemi, na primjer neodgovarajuća obuća ili odjeća − koja je prevelika ili neprikladna (primjerice, dijete ne može trčati u lakiranim cipelicama i dugačkoj suknji). Ravna stopala ili “X” noge također mogu biti uzrok čestom padanju.

Ako je dijete preskočilo fazu puzanja, ostalo je uskraćeno za iskustvo svladavanja prepreka, dočekivanja na ruke pri padu, naglih promjena smjera kretanja, kao i za zavidnu mišićnu snagu koju bi steklo.

Djeca koju su roditelji vodili za ruke i tako ih učili hodati, nisu ovladala bočnom ravnotežom − što je, također, razlog za nespretnost. Naime, hod je vrlo složena motorička aktivnost i zahtijeva dobru fizičku spremnost i visok stupanj koordinacije. Nije dovoljno da dijete samo prohoda, nego i da dobro uvježba hodanje u različitim uvjetima (po ravnom, s preprekama, na različitim podlogama, na neravnom terenu, s obućom i bez nje, sa slobodnim rukama i istodobnim nošenjem predmeta u objema rukama).

Svladavanje prostora

Kada dijete svlada kretanje u zatvorenom prostoru, treba sve to raditi i na otvorenom − dvorište je idealno mjesto za malu djecu, ili obližnji park. Uloga je odraslih da pomognu djetetu u prvim pokušajima, bez obzira na to što će se ono tada vjerojatno zaprljati, a možda i poderati odjeću. Važno je da nauči svladavati uzbrdice i nizbrdice, hodati po kamenju, šljunku, pijesku, blatu, travi, snijegu, kroz vodu.

Usavršavanje vještina

U drugoj godini života ovladava se različitim motoričkim vještinama, a u trećoj se one usavršavaju. Dijete sve bolje uspostavlja ravnotežu, može se naglo zaustaviti i u trku promijeniti smjer kretanja, skočiti s obje noge i, držeći se za ogradu, silaziti niz stube.

Također, rado hoda po “suženoj” površini, voli svladavati prepreke, provlačiti se kroz uske prolaze i igrati se loptom. Aktivnosti rukama sve su preciznije, tako da lakše kontrolira pokrete olovkom i sve se bolje služi priborom za jelo. Uz sudjelovanje u dječjim igrama, roditelji trebaju pomno pratiti djetetove aktivnosti, uočavati kako se koristi igračkama i predmetima, dodavati nove stimulacije da bi poticali njegov razvoj.

Neustrašivost

Djeca do pete godine uglavnom ne osjećaju strah od prepreka, visina i padova te misle da sve mogu − zbog toga je to najzahvalnija dob za svladavanje vještina kao što su vožnja bicikla i rola, skijanje, klizanje i plivanje. Starija su djeca više uplašena, pa im treba pomoć i mnogo više potpore da bi se upustila u neko novo iskustvo.

Da bi dijete bilo spretno, mora razviti određene fizičke sposobnosti kao što su ritmičnost pokreta, preciznost, ravnoteža, koordinacija, brzina, snaga i harmoničnost pokreta.

Kada potražiti pomoć?

Ako je vaše dijete znatno nespretnije od većine vršnjaka, ali to nije “naslijedilo” od vas, a pri tome je prijevremeno rođeno (neka su istraživanja pokazala da je kod takvih mališana nespretnost česta), obavezno se obratite stručnjacima. To su u prvome redu dječji fizioterapeut, psiholog i pedagog − koji će utvrditi koji su uzroci djetetove nespretnosti. Katkad je problem u nedovoljnoj zrelosti nekih struktura mozga. Međutim, uz stručnu pomoć i odgovarajuću terapiju, do osme se godine takvi problemi uspješno rješavaju.

Tekst: Snežana Milanović, visoki strukovni terapeut

Foto: Profimedia