Imitacija predstavlja sposobnost djeteta da reproducira promatrana ponašanja okoline. Imitacijsko učenje je razvojno najmlađi oblik učenja putem kojeg dijete uči od drugih pa se može reći da je imitacija ključ socijalnog, emocionalnog i kognitivnog razvoja djeteta.

Jeste li znali da je novorođenče u dobi od dva do tri tjedna života sposobno imitirati neke facijalne pokrete odraslih osoba npr. pokrete usnama kao što je plaženje jezika?

Jeste li znali da se prve glasovne interakcije između roditelja i djeteta javljaju već u prvim mjesecima života djeteta?

Jeste li znali da će dijete oko osmog mjeseca života početi imitirati male motoričke radnje kao što su pljeskanje ili mahanje?

Jeste li znali da će dijete u dobi od osamnaest mjeseci imitirati jednostavne radnje kao što su udaranje o bubanj ili udaranje čekićem?

imitacija-je-kljuc-socijalnog-emocionalnog-i-kognitivnog-razvoja-djeteta
A mother holds her baby son on her right arm while pointing at an object on the wall but out of frame. The baby is pointing in imitation of his mother. The background are the door of a cupboard, closet, wardrobe and a mostly obscured table., Image: 3477462, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: yes, Credit line: Profimedia, Alamy

Prvi koraci govorno-jezičnog razvoja djeteta

Učenje kroz proces imitacije raste i mijenja se kako dijete raste. Učenje o  svijetu, sebi i drugim ljudima kod djece odvija se kroz promatranje onoga što vide i rade osobe u okruženju pa možemo reći – imitacija je jedan od najmoćnijih alata znanja. Ovisno o trenutnoj kronološkoj dobi, djeca imitiraju radnje, pokrete tijela i geste, zvukove, riječi i govor. Tako osim novih znanja i vještina, kroz imitaciju usvajaju socijalne i emocionalne obrasce ponašanja. Istraživanja su pokazala da rane sposobnosti imitacije i združivanja pažnje imaju značajnu ulogu kada govorimo o komunikacijskom i govorno-jezičnom razvoju djeteta.

Kako poticati sposobnost imitacije kod djece?

  • Usporite i ponavljajte pokrete, radnje, riječi i rečenice jer tako pomažete djetetu da lakše uoči i usvoji novu informaciju.
  • Ponavljajte za djetetom njegove radnje tijekom igre. Ponavljajte glasove riječii rečenice koje prate igru djeteta jer tako dijete uči kako imitirati. Oponašajući dijete s vremenom počnite proširivati i nadograđivati njegove radnje ili njegove riječi i rečenice.
  • Potičite interakciju „licem u lice“ i kontakt očima jer na taj način dijete usvaja veću količinu informacija iz okoline.
  • Recitirajte i ponavljajte kratke pjesmice s rimom te ih pokušajte pratiti gestama ili radnjama.
  • Prezentirajte različite motoričke radnje i pretvorite ih u igru oponašanja. Skačite, pužite, čučnite. Djeca obožavaju ovakve igre.
  • Ponudite djetetu mogućnost da sudjeluje u malim kućanskim poslovima (spremanje igračaka, stavljanje rublja u perilicu).
  • Pružite djetetu priliku da vas imitira tako da ga potičete na samostalno izvršavanje malih, jednostavnihzadatke npr. da samo nosi torbu do auta ili da pokuša obrisati prašinu sa stola.

Imitacija nije samo igra. Imitacija je ključna vještina kognitivnog, socijalnog, emocionalnog, komunikacijskog i govorno-jezičnog razvoja djeteta.

imitacija-je-kljuc-socijalnog-emocionalnog-i-kognitivnog-razvoja-djeteta
Cute little girl and mother on bed reading at home in the bedroom, Image: 205234429, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: yes, Credit line: Profimedia, Wavebreak

Tekst: Martina Starčević Perica, prof. logoped

Izvor:Martinin blog

Foto: Profimedia