djevojčica crta i zabavlja se kod kuće

8 načina kako se boriti protiv stavljanje djece u ‘kalupe’

Društvo u cjelini, a posebice obrazovni sustav, malo pridaje važnosti specifičnostima svakog djeteta, pa se nerijetko događa da je roditelj prisiljen 'ubijati' djetetov karakter kako bi izbjegli probleme. Stručnjaci smatraju da bi borba protiv 'kalupa' trebala biti zadaća obrazovnog sustava, no kako se to - čast iznimkama! - ne događa, što roditelji mogu sami učiniti?

Sva djeca doje, pa mora i moje! To je prvi ‘kalup’ s kojim se svako dijete susreće u životu. Iako dojenje treba poticati, jer je prema svim kriterijima struke, najzdraviji način prehrane beba, nekim mamama ne polazi za rukom dojiti, ne žele dojiti i ne treba ih zbog toga kriviti. S odrastanjem dolazi i sve više ‘kalupa’. Kada govorimo o specifičnosti svakog djeteta, ne možemo se oteti dojmu kako naše društvo u cjelini, posebice obrazovni sustav, malo pridaje važnosti tim specifičnostima. Drugim riječima, pokušava ga uklopiti u sustav i uhodane, nerijetko i zastarjele, norme. Kako se roditelj može boriti protiv toga?

Glorija Peranić, certificirana edukatorica za odgoj, u intervjuu za Roditelje.hr o ovoj je temi rekla kako smatra da bi to trebao biti jedan od zadataka obrazovnog sustava, no da, nažalost, misli kako ovaj proces ipak treba "gurati" iz drugog smjera. Stoga roditeljima preporučuje:

  • ohrabrivati dijete,
  • omogućavati mu samovrednovanje, a ne ovisnost o tuđem mišljenju (umjesto: "Ponosna sam kako si to uspio" - "Jesi li ponosan kako si to uspio?"),
  • osiguravati djetetu poticajnu okolinu, u kojoj će aktivnosti i materijali biti u skladu s djetetovim interesima i mogućnostima,
  • omogućavati što više prilika da dijete samostalno isproba i savlada novu vještinu (paziti da ne dajemo prevelike zahtjeve koje vode frustraciji - ono što dijete određene dobi realno može izvesti obzirom na svoje kapacitete: samostalno oblačenje, samostalno slaganje puzzli…),
  • omogućiti djetetu priliku da pogriješi (dat mu do znanja da i tada vrijedi i da ga i tada volimo) te poticati na nove pokušaje,
  • isticati djetetove uspjehe (ne pretjerivati), ali držati fokus na uspjesima, a ne neuspjesima,
  • omogućiti iskustva pobjede i poraza u igri (recimo svaki 3. ili 4. put da izgubi, ostalo pobijedi),
  • raditi na izgradnji čvrstih socio-emocionalnih vještina djeteta, omogućavajući što više samostalnih iskustava i potičući razvoj sukladno mogućnostima i interesima.

Tekst: D. P.
Fotografija: Shutterstock

Tagovi: , ,

Pročitajte i:

Zašto se dječaci vole igrati rata i je li to prihvatljivo

Iako svi dječaci imaju normalne agresivne impulse koje uče kontrolirati, samo malen postotak iskazuje istinsku…

Zašto je "ne" sasvim u redu odgovor vašeg dvogodišnjaka

Umjesto da šefujete, svom dvogodišnjaku na svako "ne" doskočite opcijama

13 stvari koje mentalno jaki roditelji ne čine

Snažni mentalni 'mišić' ključ je koji pomaže djeci da ostvare svoj najveći životni potencijal, no…

7 ključnih stvari za jačanje djetetova samopoštovanja!

Pohvala djeteta vrlo je važna za jačanje djetetova samopoštovanja, no pripazite da kod pohvala budete…