3 načina kako se bez kazni i vike nositi s nepoželjnim ponašanjem djeteta

Disciplinirati znači podučiti, kaže Glorija Peranić, naša kolumnistica i prva hrvatska edukatorica po principima pozitivne psihologije

Pozitivna disciplina je program kojeg je osmislila autorica dr.Jane Nelsen, po principima rada austrijskog psihologa Alfreda Adlera te psihijatra i odgajatelja Rudolfa Dreikursa. Temelji se na istraživanjima koja pokazuju da djeca koja osjećaju veću povezanost sa svojom zajednicom, pokazuju manje nepoželjnih ponašanja. Disciplinirati u ovom slučaju znači podučiti, tvrdi Glorija Peranić, naša kolumnistica i prva hrvatska edukatorica po principima pozitivne discipline, koja nam je otkrila tri načina kako prevenirati nepoželjno ponašanje kod djece.

Prvi savjet je prevencija nepoželjnog ponašanja na način da se unaprijed dogovore pravila/granice i posljedice. Naglasila bi da je jako poželjno dijete uključiti u kreiranje pravila i granica, jer će ih ono puno lakše prihvaćati. To ne znači da ćete djetetu dopustiti da određuje koliko sati na dan smije gledati crtiće, ali ćete ga poticati na suradnju, na dogovor u okviru realnih mogućnosti – najbolji način ako su djeca mlađe dobi je da ponudite 2 izbora i date djetetu da izabere, npr. Ako dijete radi probleme kod presvlačenja - reagiramo na način: "Želiš presvući piđamu sada ili nakon pranja zubiju". Moram naglasiti da do 4. godine govorimo o pravilima, a nakon toga možemo s djetetom dogovarati, postavljati granice i posljedice itd, iz razloga kognitivnih kapaciteta. Djeca starije dobi mogu ravnopravno sudjelovati u dogovoru pa pritom usvajaju i životne i socijalne vještine poput iznošenja svog mišljenja, pregovaranja, empatije i slično. Pod posljedicama podrazumijevam nešto što je rezultat kršenja postignutog dogovora. Uzmimo za primjer dijete je razbacalo bombone - sada ne može dobiti bombone jer ih je razbacalo. Velika je razlika između toga pozivamo li se na postignuti dogovor, pravilo ili samo dajemo kazne koje nisu vezane na događaj (npr. Oduzimanje odlaska u park s prijateljima jer je "namjerno" bacilo čašu na pod nakon što smo triput ponovili da se ne igra s čašom nije dobar primjer posljedice - dijete iz toga ne uči ništa).

Drugi savjet je poučavanje i preusmjeravanje - kada dijete neku svoju potrebu ili osjećaj ispolji na način koji nije poželjan, na nama je da ga poučimo poželjnim načinima, npr. "Vidim da si ljut, to je u redu, svi smo nekad ljuti. Ipak, ne želim da … Umjesto toga možeš..Što kažeš, bi li ti više pomoglo to ili ovo..?".

Treći savjet je otkrivati uzroke takvih ponašanja - koja bi djetetova potreba mogla biti nezadovoljena ili o kojem se uvjerenju iza tog ponašanja radi (to ćemo raditi na radionicama).

Izanepoželjnih ponašanja se uvijek krije neki osjećaj i signal.

  • Djeca, naročito prije četvrte godine nemaju razvijene kapacitete za regulaciju osjećaja pa je jedini način na koji izražavaju neki osjećaj ili nezadovoljenu potrebu - ponašanje.
  • Djeca ne mogu razdvojiti sebe (širu sliku) od trenutnih osjećaja vezanih za neki događaj, kao što to mogu odrasli. Obzirom da je njima sve vrlo osobno, nešto što se odraslome čini kao sitnica "to nije razlog da radiš to i to" dijete jednostavno ima jaku potrebu izraziti se, na način koji zna.
  • Djeca nemaju razvijene verbalne kapacitete na nivou da bi jasno izrazili svoje osjećaje i potrebe. Za to je potrebno iskustvo i poučavanje.
  • Djeca osjete kada su njihovi roditelji zabrinuti, nezadovoljni i slično, čak i kada je to postisnuto ili nesvjesno. U svim tim situacijama, dijete prenosi poruku na način koji zna, a mi odrasli to definiramo kao nepoželjna ponašanja.
  • Iza ponašanja stoje uvjerenja pa tako npr. iza privlačenja pažnje "nestašlucima" stoji uvjerenje "Ja ne vrijedim, vrijedim samo onda kada se ti baviš samnom".

Tekst: Glorija Peranić; više savjeta za odgojne izazove potražite na Edukatorica za odgoj mrežama: Instagram, Facebook ili mailom edukacijazaodgoj@gmail.com
Fotografija: Shutterstock

Tagovi: , ,

Vezano uz temu

13 stvari koje mentalno jaki roditelji ne čine

Snažni mentalni 'mišić' ključ je koji pomaže djeci…

Eva Longoria

Eva Longoria iskreno o problemima s kojim se susreće kao majka

45-godišnja glumica po prvi je puta postala mama…

zajedničko vrijeme obitelji

Što čine roditelji uspješne djece?

Iako ne postoji standardni recept, psiholozi se slažu…

Pročitajte i:

Ako često govorite djetetu "ne" i zbog toga ste oboje nervozni, ovo je za vas

Life coach Tanja Hrvatin Šimičić ima super i vrlo jednostavne savjete kako izaći na kraj…

Jelena Veljača

Jelena Veljača poručila hejterima: 'To je moje dijete, ne vaše'

Malena Lena ima četiri godine i još uvijek ima dudu varalicu

6 stvari koje bi roditelji trebali raditi drugačije

Kako reagirate na proliveno mlijeko, tjerate li dijete u sobu kad se ne ponaša lijepo,…

mama i dijete uživaju u zajedničkom vremenu u prirodi, bez mobitela i ostalih ekrana

Edukatorica za odgoj poziva roditelje na izazov! Ovo nije samo dječji problem!

Svjesna da nemaju samo djeca ovaj problem, već i odrasli, certificirana edukatorica roditelja Glorija Peranić…