Ovo je razdoblje istraživanja, radoznalosti i učenja. Igračke mogu uvelike doprinijeti ovim potrebama djeteta

U dobi od prve do druge godine djeca su istraživači. Pokreće ih radoznalost te trebaju igračke za razvijanje fizičkih i motoričkih sposobnosti (hodanje, slaganje većih kockica, trčanje za loptom, guranje predmeta i penjanje). Najdraže su im one koje omogućuju eksperimente i manipuliranje. Za razvoj djeteta važno je dopustiti da istražuje kroz igru. Zbog toga je iznimno važan nadzor odraslih kako bi igra bila sigurna!



U ovoj dobi djeca oponašaju odrasle i trebaju im predmeti koji će im pomoći da ovladaju životnim vještinama. Karakteristično je prepoznavanje odnosa između ljudi i stvari te učenje odnosa među njima. Maštovita je igra u početnoj fazi, a u njoj dijete počinje oponašati odrasle osobe koje ga okružuju i pritom upotrebljava svoje igračke. Prateći igru djeteta, roditelji mogu uočiti na koji ih način dijete doživljava.



Djeca tog uzrasta vole lopte (promjera većeg od pet centimetara), igračke i vozila na guranje, vagone, puzzle ili kocke većeg promjera (do šest komada), igračke za slaganje oblika, lutke, igračke za dvorište, gumene (plastične) igračke za kupanje, umetaljke (kocka u kocku ili slaganje kolutova od najvećeg do najmanjeg), krpene ili gumene slikovnice. Iz mog iskustva jako vole i igre zatvaranja i otvaranja (npr. odvrtanje i zavrtanje čepova)”, kaže odgojiteljica predškolske djece Iva Azinović.



Igračke za dijete od dvije do tri godine


Kad uđu u drugu godinu, djeca otkrivaju maštovite (simboličke) igre, koje imaju značenje i svrhu. Stoga im najdraža igra može biti razgovaranje s lutkama, raznim likovima kojima daju instrukcije: ponašaju se prema njima kao roditelji, izražavaju emocije, predstavljaju svoj svijet i viđenje svijeta. Naravno da i dalje jako uživaju u aktivnoj igri koja razvija motoričke i fizičke sposobnosti: vole igračke poput guralica, lopti, velikih vozila, tricikala.


U ovoj dobnoj skupini djeca su već dobro razvila vještine koordinacije rukama i prstima te ih usavršavaju crtanjem, slaganjem većih kockica u prepoznatljive oblike, slaganjem jednostavnih i većih slagalica (do 10 komada), odijevanjem i svlačenjem lutkica...



Kupujte im lutke, odjeću i modne dodatke za lutke, puzzle, puzzle/kocke, plastične kocke sa slovima i brojkama, lopte promjera većeg od pet centimetara, likove koji se stavljaju na prste i ruke, tricikle, vagone, kućice za igru, tobogane, romobile, plastične autiće... Djeca tog uzrasta vole igre pridruživanja (pronađi dva ista oblika, par istih sličica), igre nizanja, vole se igrati s plastelinom ili jestivim tijestom, a drage su im i igračke pomoću kojih uče dijelove tijela (npr. pas kojemu pritisnete trbuh i čujete riječ ‘trbuh’). Birajte slikovnice tvrđih korica, još uvijek s malo teksta te ne prekičastih ilustracija (preporučujemo one Dicka Brune ‘Miffy’ ili ‘Piko’). Neka budu jednostavne i s djeci bliskom tematikom, npr. ‘Piko ide spavati’ ili ‘Piko u parkiću’”, savjetuje Iva Azinović.




Oprez prilikom odabira igračaka za djecu mlađu od 3 godine



  • Obvezno obratite pozornost na deklaraciju i oznake. Je li igračka namijenjena i prikladna djeci od rođenja do treće godine?



  • Izbjegavajte igračke sa sitnim dijelovima, kao i onima koji se mogu rastaviti (svi dijelovi koje dijete može staviti u usta).



  • Izbjegavajte igračke koje imaju uzice ili vezice (dulje od 22 cm) jer mogu uzrokovati davljenje.



  • Izbjegavajte balone, koji također mogu izazvati gušenje i davljenje.



  • Izbjegavajte igračke koje sadržavaju magnete ili magnetne dijelove. Progutani magnetni dijelovi mogu izazvati ozbiljne ozljede.



  • Izbjegavajte igračke oštrih rubova.



Tekst: Lejla Dervoz Rajić


Foto: Thinkstock