tata i sin se igraju

Prve tri su najvažnije: Kako se dijete razvija kroz najzabavniji alat – igru?

Djeca se igraju od najranije dobi, a igra je alat kojim razvijaju različite sposobnosti, upoznaju svijet, ali ona je važna i za održavanje njihova mentalnog zdravlja jer tako komuniciraju s okolinom i održavaju socijalne odnose sa svojim vršnjacima

Iza nas je teška godina – pandemija korone, potresi, a naravno sve to utječe na mentalno zdravlje i djece i roditelja. No, djeca kao djeca, vole igru koja im je idealan alat da prođu neke traume, da odlete u svijet mašte i da se razvijaju, kako na emotivnom, motoričkom, tako i na kognitivnom planu.

O tome što je to igra i kako utječe na djetetov razvoj do treće godine, u nastavku teksta govori naša suradnica, pedagoginja Jelena Raguž.

Što je igra?
Igru je teško definirati. Mnogi autori, kao i područja znanosti istražuju taj fenomen. Igra je prvi oblik dječjeg učenja i istraživanja okoline koja potiče cjelokupan razvoj djeteta. Ona većinom je kreativna, ali i ne mora biti, no svakako potiče razvijanje novih vještina i obrazaca ponašanja te utvrđivanje postojećih.

Igra treba biti dječja svakodnevica, a koliko će ona u danu trajati ovisi o djetetovim obavezama, razvojnoj fazi, zanimljivosti materijala/stvari/igračke te drugim okolnostima koje utječu na život djeteta. Igra se kod djeteta ne treba ograničavati nego poticati i obogaćivati, stoga je teško dati vremensko ograničenje koliko bi ona trebala trajati.

Postoje različite podjele igre. Najjednostavnija i najučestalija je podjela prema autoru Duranu na funkcionalnu, simboličku i igru s pravilima, no nije jedina. Drugi autori igru dijele i na konstruktivnu, igru pretvaranja, kreativnu, lokomotornu, istraživačku, majstorsku… Neki autori ih dijele s obzirom na društvenu razinu na samostalnu, usporednu, povezujuću i suradničku.

Konstruktivna igra je vrsta dječje igre koju dijete izvodi korištenjem različitih predmeta s namjerom da nešto stvori. Konstruktivna igra potiče korištenje različitih stvari i materijala te stvaranje složenih konstrukcija, dok simbolička igra podrazumijeva igre pretvaranja u kojima dijete ima ulogu i funkciju koje pripadaju toj igri. U simboličkoj igri dijete se koristi gestama, zvukovima i objektima da bi oponašalo događaje iz stvarnog života ili objekte. Uz to, konstruktivna igra javlja se između prve i druge godine života, a simbolička igra između druge i treće godine.

Dijete se cjelokupno razvija kroz igru. Što se točno razvija ovisi o vrsti igre o kojoj se radi u tom trenutku. Konstruktivna igra kod djece razvija različita područja od samostalnosti, odgovornosti, upornosti i kreativnosti, od fine i grube motorike, jezičnog izražavanja pa sve do senzoričkih funkcija, logičkog zaključivanja, koncentracije i pažnje.

Igre prema razvojnim fazama djeteta
Dječja igra počinje od najranije dobi te se razlikuje ovisno o razvojnoj fazi djeteta. U najranijoj dobi roditelji s djecom vježbaju, nasmijavaju ih, koriste različite zvukovne podražaje, pjevaju i plešu. To su prvi oblici igre kroz koje dijete upoznaje i istražuje svijet.

Do prve godine igra se svodi na istraživanje različitih zvukova, zvečke, imitacije, raspoznavanje predmeta, igre skrivanja i otkrivanja, čitanje kratkih slikovnica te korištenje didaktičkih igračaka koje su prilagođene toj dobi.

Djeca do godinu dana uživaju u pjevanju pjesmica s popratnim ritmom zvečki, pljeska, plesu s roditeljima i igrama skrivanja i otkrivanja pomoću ruku ili marama.

U prvoj godini života dijete se počinje samostalno kretati pa igra uključuje motoričku aktivnost (ples, hodanje, trčanje, dodavanje lopticama). Dijete tada razvija svoja osjetila, a osobito je zanimljiv dodir kojim upoznaje različite materijale i teksture. Takozvani rastresiti materijali i igra s njima uz pomoć kantice, žlice ili čaše kod djeteta razvija razne funkcije. Osim što je opuštajuća i ugodna, igra rastresitim materijalom razvija hvat, okulomotoriku, finu motoriku, pažnju i koncentraciju. Dijete od najranijih dana uživa i u mediju vode, koji na njega utječe umirujuće i poticajno. Također, u se toj dobi počinje igrati jednostavnijim slagalicama i umetaljkama.

U prvoj godini djecu zabavlja građenje i rušenje tornjeva od mekanih većih kocki, ubacivanje slamčica ili tjestenine u boce te igra s vodom (špricanje i prelijevanje).

U drugoj godini života djeca počinju manje uključivati odrasle u vlastitu igru, koncentracija se povećava, a igra postaje bogatija. U toj dobi dijete već komunicira s okolinom. Djeca tada isprobavaju različite igre, a osobito im postaje zanimljivo oblikovanje materijala poput plastelina ili tijesta, slikanje rukama, spužvicama ili valjcima te uparivanje boja, veličina i oblika. Djeca vole igre koje od njih zahtijevaju motoričku aktivnost, primjerice: pantomima, lovica, gađanje i hvatanje,ples…

U drugoj godini života djeca mogu početi oslikavati pomoću tempera i spužvica ili širokih kistova, oblikovati materijale poput tijesta i plastelina, istraživati rastresite materijale (pijesak, zemlja, riža…) te igrati jednostavne igre loptom, sortirati stvari prema obliku ili boji te igrati igre s pjevanjem (Ringe raja, Kad si sretan..).

djevojcica se igra lutkicama

Već krajem druge i u trećoj godini razvija se simbolička igra kroz koju dijete razvija govor, emocionalnu samoregulaciju, oponaša svakodnevne situacije i aktivnosti iz okoline. Među prvim simboličkim igrama su uglavnom igra kuhinje, liječničkim priborom i bebama. Ovo su uglavnom prve simboličke igre jer su najbliže djetetovu iskustvu. U trećoj godini dijete može pratiti duže slikovnice, koje, uz interaktivno čitanje, razvijaju govor, pažnju, povezivanje i zaključivanje. U toj dobi dijete počinje razumjeti jednostavnije igre s pravilima.

U trećoj godini života djeca već prihvaćaju simboličku igru poput igre liječnika, kuhara, frizera ili automehaničara. Djeca počinju slagati lego kocke, koristiti lutke u igri i pratiti čitanje duže slikovnice. Dijete se u toj dobi može okušati u lijepljenju, slikanju tanjim kistom, slaganju težih slagalica ili lakšeg memoryja.

Uloga roditelja u dječjoj igri
Roditelj treba poticati dijete na igru. To može na mnoge načine: da ga pozove u zajedničku igru, da mu stvori poticajno okruženje, da mu daje zadatak, da ga potakne na istraživanje, da ga uključi u svakodnevne kućanske poslove… Mnogo je mogućnosti. Roditelji kroz igru stvaraju odnos s djecom koji je važan za njihovu budućnost. Ipak, ne trebamo živjeti u uvjerenju da smo stalno potrebni djetetu u igri. Kada mu ne trebamo, dijete će nam jasno dati znak ili nas postupno isključiti iz igre.

S namjerom da podigne svijest o važnosti mentalnog zdravlja, BIPA Hrvatska u suradnji udrugom 'kako si?' pokrenula je kampanju #PrekrasnaIznutra u kojoj će se fokusirati na različite aspekte mentalnog zdravlja, kako odraslih tako i djece, i to kroz cijelu godinu. Cilj je osvijestiti što veći broj ljudi o važnosti vlastitog mentalnog zdravlja i dati im alat za suočavanje s problemima. Kako je igra djeci glavni alat za upoznavanje svijeta i suočavanje s mnogim stresnim situacijama na zabavan i kreativan način, u ovome članku vas je pedagoginja Jelena Raguž upoznala s različitim vrstama igre i koji su tipovi igre primjereni određenoj dječjoj dobi te kako roditelj može sudelovati u igri svoga djeteta.

*Sadržaj nastao u suradnji s BIPA-om.

Fotografije: Shutterstock

Tagovi: , , ,

Vezano uz temu

BIPA

U BIPI: Zdravlje je na prvome mjestu!

Kutak posvećen zdravlju u BIPI tijekom studenog potvrđuje…

BIPA donirala 25.000 kn udruzi 'kako si?'

Lanac drogerija BIPA donirao je 25.000 kn udruzi…

empatično dijete

Može li se empatija kod djece razviti odgojem?

Empatija se kod djece razvija učenjem i promatranjem,…

kod zubara

Vaš klinac treba kod zubara: Kako ga pripremiti ako se boji?

Steći naviku odlaska kod zubara, bez straha, važna…

Pročitajte i:

trudnica vježba

Fitness za trudnice nekada je koristan, no kada postaje štetan?

Pozitivne stvari fitnessa su brojne. To se, u načelu, tijekom trudnoće ne mijenja puno. No…

tata na porodu

Kako se tate mogu pripremiti za porod, a da ne padnu u nesvijest?

Strah je jedna od najčešćih emocija koju proživljavaju mame, ali i tate tijekom poroda. Zato…

odvikavanje od pelena

Skidanje iz pelena: Kada ste iscrpili sve metode, poslušajte savjete iskusnih roditelja

Pred vama je, kako se čini, naporna bitka skidanja iz pelena. A možda ste već…

mama i dijete kuhaju

Ne štedite svoje mališane, nisu oni više tako mali: Za svaku dob postoje primjereni kućanski poslovi!

Kada je riječ o klincima i kućanskim poslovima, najvažnije u cijeloj priči je da djeca…