Tijekom prvih mjeseci bebina života, roditelj i dijete razvijaju jedinstven odnos koji se naziva dijada. Ova dijada uključuje dodirivanje, kretanje i međusobnu razmjenu poruka. Komunikacija će obično biti neverbalna i popraćena gestama, osmjesima i zvukovima (škakljanje, igranje hvatanja, podizanje djeteta u zrak i još mnogo toga). Nakon bebina prvog rođendana, ovaj jedinstveni odnos nadopunjuje neki drugi objekt, koji roditelju i bebi omogućuje da se zajedno usredotoče na nešto drugo – knjigu, igračku itd. Ovo zajedničko iskustvo od velike je važnosti u djetetovu govornom procesu.

Igračke i knjige izvrstan su način pokretanja interakcije između roditelja i djeteta kako bi se unaprijedio razvoj i znanje.

Važnost interakcije u učenju jezika

U posljednjih nekoliko godina, mnoge su studije istaknule važnu ulogu koju knjige imaju u razvoju bebe. Međutim, prednosti čitanja knjiga ne dolaze samo iz čina slušanja govornog jezika već iz načina na koji potiču dijalog između roditelja i njihove male djece, čak i beba koje su stare samo nekoliko mjeseci.

Istraživanje je pokazalo da se aktivnost u mozgu beba, povezana s procesom usvajanja jezika, može vidjeti nakon igre i interakcije s odraslom osobom na određenom jeziku, čak i na jeziku koji nije materinji jezik bebe. Međutim, samo slušanje snimljenog jezika, bez ikakve ljudske interakcije, nije pokazalo slične rezultate.

Drugim riječima, kao što su veliki Lev Vygotsky i drugi razvojni psiholozi tvrdili tijekom godina, optimalan proces učenja ovisi o smislenoj interakciji između odrasle osobe i bebe. Igračke i knjige izvrstan su način pokretanja ove značajne interakcije između roditelja i djeteta kako bi se unaprijedio razvoj i znanje.

Dakle, čitanje jednostavnih knjiga i pripovijedanje prekrasan je način obogaćivanja bebina procesa usvajanja jezika i razvoja socijalnih vještina. Na što trebate obratiti pozornost kada čitate svojoj bebi?

  1. Interakcija s djetetom tijekom čitanja: čitanje bebi idealan je način da zajedno usredotočite pažnju na nešto treće. To je divna prilika odraslima da upoznaju bebe s novim znanjima i komponentama jezika. Mnogi su istraživači otkrili da ova zajednička aktivnost uvelike pridonosi procesu učenja jezika. Ove su studije također otkrile da interaktivno čitanje, koje uključuje postavljanje pitanja, procjenu djetetovih reakcija i ponavljanje djetetovih reakcija, povećava vrijednost iskustva čitanja.
  2. Uključivanje bebe u razgovor: Svaki roditelj ima različit stil pripovijedanja. Neki roditelji jednostavno čitaju knjigu naglas, drugi ukazuju na razne ilustracije, a neki koriste knjigu kao način razgovora sa svojim djetetom. Istraživanja pokazuju da je razgovor s djetetom i korištenje knjige kao osnove za razmjenu više obogatilo djetetov rječnik i gramatičko znanje nego jednostavno ukazivanje na ilustracije ili čitanje knjige od riječi do riječi.
  3. Ponovno čitanje iste priče: Različiti su istraživači otkrili da (ponekad izazovan!) proces čitanja iste priče, iznova i iznova, ima stvarnu vrijednost. Kada je malo dijete već upoznato s pričom, može se više uključiti u razgovor, postavljati više pitanja i povezati se s likovima. Ponovno čitanje iste priče čini dijete aktivnijim i povećava interes za jezik koji je uključen.
  4. Govoreći o likovima: Čitanje knjiga ne podržava samo usvajanje jezika već i razvoj drugih temeljnih vještina u razvoju bebe. Razgovor o likovima, što osjećaju, zašto rade to što rade itd., pomaže djeci da razviju socijalne vještine, razumiju složenije društvene situacije i potiče različite aspekte njihove emocionalne inteligencije.

Dakle, čitanje jednostavnih knjiga i pripovijedanje prekrasan je način obogaćivanja bebina procesa usvajanja jezika i razvoja društvenih vještina. Ovi prvi koraci mogu pomoći da se bebu usmjeri na pravi put za budući rast i učenje.

Tekst: Zvjezdana Bubnjar

Foto: Shutterstock