Dijete je sposobno samostalno sjesti i sjediti te puzati. Podiže se i u stajaći položaj te hoda uz pridržavanje. Sposobno je kratko samostalno stajati. Rado se igra te u igri kotrlja i baca loptu, sprema i vadi predmete iz posudice. Počinje samostalno jesti krutu hranu, pije iz šalice te sudjeluje u odijevanju. Počinje pravilno upotrebljavati predmete (primjerice češalj ili telefon). Imitira zvukove, pokrete i geste. Rado pleše uz glazbu. S lakoćom pronalazi skrivene predmete, voli promatrati slikovnice i na upit pokazuje ispravnu sliku. Njegovo brbljanje sada već nalikuje govoru. Ovo je razdoblje kada izgovara prvu riječ. Osim svog imena prepoznaje i imena ukućana. Pokazuje emocije straha od odvajanja te reagira i na tuđe emocije. Prisutna je zadrška prema nepoznatim osobama. Pridaje pozornost govoru te razumije jednostavne upute, naloge i zabranu. Koristi se jednostavnim gestama, kao što je odmahivanje glavom za “da” ili “ne”. Govori “mama” i “tata” sa značenjem. Pokušava imitirati riječi.

Pratite i potičite razvoj svojeg djeteta. On je u nekoj mjeri individualan, ali uglavnom prati navedene okvire. Zbog uočenih eventualnih odstupanja potražite pomoć i savjet stručnjaka jer ranom intervencijom povećavate mogućnost otklanjanja problema.

Uživajte u rastu i razvoju svojeg djeteta. U prvoj godini života pratit ćete pravu “preobrazbu” od male i bespomoćne bebe do veselog, aktivnog, glasnog, pokretnog, brzog i često neuhvatljivog djeteta. Razvoj vjerojatno nikada više neće biti tako velik i očit kao u prvoj godini života.

Simptomi rizika:

 ne puže,

 vuče jednu stranu tijela tijekom puzanja,

 ne može stajati,

 ne traži skrivene predmete,

 ne izgovara nijednu riječ,

 ne koristi se gestama,

 ne pokazuje prstićem.

Tekst: Nataša Čičin-Šain, prof. defektolog i Stela Horvat, prof. rehabilitator, www.korneo.hr

Foto: Profimedia