Od prvog dana života djeca uče i usvajaju znanja i vještine potrebne za budući razvoj govora

Iako je tempo razvoja govora pod utjecajem genetike odnosno temperamenta djeteta, on je uvelike ovisan i o okruženju u kojem dijete živi te poticajima kojima je dijete svakodnevno izloženo. U poticanju djeteta, najvažniju ulogu imat će roditelji. Kako roditelji mogu svakodnevno poticati dijete?



  • pričajte djetetu često, dok ga presvlačite, dok ga hranite, kupate. Pričajte mu o svojim aktivnostima dok ste mu blizu i trudite se uspostaviti kontakt s djetetom. Ponašajte se kao da imate sugovornika s kojim možete komunicirati. Izbjegnite govoriti bez kraja i konca samo zato da zadovoljite svoje potrebe! Važno je imati i povratnu informaciju od djeteta. Pokušajte pratiti i respektirati djetetove potrebe za mirom i tišinom kad ono od vas to traži.



  • potičite bebu na izgovor samoglasnika i prvih suglasnika koje spajajte "ma", "ta", "pa", "ba"...



  • dok govorite gledajte dijete u oči kao što to činite i s drugim sugovornicima



  • koristite naglašeno različite intonacije. Više intonacije su odlične za upitne i usklične rečenice čime ćete naglasiti pitanje ili ushićenje i veselje



  • oponašajte smijeh djeteta i njegove izraze lica



  • učite dijete da oponaša radnje, primjerice pljeskanje rukama, daje pusu s rukom koju prislanja na napućene usne



  • govorite djetetu kada ga kupate, hranite i odijevate. Govorite što radite, kuda idete, što ćete raditi kada dođete na to mjesto i koga i što ćete vidjeti



  • odgovarajte na djetetovo glasanje, bez obzira kako besmisleno se činilo



  • kad govorite, u rečenice ubacite boje. Pogledaj plavo nebo. Izrastao je crveni cvjetić.



  • učite dijete prebrojavati stvari



  • čitajući slikovnice ili šećući vani, u svakoj situaciji kad vidite životinju, govorite ime životinje te kako se ona glasa: vau-vau, mjau-mjau, kukuriku, živ-živ, ciju-ciju



  • čitajte djetetu, opisujte slike koje se nalaze u knjizi (slikovnici), tako da te slike prate pisane riječi. Birajte knjige koje su pune boja, sa što većim slikama te s manje detalja. Pitajte dijete "Što je ovo?" te ga potičite da imenuje i prstićem pokazuje poznate stvari u knjizi.