Želite da Vaše dijete bude sretno i pametno? Pri tom mu možete pomoći tako da mu na vrijeme ponudite ono što je važno za razvoj njegova mozga

U prvoj godini

Sve bebe su genetski progamirane da postanu pametne. Otpočetka im je zabavno učiti, a ukoliko ih roditelji pri tom podržavaju, sve će biti u redu. Novorođenčad će postati pametni mali prvoškolci. No pred njima je za početak napeta prva godina u kojoj prolaze neke važne prekretnice.

Povjerenje oslobađa glavu

Iskonsko povjerenje čarobne su riječi koje i male i velike ljude mogu dovesti do najvećih uspjeha.Volja za životom i učenjem urođena je svakom zdravom djetetu. No ono što mu je potrebno da bi razvilo sve svoje talente jest sigurnost.Bebe mogu najbolje razumjeti i otkriti svijet kad osjećaju stalnu prisutnost i zaštitu roditelja ili drugih bliskih osoba. Samo tada se osjećaju sigurno. Naime njihovi mali mozgovi rade osobito učinkovito kad uče opušteno pa mogu bez straha i stresa usvajati informacije iz okoline. Bebe koje su samo zaokupljene dobivanjem potvrde da nisu same nemaju kapaciteta za preradu zanimljivih otkrića, kažu znanstvenici.

Snažna povezanost s mamom i tatom

Ovo je osobito važno u prvih dvanaest mjeseci: snažna unutarnja povezanost s mamom i tatom. Osjećaj sigurne povezanosti iz kojeg raste iskonsko povjerenje razvije se u prvoj godini života. Taj se osjećaj razvija kada dijete osjeća da ga se razumije i kada se odmah ispunjavaju njegove potrebe za hranom, toplinom, nježnošću i poticanjem. Priroda se pobrinula da sve majke i očevi intuitivno osjećaju što je potrebno njihovom djetetu. Povezanost nastaje kad roditelji vjeruju toj intuiciji u interakciji s bebom - dodirom, vizualnim kontaktom, povjerljivim razgovorima. Roditeljima se ljubav koju daju djetetu uzvraća u obliku oduševljenog smješka, zadovoljnog ciktanja dok se maze i grle, osjećaja da mogu umiriti svoje dijete te puno malih napredaka u razvoju koje mogu promatrati.

Učenje bez stresa

Živčane stanice bebinog mozga od rođenja željno preuzimaju sve signale i informacije koje do njih prodiru preko osjetilnih organa. Pokušavaju ih razvrstati tako što ih međusobno umrežavaju – stvaraju se veze, grade se prijenosnice (sinapse). Nastaju složene strukture koje djetetu omogućavaju spoznavanje povezanosti stvari i složenih pravila, izvođenje logičkih zaključaka i odgovarajuće djelovanje. Što su djeca starija, strukture su stabilnije. Primjerice ako sedmomjesečna Mare želi crvenog medvjedića koji leži pred njom na podu, to za nju više nije problem. Impuls ide do mozga i proces se odvija: ispružiti ruku, otvoriti ručicu, uzeti. Još prije tri mjeseca za to su bili potrebni silni napori.

Malo po malo, izgrađuju se pojedina područja mozga. Svaki stupanj napretka u prvim mjesecima popraćen je stvaranjem novih veza. Za to bebi treba mira i samo onoliko podražaja koliko može preraditi.

Dovoljno vremena za produbljivanje znanja

Na početku su mjesta spajanja živčanih stanica još prilično labava. Učvršćuju se tek kad ih se ponovo potvrdi. To se zbiva promatranjem jer bebe vode unutarnju statistiku. Što ponovno zajednički nastupi, pripada zajedno. Primjer automobila: Petomjesečni Pavle već dugo sumnja da svi automobili imaju kotače. Što više automobila vidi, njegova pretpostavka sve više prelazi u čvrsto uvjerenje. Svijet se sastoji od pokušaja i pogrešaka. Pavle danima pokušava upecati dudu varalicu koja leži u njegovom krevetiću. Nekad mu to slučajno uspije. Njegovi pokreti su sve sigurniji i jednom će zgrabiti dudu i suvereno je staviti u usta.

Sam odrediti materijal za učenje

Svijet je veliki eksperimentalni laboratorij i mali uživaju u zadovoljavanju radoznalosti. Neprestano promatraju i eksperimentiraju. Pokazuju mami i tati što ih zanima. Od petog mjeseca života pokazuju ručicama, još ranije iskazuju radost kad vide poznato lice, prvim gugutanjem i tepanjem pozivaju na razgovor.

Roditelji koji ohrabruju

Glasan glas susjede? Zasljepljujuće svjetlo munje? Je li to opasno? Kratak pogled na mamu i tatu smiruje, njihovo opušteno držanje tijela, prijateljska mimika i tihi glas signaliziraju da je sve u redu. Znanstvenici ovo povratno osiguranje koje već tromjesečne ili četveromjesečne bebe traže kod svojih roditelja nazivaju "povratna informacija". Što su maleni aktivniji, postaje sve značajnije.

S otprilike devet mjeseci, bebe pri prvim pokušajima puzanja vizualnim kontaktom ispituju jesu li mama ili tata sporazumni s njihovim nastojanjima – i to ih ohrabruje ili zaustavlja. Nikad neće tako brzo učiti kao u prvoj godini života. Veliki mozak se u tom razdoblju utrostručava. Sve važne veze u različitim područjima mozga su uspostavljene i već imaju intelektualne spoznaje koje su temelj za njihov daljnji duhovni razvoj. Počinju apstraktno misliti: krajem prve godine znaju da stvari postoje i onda kad ih ne vide. Mogu prizvati u pamćenje sliku mame i tate – i kad su odvojeni od njih. To je važno za put u samostalnost: što se dijete osjeća sigurnije povezano, to stabilnije nosi u sebi slike svojih bližnjih i utoliko mu je lakši prvi korak u veliki svijet.