U sklopu projekta Mentalna higijena održano je jedinstveno događanje na kojem su djeca i mladi otvoreno razgovarali o mentalnom zdravlju, dok su stručnjaci podijeliti svoje znanje, alate i savjete za pomoć u brizi o sebi. Događanje je započelo razgovorom s učenicima Osnovne škole Borovje, Hanom i Petrom te ambasadorima projekta, influencerima Adrianom Krajcarom i Rafaelom Sebom s kojima je psihologinja Hrabrog telefona Mateja Kušić razgovarala o temama poput vršnjačkog zadirkivanja, društvenih mreža te nošenja s pritiskom i visokim očekivanjima, a u ravnopravnom razgovoru, učenici su otkrili zašto im je ponekad teško otvoriti se odraslima. U razgovoru su se osvrnuli na pitanje koje roditelji gotovo svakodnevno postavljaju svojoj djeci – kako je bilo u školi. Petar i Hana su se složili da je to pitanje bolje zamijeniti drugim, konkretnijim pitanjima kako bi se pokazao interes i aktivno slušanje.

Djeca i mladi u društvu influencera otvoreno razgovaraju o mentalnom zdravlju.jpg
Goran Hrubi Djeca i mladi u društvu influencera otvoreno su razgovaralil o mentalnom zdravlju

„To pitanje je dosta često ali možda je bolje pitati kako nam se svidjelo u školi ili dodati još neko pitanje. Ja neću moći nekome reći što mi se sve dogodilo i otkriti sve svoje najdublje tajne na samo jedno pitanje“, objasnila je Hana. S tim se složila i Hana Hrpka, prof. psihologije, izvršna direktorica i predsjednica Hrabrog telefona koja je roditeljima predložila kvalitetna pitanja s kojima mogu započeti razgovor s djecom.

Kako odrasli mogu pomoći u mentalnoj higijeni mladih.jpg
Goran Hrubi Stručnjaci su dali odgovore na pitanje kako odrasli mogu pomoći u mentalnoj higijeni mladih


„Važno je pokazati interes za dijete. To može biti jednostavno pitanje tipa 'Kakav ti je danas bio dan?', manju djecu možemo pitati što ih je danas razveselilo, je li se dogodilo nešto smiješno u školi ili u vrtiću, je li se netko posvađao? 'Je li se dogodilo nešto ružno što te rastužilo, jesi li se naljutio u školi?'. Poanta je da nas zanima naše dijete. Nije ključ u ocjenama niti u tome koliko si dobio iz testa. Moramo to doista osjećati i tada će dijete prepoznati naš iskren i autentičan interes za njega kao osobu. Često nas roditelji znaju pitati u kojem trenutku trebamo razgovarati s djetetom i na koji način. No nema tog jednog trenutka, to je svakodnevno druženje s djecom – u parku, na putu do dućana, kad ih vozimo na silne aktivnosti, dok pečemo kolače zajedno... Sve su to situacije kada možemo razgovarati o najbanalnijim situacijama i slušati ih. Poanta je da ih slušamo, pogotovo kada djeca dođu u doba adolescencije i znamo da imamo 3 minute u danu kada su dobro raspoloženi za razgovor s nama.Tada se moramo pretvoriti u uho. Tako stvaramo i odnos povjerenja. I ono što je bitno je to da kroz taj razgovor i mi pokazujemo da smo ljudi od krvi i mesa i dijelimo svoja iskustva i osjećaje. Djeca će tako vidjeti da je u redu iskazivati osjećaje i da ih nitko neće osuđivati ili kažnjavati zbog toga kako se osjećaju“, objašnjava prof. Hrpka koja je ujedno i objasnila ove alarmantne brojke koje govore da čak 19 posto djece u Hrvatskoj pokazuje neke znakove depresije.

Influencerica Rafaela Seba (@rafthechild).jpg
Goran Hrubi Na digitalnim panelima u cijeloj Hrvatskoj od jučer su postavljeni interaktivni upitnici o mentalnom zdravlju koje je ispunila i influencerica Rafaela Seba


„To ne znači da svi imaju dijagnozu već da pokazuju neke prve znakove. Bilo je više tih istraživanja, pogotovo u vrijeme i nakon pandemije korona virusa i ono što smo na Hrabrom telefonu primijetili je da nam se povećao broj poziva vezano za mentalno zdravlje. Zove nas puno djece i mladih, ali također i njihovi roditelji i druge odrasle osobe zabrinute za dijete. Nažalost, ono što također primijećujemo je puno razmišljanja o samoozljeđivanju, suicidalnim mislima, neka depresivna razmišljanja što je potpomognuto sukobom s vršnjacima, pritiskom zbog ocjena radi upisa u škole i fakultete. Mladi često imaju osjećaj da ih roditelji ne razumiju pa dosta toga drže u sebi, umjesto da se obrate nekome. To također ovisi i o životnoj situaciji. Nažalost, nema svako dijete osobu kojoj bi se moglo obratiti“, istaknula je na događanju Mentalna higijena u školskim klupama, meet-up event o mentalnom zdravlju, projektu Wiener osiguranja VIG pokrenutog u suradnji s Hrabrim telefonom, uz partnerstvo kreativne agencije Señor, agencije za digitalno oglašavanje Go2Digital te partnerstvo digitalne agencije iProspect. Glavni fokus projekta je pružanje znanja i pomoći u području mentalnog zdravlja djeci i mladima (a i svakoj drugoj osobi) u potrazi za podrškom, razumijevanjem, kao i korisnim savjetima na mentalnahigijena.hr platformi.

Influencer Adrian Krajcar (@adriankr).jpg
Goran Hrubi Influencer Adrian Krajcar