Razvojno mucanje kod djece

Koje su osobitosti razvojnog mucanja i na koji mu način pristupiti?

Na ranom djetetovom uzrastu (između druge i pete godine života) često se javlja razvojno mucanje koje obilježava iznenadno zapinjanje i učestalo ponavljanje, prekidanje i produljivanje glasova, slogova i/ili riječi, i to nakon što je dijete već počelo govoriti potpuno tečno i povezivati riječi u kraće rečenične izraze. Inače, rano razdoblje govorno-jezičnog razvoja djeteta vrlo je osjetljivo i karakteristično po tome što intenzivni razvoj mišljenja i ideja nadilazi razvoj njegovih fizioloških govornih mogućnosti, pa netečnosti u govoru najčešće nastaju kao posljedica neusklađenosti onoga što dijete želi reći (jezičnog planiranja) i mogućnosti govorne (motoričke) izvedbe istog.

Kod najvećeg broja djece ovakvo razvojno mucanje spontano iščezava još u predškolskom periodu. No, ukoliko simptomi mucanja poprime izraženiji oblik, što znači da su ponavljanja učestalija, uz jače napetosti, dulje zastoje i uz mogućnost javljanja različitih tikova, pa nekad čak i izbjegavanja pojedinih riječi, postaje izvjesno da se tu već radi o razvijenoj fazi mucanja.

Roditelji će najbolje pomoći svom djetetu ako mu pruže prikladan govorno-jezični model, što u prvom redu podrazumijeva davanje primjera sporijeg i laganijeg govora. Umjesto uobičajene uporabe dugih i složenih rečenica kojima se roditelji često obraćaju djetetu, poželjno ih je raščlaniti na kraće i jednostavnije cjeline, a da pritom njihova sadržajnost i leksička raznolikost ostane sačuvana. Kad su svjesni djetetovih sklonosti zamuckivanju roditelji ga ne bi smjeli opterećivati suvišnim pitanjima i zahtjevima da im nešto opširno ispriča, jer ga to lako može dovesti do još jačeg zapinjanja. Stvaranjem što pozitivnije atmosfere, lišene nepotrebnih izlaganja i pretjeranih zahtjeva za govorom, roditelji će tako svom djetetu pomoći da se osjeća sigurnije, te da se njegov govor odvija što lakše i spontanije.

Bez obzira na vrstu simptoma netečnosti u djetetovu govoru koje roditelj uočava, svakako je potrebno potražiti pomoć logopeda, koji će u dijagnostičkoj procjeni uzeti u obzir i dodatne okolnosti, poput nasljedne predispozicije, tijeka govorno-jezičnog razvoja djeteta, njegove emocionalne osjetljivosti i sl. U skladu s utvrđenim stanjem moći će savjetovati roditelje o primjerenim postupcima ophođenja s djetetom kod kuće, a u nekim slučajevima uključiti dijete u logopedsku terapiju.

Tekst: Senija Bašić-Goja, prof. logoped
Foto: Profimedia

 

Preporučujemo

Tagovi: , , ,

Vezano uz temu

Mogu li i odrasli ispraviti svoj izgovor?

Ljude često zanima je li moguće ispraviti izgovor…

Dvojezičnost u obitelji

Tijekom svoje prakse često sam dobivala upite kojim…

Mogući uzroci poteškoća s učenjem

Vrlo je važno na vrijeme otkriti da dijete…

Mucanje i netečnost – koja je razlika?

Ponekad je teško razlikovati normalnu razvojnu netečnost i…

Pročitajte i:

zajedničko spavanje

Zajedničko spavanje s djecom - što napraviti?

Ovo je tema koja će mnoge brzo zapaliti. Prije ili poslije u svakoj obitelji djeca…

Kako naučiti dijete da se snađe u problematičnim situacijama?

Kad pošaljete dijete da trenira neki sport, jasno vam je koje su prednosti takve odluke.…

psovke kod djece

Kako je ovaj tata psovke iz usta sina petogodišnjaka shvatio kao priliku za učenje?

Ako već opusjete koji puta kao ovaj tata, tada kao i on iskoristite tu nesretnu…

Igre za poticanje vještina pripovijedanja

Pripovijedanje nam otkriva djetetovu sposobnost da organizira rečenice u jednu, sadržajno povezanu cjelinu. Pripremila sam…