Gimnastika – osnova svih sportova

Gimnastika je jedna od najsveobuhvatnijih tjelesnih aktinovsti dostupnih djeci jer sjedinjuje vježbe fleksibilnosti, brzine, ravnoteže i snage, a može se prakticirati već od treće godine

Poznato je da djeci, pogotovo onoj predškolske dobi, višestruko koristi uključenje u neki sport. Sudjelovanje u organiziranim sportskim aktivnostima najmlađima pruža mogućnost da povećaju razinu fizičke spreme te razviju niz socijalnih vještina korisnih u odrasloj dobi. Prema nizu istraživanja, gimnastika je zasigurno jedna od najsveobuhvatnijih tjelesnih aktivnosti dostupnih djeci s obzirom na to da sjedinjuje vježbe fleksibilnosti, brzine, ravnoteže, koordinacije i snage. Kao što je poznato, gimnastika, uz plivanje i atletiku, predstavlja bazu svih sportova i bez sumnje je izvrstan početak bavljenja organiziranom tjelesnom aktivnošću u najmlađoj dobi jer upravo taj sport pomaže djeci da svladaju mnoge motoričke i koordinacijske vještine te pomaže u razvoju percepcije o vlastitom tijelu i njegovim mogućnostima.

Usklađivanje koordinacije i ojačavanje strukture kostiju

Dobrobiti bavljenja gimnastikom brojne su, a o njima najbolje svjedoče upravo djeca koja su članovi gimnastičke škole i redovito pohađaju treninge. Kao jedan od najčešćih oblika rekreacije za djecu, gimnastika povećava pokretljivost tijela, gipkost pokreta, izoštrava reflekse i usklađuje koordinaciju. Istovremeno dijete poboljšava svoje držanje, ali i ojačava strukturu kostiju, što je iznimno važno jer zbog sjedilačkog načina života danas i djeca i odrasli sve manje vremena provode u šetnji i igri.

Redovito bavljenje gimnastikom ima utjecaj i na razvoj socijalnih vještina koje pomažu u svladavanju psihičkih i emotivnih izazova. Kako kvalitetno komunicirati s vršnjacima i biti dio tima, kako se povezati s odraslima i uspješno slijediti upute trenera - samo su neke od iznimno važnih vještina kojima dijete treba ovladati još u predškolskoj dobi.

Treneri gimnastike odlični suodgojitelji

Svaka tjelesna aktivnost, ako se njome bavimo redovito, potaknut će niz pozitivnih promjena, kako fizičkih (smanjenje tjelesne mase, oblikovanje tijela i slično) tako i psihičkih (povećanje razine samopouzdanja, ali i razvoj osobina kao što su samodisciplina i upornost). Prednost je gimnastike ta što već u najranijoj dobi - od treće godine, ali i ranije uz pomoć roditelja - djeca mogu biti uključena u aktivnost koja će im omogućiti razvoj čitavog spektra znanja i vještina. Koliko god iznenađujuće bilo, upravo gimnastika pomaže u razvoju cijelog niza osobina koje će djetetu biti vrlo korisne u životu. Kako biti ustrajan i strpljiv, kako se nositi s ljubomorom kada tvoji prijatelji naprave nešto bolje od tebe, kako zatražiti pomoć kada ti je potrebna te kako pružiti pomoć drugome - sve su to životno važne lekcije koje se mogu naučiti upravo u školi gimnastike. Današnji roditelji suočavaju se s velikim izazovima u odgoju svoje djece i često trebaju pomoć. Upravo su se treneri gimnastike pokazali kao odlični suodgojitelji koji na jednostavan i zabavan način najmlađe uče važnim životnim lekcijama.

Izvrsna za korekciju niza lakših fizičkih poremećaja

Svako dijete bez većih fizičkih i mentalnih poteškoća može se baviti gimnastikom. Gimnastika je odlična baza za razvoj muskulature cijelog tijela neovisno o tome hoće li se dijete tim sportom baviti rekreativno ili natjecateljski, odnosno profesionalno. Bavljenje sportskom gimnastikom na rekreativnoj osnovi pokazalo se izvrsnim u korekciji niza lakših fizičkih poremećaja kod djece - lakših oblika kifoze i skolioze te blažih poremećaja u lokomotornom sustavu - ali i korisnim u svladavanju osnovnih socijalnih vještina kod osjetljivije djece. Gimnastika je sport za svako dijete i preporuka je i trenerske i liječničke struke da se što više djece od najranije dobi uključi u treninge škole gimnastike. Na taj način roditelji već od najmlađe dobi mogu usmjeriti dijete prema aktivnom i zdravom životu, što će u konačnici pomoći u smanjenju rizika od razvoja prekomjerne tjelesne mase, srčanih bolesti i dijabetesa u kasnijoj dobi.

U gimnastičkim programima mogu sudjelovati i djeca s posebnim potrebama ako za to postoje preduvjeti. Važno je da treneri koji se bave djecom s posebnim potrebama budu za to osposobljeni i kvalificirani te da su programi u kojima djeca sudjeluju maksimalno prilagođeni mogućnostima te djece. Preporuka je djecu s izraženim fizičkim i/ili psihičkim poremećajima okupiti u posebno osmišljene programe treniranja, gdje će osjetiti blagodati bavljenja ovom fizičkom aktivnošću.


Za početak dovoljna sportska odjeća i čarape

U pravilu, na sate gimnastike potrebno je donijeti laganu sportsku odjeću i čarape, što je za početak sasvim dovoljno. Kasnije, ako se dijete odluči uključiti u naprednije treniranje sportske gimnastike, za boravak u dvorani potrebno je nabaviti posebnu sportsku odjeću, odnosno triko.

Preduvjeti za bavljenje gimnastikom, osim onih fizičkih, ogledaju se i u psihičkim karakteristikama pojedinog djeteta. Naravno da su neka djeca manje spretna, pa će njihovo bavljenje gimnastikom ostati na rekreativnoj razini, što je odlična baza za bavljenje nekim drugim sportom. Oni spretniji moraju pokazati visoku razinu upornosti i (samo)discipline da bi ostvarili natjecateljske ambicije i uz stručno vodstvo trenera svladali zahtjevne gimnastičke elemente. Kada govorimo o natjecateljskoj gimnastici, poželjne su osobine i izrazito razvijena, tj. urođena eksplozivnost, koordinacija, motorika i fleksibilnost.

U Hrvatskoj postoji veliko zanimanje za bavljenje gimnastikom, čemu je dokaz i postojanje skoro 50 klubova u okviru Hrvatskoga gimnastičkog saveza. Ako dijete brzo pokaže sklonosti za bavljenje gimnastikom, već sa pet ili šest godina može početi ozbiljno trenirati, iako su treninzi i tada prilagođeni djetetovoj dobi i školskim aktivnostima. Ubrzo nakon toga kreću i natjecanja po starosnim skupinama, kao i školska sportska natjecanja. Na međunarodna natjecanja i kupove odlaze starija djeca.

Prema našem iskustvu, za gimnastiku su podjednako zainteresirani i dječaci i djevojčice. Od bavljenja gimnastikom djeca odustaju ako se odluče za neki drugi sport ili ako im sadržaj treninga nije u dovoljnoj mjeri zanimljiv. U tom slučaju na trenerima je odgovornost da gimnastičke treninge učine izazovnima, ali i zabavnima za svaku starosnu skupinu, tako da djeca neprestano imaju osjećaj postignuća i napretka učeći nove vještine.

Tekst: Boris Čulin, trener gimnastičkog društva Osijek-Žito

Izvor: Story kids
Foto: Profimedia

Preporučujemo

Tagovi: , , ,

Vezano uz temu

Nenasilno rješavanje sukoba između roditelja i djece

Sukobi s djecom nisu ništa neobično, no da…

Koliko je djeci važno da imaju prijatelje i budu prihvaćena

Prijatelji su iznimno važni i kod emocionalnog razvoja…

Roditelji, pomozite djetetu da razvije zdrave socijalne kompetencije

Koje to vrijednosti treba njegovati kod djece kako…

Kompjuterske igrice stvarnost su našeg doba

Društvene igre potiču razvoj sličnih vještina i sposobnosti…

Pročitajte i:

Crtež puno govori o djetetu - naučite ga dešifrirati

Boje na crtežima vaše djece puno govore o njihovu unutarnjem svijetu, osjećajima, mislima i senzacijama…

Mucanje i netečnost – koja je razlika?

Ponekad je teško razlikovati normalnu razvojnu netečnost i rane znakove mucanja pa donosimo opis njihovih…

Poučna priča iz vrtića: Nestašna lopta

Evo još jednog krasnog primjera komunikacije s djecom vrtićke dobi iz kojih najviše mogu profitirati…

Što bih voljela da sam znala kad je moj sin polazio u vrtić?

Iako je prije 20-ak godina moj, tada dvogodišnji sin, krenuo u vrtić, ja se i…