Kretanje i fizička aktivnost presudni su za zdrav psihički i fizički razvoj djeteta. S koliko je godina poželjno uključiti dijete u određeni sport?

Jedna od važnijih potreba većine djece jest kretanje. U prvim godinama života djeca je zadovoljavaju kroz igru u domu s roditeljima, s djecom u parku, slobodno pužući, trčkarajući, penjući se... Kako odrastaju i tjelesno su sve spretnija i fizička aktivnost postaje sve složenija te počinje dobivati složenije ciljeve. Javljaju se kolektivne igre u kojima treba timski sudjelovati, igrati po pravilima, biti spretniji i bolji. Očito je da djeca mogu puno toga naučiti iz sporta. A koji su to još važni aspekti sporta i fizičke aktivnosti za djecu?




Povoljan utjecaj na razvoj motorike
Tjelesno vježbanje primjereno djetetovoj dobi i razvoju ima niz povoljnih utjecaja na dijete. Ranim pohađanjem širokog raspona sportskih sadržaja dijete prije svega razvija motoriku. Koordiniranjem različitih dijelova tijela u pokretu postići će se optimalan status tijela koji će se odraziti ne samo na učenje novih sadržaja tijekom djetinjstva, već će olakšati redovito prakticiranje tjelovježbe u narednim životnim razdobljima te smanjiti rizik nastanka ozljeda u poznijim godinama života. Razlog tomu leži u kreiranju motoričkih zapisa u mladosti, koji će se znati aktivirati i u srednjoj i starijoj životnoj dobi ako se povremeno isprobane motoričke radnje i ponove.




Navika tjelovježbe stječe se u djetinjstvu
Kroz sport i aktivnost također se formira i optimalna lokomotorna osnova (jačanje kostiju i mišića) potrebna za daljnji razvoj, a ne treba zanemariti niti razne psihološke aspekte. Oni se očituju u želji za pripadanjem i doprinosu kolektivu, nošenju s pobjedom/porazom, želji za isticanjem, socijalizaciji, kao i potrebnim usvajanjem zdravih radnih navika. Naime, dokazano je kako je značajno lakše održati navike tjelovježbe kroz dulji životni period onima koji su se u mladosti bavili sportom. Također je poželjno ponuditi djetetu što više različitih sadržaja prilikom čega će i prije no što krene u školu, usvajati najrazličitije oblike pokreta. To će mu olakšati i pohađanje tjelesne i zdravstvene kulture u Osnovnoj školi kao i potencijalnu specijalizaciju u odabranom sportu kada tomu dođe vrijeme.



Osim navadenog, uputno je uključiti dijete u neke od lako dostupnih sadržaja, primjerice ritmiku, gimnastiku, školu atletike i plivanja, primjerene borilačke sportove i slične aktivnosti. Ako ne znate odlučiti koje bi aktivnosti bile odgovarajuće vašem djetetu, možda vam pomognu rezultati istraživanja na djeci od 4 do 6 godina starosti. Utvrđeno je kako dječaci imaju bolje rezultate na testovima eksplozivne snage i koordinacije, a djevojčice na testovima repetitivne snage, gibljivosti i ravnoteže.



Kada je dijete spremno uključiti se u sportsku aktivnost izvan redovnog programa vrtića?

Pitanje koje se gotovo svima nameće, u biti nosi vrlo jednostavan odgovor. Naime, u trenutku kada kao roditelj procijenite da je vaše dijete na razini svjesnosti sposobno pratiti upute trenera, ono je već spremno pohađati sportske aktivnosti prilagođene njegovim sposobnostima. Ako je dijete sposobno saslušati zadatke i otprilike razlučiti što se od njega traži, tada je spremno pohađati sportsku aktivnost. Daljnje metode rada su povjerene treneru, koji će iznaći optimalna rješenja u svrhu napretka djeteta u poželjnim motoričkim sposobnostima.



Svakako treba znati da sportska aktivnost ima pozitivan utjecaj na razvoj djece pa razmislite o uključivanju vlastitog djeteta u neku od njih, ako je već do sada ne pohađa.




Tekst: Luka Leško ( Udruga DRITE, studenti kineziologije u znanstveno-stručnom radu)


Foto: Thinkstock