Kakav je utjecaj kompjutera na današnju djecu? Koje su prednosti i mane kompjuterskih igrica i interneta?

Uporaba kompjutera u dječjoj dobi, ma što pojedini roditelji mislili o tome, ne može se u potpunosti izbjeći. Ne samo da su kompjuteri ušli u svaku poru života, već i svako treće kućanstvo u Hrvatskoj posjeduje kompjuter. Djeca su okružena tehnologijom i kompjuterima.



No treba li dijete u ranoj dobi već upoznati kompjuter?


Stručnjaci tvrde kako djeca mlađa od 3 godine nemaju koristi od kompjutera i kako im je sasvim dovoljna interakcija s roditeljima, drugom djecom i igračkama. Naime, manja djeca stječu vještine i znanja koristeći svoje tijelo i osjetila. Radi se osnovnim znanjima i vještinama poput hodanja, razvijanja ravnoteže i spretnosti tijela, pričanja i sklapanja pravih i živih prijateljstava... svega onoga što kompjuter ne može omogućiti. Ne stekne li ih sada, kasnije će njihovo svladavanje biti puno teže.



A zašto su kompjuteri zanimljivi djeci?


Jedan od razloga je bogatstvo podražaja koje kompjuter nudi. Postoje mnoge pozitivne strane koje donosi rana uporaba kompjutera, primjerice dijete razvija osjećaj kompetentnosti i kontrole što mu povećava samopouzdanje. Kompjuterske igrice imaju pozitivan utjecaj na koordinaciju oko-ruka, finu motoriku i razumijevanje prostornih odnosa. Internet potiče učenje i izvor je mnoštva informacija. No, mogući su i negativni utjecaji kompjutera zbog čega je važno u kojem omjeru dijete koristi kompjuter za igrice i učenje, dobivanje informacija ili komunikaciju.


Nedavno istraživanje kazuje da uporaba kompjutera u predškolskoj dobi može poboljšati djetetovu spremnost za školu i napredak u školskoj dobi. Djeca u dobi od tri, četiri godine već su spremna za istraživanje svijeta kompjutera.



Uporaba kompjutera za djecu od 3 do 5 godina


Djeca predškolske dobi trebala bi koristiti kompjuter u kratkim vremenskima periodima, 10 do 20 minuta dnevno. Dug period ispred ekrana krade vrijeme igranju i drugim vrjednijim aktivnostima. U ovoj dobi neka služi za poboljšanje socijalnih i jezičnih sposobnosti, učenje novih riječi i pravila ponašanja, za poticanje kreativnosti te kognitivnih sposobnosti rješavanja problema.



Savjeti za boravak djeteta za kompjuterom


1. Nadzirite malo dijete za kompjuterom. Što je starije, to mu manje govorite što da radi, ali uvijek budite tu negdje u blizini kako biste mu mogli uskočiti i pomoći.



2. Dopustite djetetu isključivo igre koje ste vi provjerili. Informirajte se za koju je dob igra namijenjena. Većina igara ima oznaku ESRB-a (Entertainment Software Rating Board, američko tijelo koje klasificira igre) na kojoj jasno piše kojem je uzrastu namijenjena i kakav sadržaj u njoj možete očekivati.



3. Ako djetetu dopustite da igra online igru s drugim igračima, posebno pripazite na faktor ovisnosti i koliko je dijete dnevno igra. Postavite vremensko ograničenje za igranje igrica i općenito upotrebu kompjutera. Prioritet je igranje i zlazak u park, a ako se radi o starijem djetetu zadaća, učenje i igranje.



4. Igre nasilja potpuno su neprimjerene za djecu. Postupno dolai do identifikacije s likovima iz igara te se kod djeteta povećava tolerancija na nasilje. Mnogo zgodnih i primjerenih igara za predškolce možete naći na našoj web stranici na linku: https://www.roditelji.hr/igre/index.1.html



5. Razgovarajte s drugim roditeljima o videoigricama i o tome što njihova djeca prate od medija te kako se postaviti.



6. Ozbiljno upozorite dijete na moguće opasnosti na koje može naići ako razgovara na internetu s drugom djecom i poučite ga kako će se ponašati i komunicirati s neznancima.



7. Kod starije djece povremeno provjerite koje stranice dijete posjećuje, upoznajte njegove on-line "prijatelje" i pogledajte o čemu raspravljaju.



8. Ako ste primijetili da se dijete povlači u sebe, izbjegava vas, mijenja svoje ponašanje, postaje tajnovito, razgovarajte s njim. Imajte strpljenja i vremena, recite zašto ste zabrinuti i potaknite ga da vam se povjeri.



9. Zabrana služenja internetom, vikanje i tjelesno kažnjavanje djeteta koje odluta na loše stranice ili sklapa loša prijateljstva, nije rješenje. Objasnite djetetu zašto provjeravate stranice koje posjećuje. Primjerice, recite: "Brine me to što na nekim web stranicama postoje sadržaji koji su neprikladni za djecu" ili "Moja je odgovornost i roditeljska obaveza da pazim na to koliko vremena provodiš na internetu". A te razloge možete navesti i kada se radi o gledanju televizije, čitanju časopisa, stripova, videoigara.