Postoje vježbe odnosno igre kojima potičemo logičko, apstraktno i kreativno razmišljanje kod djece. No, važno je s djecom raditi kroz igru u kojoj će prije svega uživati i zabavljati se

Da bi dijete uspješno učilo, pored dobrog pamćenja treba vježbati i sposobnost mišljenja. Mišljenje nam pomaže u analizi informacija, njihovom razvrstavanju prema određenim kriterijima te lakšem povezivanju s prijašnjim znanjem i pohranjivanju u pamćenje.



Donosimo vam neke ideje za igre s djecom. Najbolje je igrati ih kad dijete ima volje i želi sudjelovati:



Suprotni pojmovi


Tražite od djeteta da vam navede suprotne pojmove od onih koje mu vi govorite. Gore - dolje, lijevo - desno, plutati - tonuti, visok - nizak, debeo - mršav, prljav - čist. Zatim nabrojite neke apstraktne pojmove da vidite kako će dijete reagirati: hrabrost, pobjeda, stran, radost, štetan...



Klasifikacija predmeta


Za ovu vježbu bit će vam potrebne sličice nalijepljene na kartončiće. Na kartončiće nalijepite po pet sličica namještaja, životinja, povrća, voća i drugih grupa pojmova kojih se dosjetite. Kartice moraju biti jednake veličine.


Ovaj zadatak bez prethodne upute dijete može riješiti posve neočekivano pa ga najprije uputite da sortira kartice po nekom svom nahođenju. Možda će na jednu hrpicu staviti stolac, pečeno pile i mačku, i to samo zato što je nekidan za ručkom potajice dalo maci komadić pilećeg mesa.


Djetetov je zadatak da razvrsta predmete prema kriteriju sličnosti i da vam objasni kako je zaključilo da stolac, naslonjač i kauč pripadaju istoj skupini kad su to međusobno različite stvari.


Sad to pokušajte s geometrijskim likovima. Nacrtajte krugove, trokute, pravokutnike i kvadrate različitih oblika i boja.Svaki geometrijski lik nacrtajte u šest verzija. Djetetov je zadatak razvrstati likove prema obliku, veličini, a zatim prema boji.



Makni suvišno


Uzmite kartice iz prve vježbe. Stavite četiri kartice iz jedne kategorije (primjerice, povrće: mrkva, krumpir, grašak, kupus) i jednu karticu koja im ne odgovara (primjerice cvijet). Dijete mora izdvojiti onu karticu koja se po kriterijima razlikuje od ostalih.


A sad djetetu nabrojite četiri pojma iz iste kategorije i jedan koji odskače. Na primjer: Ivana, Darija, Marko, Vesna, Lidija. Koje ime ne pripada ovoj grupi? Probajte sljedeći zadatak: Snježana, Silvija, Sanja, Dubravka, Sonja. Koje je ime u ovoj skupini izuzetak? Zašto?


Sljedeći zadatak glasi: mlijeko, vrhnje, sir, jogurt, meso... koja namirnica ne pripada ovdje?



Asocijacije


Kažite djetetu neku riječ, a njegov će zadatak biti da vam kaže sve što je s tom riječi povezano. Primjerice, pas. Dijete će zatim nabrajati kost, zdjelica, rep, šapa, kućica, uzica, šetnja, dlaka...


Navedite zatim dvije riječi koje međusobno nisu povezane, npr. cvijet i knjiga. Dijete se mora dosjetiti kako ta dva pojma dovesti u vezu. Da pomognemo. Cvijet može biti nacrtan u knjizi, ubrani cvijet može biti sprešan među stranicama knjige...



Određivanje temeljnih osobina


Imenujte djetetu neki pojam, a dijete mora navesti stvari bez kojih taj pojam ne bi postojao, ne bi bio to što jest. Primjerice:



  • dom (zid, krov, vrata, prozori);



  • bicikl (kotači, kočnice, pedale, lanac);



  • drvo (korijen, deblo, kora, lišće, grana, zemlja);



  • more (voda, brod, valovi, pjena, obala);



  • grad (ljudi, kuće, zgrade, ulice, automobili)...




Da biste potaknuli kreativnost djeteta, predložite mu sljedeće:



Neobična primjena predmeta


Navedite neku svakodnevnu običnu stvar: novine ili stol, i zamolite dijete da vam kaže na koje je sve načine taj predmet moguće primijeniti. Neka primjene tih predmeta budu neuobičajene.



Paradoksalne situacije


Dijete ima zadatak opisati neku kontradiktornu situaciju. Primjerice: "ljeti pada snijeg", "nosim sunčane naočale po mraku" i slično.



Uzrok i posljedica


Navedite djetetu neobičnu situaciju i pitajte ga što bi se dogodilo kad bi ljeti pao snijeg, kad bi nosio sunčane naočale po mraku. Dijete će odgovoriti da bi se ljeti svi posmrzavali, noću čovjek ne bi vidio ni ono malo što bi možda i mogao vidjeti i tako dalje.


Sad zamijenite uloge. Dijete će navesti neku kontradiktornu situaciju, a vi recite posljedice.



Ispitujemo fizička svojstva predmeta


Pripremite lavor s vodom i razne predmete koji se razlikuju po obliku i boji, te one predmete koji su slični prema obliku i veličini, ali su napravljeni od različitih materijala (drvo, metal, plastika...). Neki od tih predmeta će plutati, a drugi tonuti.


Kleknite uz lavor i napravite eksperiment. Pitajte dijete za mišljenje koji će od ovih predmeta plutati, a koji potonuti.


Ovisi li to o njihovu obliku? (Stavite u vodu jabuku, tenisku lopticu, okrugli kamen).


Ovisi li to o njihovoj boji?


Pitajte ga što misli, zašto neki predmeti ne tonu? Kako to da jabuka koja je teška ne tone, a kamenčić koji je manji, a jednako težak, potone?


Odgovori će biti zanimljivi, i možda daleko od istine, ali će ipak biti produkt djetetova razmišljanja. Imat ćete uvid u to kako dijete razmišlja.


Za sljedeći vam pokus treba drvena kocka, pero, plastelin i ljepilo. Proučavat ćete razne fizičke zakone. Najprije ćete istražiti padanje predmeta. Ispustite iz ruku dva predmeta različite mase (drvenu kocku i šibicu). Padaju li istom brzinom? Ponovite eksperiment s nekoliko drugih predmeta koji nisu lomljivi. Doći ćete do zaključka da svi predmeti, bez obzira na masu, padaju istom brzinom.


Ali što ako ispustite pero? Ono će se uvijek prizemljiti sporije. Zašto?



Mozgalice



Dopunjavanje crteža


Običnom olovkom nacrtajte nekoliko geometrijskih likova (krug, trokut, elipsu) ili likove životinja, ali tako da se linije sijeku. Djetetu odredite zadatak da nađe figuru koju mu vi odredite.



Sastavi lik od malih komadića


Potrebna vam je igračka slagalica koja se sastoji od geometrijskih figura. Možete je napraviti i sami. Od kartona izrežite krugove, trokute, kvadrate i pravokutnike različitih veličina. Na komadu papira nacrtajte obrazac po kojemu dijelovi slagalice trebaju biti složeni. Dijete mora složiti figuru po vašem obrascu.



Dopuni sliku


Nacrtajte na list papira djelić nekog lika. Dijete ga mora dopuniti. U početku crteži moraju biti vrlo jednostavni, a kad se dijete uvježba, likove možete dopunjavati novim elementima da budu složeniji.



Dopuni crtež


Nacrtajte napola neku životinjicu ili biljku, a neka dijete dovrši crtež. Druga je varijacija ove igre da list papira jednom presavinete. Na jednoj polovici nacrtajte gornji dio tijela životinje koju dijete ne smije vidjeti. Označite na njegovoj strani papira gdje završavaju konture. Dijete će na drugoj polovici nacrtati životinju po svojem izboru. Kad bude gotovo, izravnajte crtež i od srca se nasmijte rezultatu!



Ispričaj što vidiš


Izrežite djelić stripa i zacrnite oblačiće s tekstom ako dijete zna čitati. Pitajte ga što vidi i što misli da crteži prikazuju. Tako ćete vidjeti razumije li dijete smisao nacrtanoga, razaznaje li bit radnje i gubi li se u detaljima. Osim toga, steći ćete uvid u to u kolikoj je mjeri razvijeno njegovo umijeće izražavanja.



Pričaj o događaju


Istrgnite stranicu iz stripa koji dijete još nije pročitalo, izrežite sličice (najviše pet njih) i pomiješajte ih. Djetetov je zadatak da odgonetne pravilan redoslijed sličica. Na sličicama mora biti prikazana radnja koja je poznata djetetu iz svakodnevnog života, inače je neće znati sastaviti. Dijete će na ovaj način pokazati koliko razumije crteže i u kojoj mjeri razumije uzročno-posljedične veze.