Vrhunac shvaćanja pojma o vremenu djeteta od tri godine razlikovanje je noći i dana. Dijete još dugo neće biti u stanju shvatiti realno protjecanje vremena. Tako će četverogodišnjak često pravilno upotrijebiti riječi koje govore o vremenu, ali ga neće razumjeti. "Mama kada će doći moj rođendan?", pitao je tako mali Marko. "Večeras ćeš leći spavati i sutra kad se probudiš bit će tvoj rođendan". Na to je Marko legao u krevet, pokrio oči, malo pričekao, otvorio oči i veselo rekao da je rođendan stigao!

Čudni pojmovi jučer, prekjučer, sutra...

Kao što ne razumiju pojam budućnosti, djeca jednako tako ne razlikuju niti pojam prošlosti ili kad im kažemo da je nešto bilo prekjučer ili jako davno. Zbog toga će vas sigurno silno nasmijati s pitanjem je li u vrijeme kad se baka rodila bilo dinosaura.

Djeca do 6. godine žive u sadašnjem trenutku, a u vremenu se orijentiraju na osnovu događaja i svakodnevnih aktivnosti hranjenja, spavanja ili igranja.

U tim aktivnostima dijete uvijek traži ritam. On je važan upravo zato što djeca ne razumiju pojam vremena niti povezanost vremena i događaja pa im ponavljanje istih radnji u slična vremena pruža bezbrižnost i sigurnost u funkcioniranju. Ritam u ponavljanju svakodnevnih aktivnosti s vremenom će kod djeteta razviti osjećaj za vrijeme. To će biti preduvjet i za polako učenje gledanja na sat.

Djeca ne razumiju rečenice: "Strpi se malo!", "Vratit ću se za jedan sat!", "Rođendan ti je u srijedu!... Radije mu recite: "Kad kupim kruh onda ću se vratiti kući." ili "Večeras ćeš leći spavati i sutra se probuditi i tada je već stigao tvoj rođendan!" Tako će vas dijete bolje razumjeti i neće biti uznemireno zbog toga što mu govorite u "šiframa".

Učimo o vremenu kroz igru

  • Razgovarajte s djetetom o njegovim godinama. "Koliko imaš godina? Sada imaš 5, a prošle godine si imao 4. Već si velik dečko i zato sada ideš u malu školu! A već iduće godine, kad navršiš 6 krenut ćeš u pravu školu! Što misliš koliko ćeš do prave škole narasti?
  • Pričajte s djetetom o tome što je sve s godinama naučilo. Primjerice sa 3 je znalo brojiti do 20, sa 4 je naučilo voziti bicikl s pomoćnim kotačićima, zatim je sa 5 već znalo voziti bicikl bez kotačića. A sa 6 je naučilo klizati i igrati badminton. Ili ispričajte djetetu Bajku o velikoj repi koju su redom čupali: djed, baka, unuka, pas, pjetao... Ona uz ritam govori o uzroku, posljedicama i vremenu potrebnom za čupanje repice.
  • Razvijajte osjećaj za pojam sekunde, minute ili sata. Objasnite djetetu kako, primjerice za 1 sekundu možemo namignuti ili trepnuti, pljesnuti rukama, skočiti u zrak ili dati pusu. Za 1 minutu možemo otići do kupaone, oprati ruke i namazati ruke kremom, za 3 minute se mogu oprati zubići, za 10 minuta pojesti ručak.
  • Obično je djeci lakše shvatiti trajanje vremena ako ga opišemo djetetu poznatim aktivnostima. Primjerice pojam sutra se može opisati ovako: prvo jednom spavamo i onda se probudimo ujutro i to je sutra. Prekosutra je dva puta spavamo i kad se drugi puta probudimo to je prekosutra. Jučer je već prošlo, a jučer je bilo kad smo bili u zoološkom vrtu u šetnji. Pojam mjeseca možete objašnjavati praćenjem mjeseca i njegovog rasta. Promatrajte mjesec svaki dan, a kad bude pun tada je prošao 1 mjesec. Tri puta pun mjesec predstavlja jedno godišnje doba. Pričajte o godišnjim dobima i što se sve zbiva ili se može raditi u pojedinom dobu.
  • Koristite u učenju na sat i klasični sat s kazaljkama i digitalni sat. Prvi će sat pokazivati djetetu da je vrijeme kružno, da se ciklus ponavlja svaki dan, da postoji ono što je bilo i ono što će tek biti odnosno da iza 3 sata dolazi 4 sata... Promatrajući digitalni sat dijete će znati izreći vrijeme mada neće biti svjesno što to točno znači. On pokazuje sadašnji trenutak koji nije statičan, već se iz sekunde u sekundu mijenja. Djeca tako dobivaju osjećaj da je vrijeme progresivno (kreće se prema naprijed) i svaki trenutak je neponovljiv i nepovratan.
  • Ako dijete pokazuje zanimanje za sat, napravite ga od tvrđeg papira s kazaljkama koje su pomične. Vrtite kazaljke i pokazujte djetetu njihov trenutni položaj. Ne prisiljavajte dijete ako ono ne pokazuje zanimanje za sat. Jedan od znakova je i zanimanje za matematiku i brojke. Ako se dijete nimalo ne bavi brojkama, teško da će prije škole naučiti gledati na sat.