Roditelji, što vam djeca gledaju na televiziji?

Svega 11 posto djece gleda televiziju samo, 57 posto ih gleda TV jedan do tri sata na dan, a djeca starija od 13 godina televiziju gledaju rijetko i zamijenila su je drugim platformama na računalima ili mobitelima...

Na nedavno održanim 9. Danima elektroničkih medija u Opatiji, UNICEF i Agencija za elektroničke medije su predstavili rezultate najnovijeg istraživanja koje se bavilo dječjim navikama gledanja televizije. Rezultati su uspoređeni s istraživanjem koje je provedeno prije dvije godine i pokazuju da djeca i dalje mnogo vremena provode gledajući televizijske sadržaje, više od polovice između jednog i tri sata dnevno. Istraživanje je dio projekta medijske pismenosti kojeg zajedno provode Agencija za elektroničke medije i UNICEF.

Član Vijeća za elektroničke medije, Robert Tomljenović, vodi projekt medijske pismenosti, tijekom kojega su provedena dva istraživanja o tome kako djeca gledaju televiziju, te provedena nacionalna kampanja "Birajmo što gledamo".

Najnoviji podaci su pokazali pomake u svijesti roditelja o tome da trebaju utjecati na sadržaje koje gledaju djeca. Na to je utjecaj imala i kampanja "Birajmo što gledamo" koju je primijetilo čak 57% ispitanika, a 67% roditelja je smatra iznimno korisnom. Primjetno je da smo potaknuli roditelje da razmisle što i kada djeca gledaju.

  • Koliko vremena djeca provode pred TV ekranima?

Prema podacima djeca televiziju najviše gledaju u večernjim satima, kada su zapravo izloženija potencijalno štetnim sadržajima. Taj postotak je čak i porastao u odnosu na istraživanje koje je provedeno prije dvije godine. No, istraživanje pokazuje i da večernje sadržaje djeca ipak gledaju uz odraslu osobu pa je vjerojatnost da roditelji ili neka druga odrasla osoba djetetu mogu ukazati na moguću neprimjerenost sadržaja. K tome istraživanje pokazuje i još jedan važan pomak, a to je da sada svega 11% djece samo gleda televiziju, dok je prije dvije godine taj postotak bio 35. Velika većina ispitanika prepoznaje dobne oznake koje se u Hrvatskoj koriste za označavanje primjerenosti sadržaja. Pri tome je važno naglasiti da tinejdžeri pokazuju drugačiji obrazac ponašanja.

  • Koja je promjena primjetna kod starije djece?

Razvojem novih medijskih platformi i društvenih mreža djeca i mladi u dobi od 13 do 17 godina znatno više video sadržaje gledaju preko drugih platformi, kao što su pametni telefoni ili tableti, dok televiziju rijetko gledaju. Svoj interes usmjeravaju i na društvene mreže, a video sadržaje najčešće gledaju na kanalima poput YouTubea. Tim sadržajima koji su u blažem regulatornom modu nego oni na televiziji djeca i mladi mogu pristupati bilo kada i bilo gdje i to najčešće bez roditeljske kontrole. Stoga je medijsko opismenjavanje i edukacija roditelja i djece, odnosno razvijanje sposobnosti analize i kritičkog vrednovanje viđenog sadržaja, ključna za zaštitu djece od neprimjerenih sadržaja.

, Image: 307497566, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: yes, Credit line: Profimedia, Alamy

Preporuka Agencije za elektroničke medije i UNICEF-a je da roditelji s djecom zajedno biraju sadržaje i da o njima razgovaraju, te da im ukazuju na dobne oznake kako bi već od najranije dobi razvili kritički odmak prema medijskim sadržajima. Bez medijske pismenosti i kritičkog promišljanja teško je i djeci i roditeljima navigirati raznovrsnim medijskim sadržajima koji se nude kroz brojne nove medijske platforme i društvene mreže. Stoga smo jako zadovoljni rezultatima naše kampanje i istraživanja koje ukazuje da roditelji s povećanom pažnjom pristupaju medijskom odrastanju svoje djece.

infografika_gledanje-tva_12-16

  • Odskače li Hrvatska u odnosu na druge zemlje?

Iskustva drugih zemalja pokazala su da su edukacija i podizanje razine medijske pismenosti najbolji način da zaštitimo djecu od potencijalno štetnih medijskih sadržaja. Zato su ovakve kampanje važne za podizanje svijesti roditelja. U daljnjem podizanju razine medijske pismenosti svakako će pomoći i portal www.medijskapismenost.hr, s brojnim savjetima za roditelje i nastavnike, te nedavno predstavljene Preporuke za zaštitu djece i sigurno korištenje elektroničkih medija Agencije za elektroničke medije koje se mogu pronaći na našoj stranici www.e-mediji.hr.

Tekst: Ivančica Tarade
Foto: Profimedia

Preporučujemo

Tagovi: , , , ,

Vezano uz temu

2. Dani medijske pismenosti u Hrvatskoj

Nastavlja se inicijativa Agencije za elektroničke medije i…

djeca pred ekranima

Ljubav prema ekranima raste ako ih koristite kao nagradu ili kaznu

Ne koristite vrijeme na ekranu kao nagradu i…

Znaju li se roditelji nositi s izazovima modernih medija?

Prema nekim istraživanjima, prosječni roditelj će objaviti na…

Ususret danima medijske pismenosti: prijavite skupine učenika za posjete medijskim kućama

Povodom Dana medijske pismenosti, brojne medijske kuće ugostit…

Pročitajte i:

Imate li hrabrosti ne svidjeti se drugima?

Zamislite koliko bi vam život bio jednostavniji kad ne biste stalno mislili o tome što…

Zagifest najavljuje svoje drugo izdanje!

Vrijeme je za novu dječju glazbenu avanturu! U Zagreb se vraća festival koji je u…

Dankinja Iben Dissing Sandahl predstavila novu knjigu za roditelje i prenijela važne poruke roditeljima

Koliko je danski način odgoja primjenjiv za Hrvate, na čemu bismo najviše trebali raditi kao…

Bijela roda

Dan voda u ZOO Vrtu uz moto: Čuvajmo pitku vodu!

Svjetski dan voda u Zoološkom će se vrtu grada Zagreba obilježiti u subotu, 23. ožujka.…