I danas se živo sjećam perioda kada sam išla u osnovnu školu i kada bi mama kraj školske godine imala običaj obilježiti. Iako nikada nije inzistirala na peticama i uvijek nas poučavala drugim vrijednostima (znanju, poštenju, kvaliteti..), nekako su i te petice došle u đačku knjižicu. Uz pohvalnicu i ponosne roditelje, taj osjećaj ću pamtiti do kraja života. No isto tako ću pamtiti i majčine postupke kojima je nagrađivala moj trud i rad, koja je uvijek imala potrebu obilježiti taj kraj i naglasiti kako je to je moj uspjeh. Uz nagradu sam dobivala i poruku da se trud isplati i da ukoliko se u životu čovjek trudi, rezultati i nagrada neće izostati.

Idealna motivacija

Biti roditelj danas zaista nije jednostavno. Današnji roditelji suočeni su s nizom izazova kojih nekada nije ni bilo (npr. internet, mobiteli itd.), a kako dijete raste izazova je sve više – posebice polaskom djeteta u školu. Treba li nagraditi dijete kada dobije dobru ocjenu? Treba li ga motivirati nagradom na kraju godine kako bi prošlo odličnim uspjehom? Vjerojatno bi se svi stručnjaci složili da samo motiviranje djeteta materijalnim nagradama generalno nije dobro. Ako je naglasak samo na materijalnom (a ne na dobiti koju će dijete imati od znanja i učenja, na osjećaju ponosa jer je nešto postiglo, na trudu i radu, itd.), dijete će postati isključivo motivirano vanjskim nagradama. Ono što se s vremenom događa jest da ako izostane nagrada, izostaje i uspjeh. A što je dijete starije i apetiti su veći – možda je u osnovnoj školi bila dovoljna kuća za barbike, no što će biti u srednjoj? A također se trebamo zapitati i želimo li takve vrijednosti usaditi u dijete – vrijednosti koje podržavaju materijalno, u kojima nije bitan rad, gdje činimo sve za novac. Činjenica je da nas novac sa po sebi dugoročno ne može usrećiti – pa čemu onda učiti dijete vrijednostima koje ga neće učiniti sretnim čovjekom?

stize-li-nagrada-djetetu-na-kraju-skolske-godine
, Image: 331134177, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: yes, Credit line: Profimedia, Alamy

Nagrada s porukom

Smatram da svako dijete treba nagraditi za njegov uspjeh, no pri tome je bitna sama nagrada (koja ne mora biti materijalna) i poruka koju šaljemo djetetu. Ako na kraju školske godine dijete razveselimo izletom u toplice/zabavni park/malim slavljem u restoranu – tada ćemo djetetu pokazati da cijenimo njegov trud, pripisati mu zasluge za postignuti uspjeh. I izlet košta (dakle ni tu roditelji ne prođu besplatno), no poanta nije u potrošenim novcima, već u poruci koju šaljemo djetetu. Naravno da dijete možemo razveseliti i primjerice igračkom koju već dugo želi – no opet je bitno koja poruka prati dar. Poruka da je u redu nagraditi se kada uložimo trud u nešto. Poruka da ta nagrada ne mora biti velika i materijalna – dovoljna je nagrada koja će nas razveseliti, pokazati da mislimo na sebe i da svoje uspjehe ne uzimamo zdravo za gotovo. S takvim porukama dijete će jednog dana kao odrasla osoba znati njegovati sama sebe: znat će proslaviti svoj uspjeh, razveseliti se nekom sitnicom na kraju uspješnog ali napornog radnog dana, znat će da trud i rad urode plodom i da je to, između ostalog, u našim rukama. A vjerujem da je to poruka koji bi svaki roditelj volio prenijeti svom djetetu.

Zaključno bi stoga preporučila svim roditeljima da sa svojim mališanima obilježe kraj školske godine, da proslave njihov trud i rad, da ih možda iznenade nekom sitnicom koja će razveseliti njihovo dijete i poslati mu poruku kako je samo zaslužno za svoje uspjehe.

Tekst: Kristina Bačkonja, dipl. psiholog i NLP trener

Foto: Profimedia