Školske obaveze kao izvor frustracija cijele obitelji

Kako djetetove i roditeljske emocije mogu utjecati na djetetovo izvršavanje obaveza i na koji način pristupiti djeci ako ne žele učiti.

Škola i učenje velik su dio života djece i roditelja, često su tema obiteljskih razgovora i izvor raznih emocija, kako ugodnih tako i neugodnih, a škola i razred su nerijetko emocionalna "bojišta". Učenici doživljavaju različite emocije u školskom okruženju – u ispitnim situacijama, na hodnicima, u razredu – a nerijetko ih donose i kući ili od kuće. Emocije utječu na djetetovu pažnju, samoregulaciju ponašanja, strategije učenja, izvedbu, motivaciju, razvoj i zdravstveno stanje. Kako bi kao roditelji znali adekvatno i primjereno reagirati na potrebe svog djeteta, važno je da imate informacije o načinu na koji različite emocije pridonose ili otežavaju učenje. Iz tog razloga, potrebno je prepoznati emocije koje pogoduju učenju i poticati ih, a s druge strane znati kako umanjiti negativne posljedice manje ugodnih emocija i emocija koje sprječavaju usvajanje novog gradiva.

"Akademske" emocije - koje su i zašto su važne?

Emocije mogu na učenje utjecati pozitivno i negativno, mogu biti intenzivne i učestale ili se pojavljivati rijetko i u manjem intenzitetu. Neke od emocija povezanih s učenjem su uživanje u učenju, nada i ponos vezani za uspjeh, anksioznost i sram zbog neuspjeha, iznenađenje, znatiželja, zbunjenost i frustracija zbog učenja novih informacija, olakšanje nakon dolaska do rješenja i slično. Uz to, učenici nerijetko doživljavaju empatiju, npr. prema liku iz priče koju čitaju na hrvatskom jeziku ili gađenje prilikom učenja o npr. dijelovima tijela životinje ili bolestima. Ljubav, divljenje i zavist su često prisutne emocije u razredima i na školskim hodnicima, a zasigurno utječu na produktivnost učenja i rezultate koje dijete postiže. One su posebno važne za međusoban odnos učenika i učitelja.

Iznenađenje, znatiželja, zbunjenost, pa čak i frustracija, mogu biti izuzetno korisne prilikom učenja novog sadržaja, a čak i neugodne emocije poput gađenja, zavisti i anksioznosti mogu potaknuti interes djeteta prema određenom sadržaju. To ne znači da neugodne emocije treba namjerno poticati, no ponekad mogu biti korisne i može ih se, kada se pojave, iskoristiti na pozitivan način. Ono što često čini razliku hoće li neka emocija unaprijediti ili unazaditi učenje i izvedbu je djetetova sigurnost u sebe. Idealan scenarij je da dijete uživa u učenju, sigurno je u sebe i uzbuđeno oko sadržaja učenja. Nažalost, realnost je takva da je dijete često preopterećeno, da mu sadržaj nije zanimljiv, da mu je na nastavi dosadno i da nije motivirano izvršavati školske obveze. Takva situacija može biti izvor različitih neugodnih emocija, poput ljutnje i frustracije te izvor obiteljskih svađa i konflikata.

Uloga roditelja

Roditelji prije svega imaju zadaću pružiti model ponašanja, podršku i zaštitu svom djetetu, biti mu oslonac i usmjeravati ga. Bitno je da roditelji razumiju djetetove emocije i potrebe kako bi mogli biti od pomoći. S obzirom na to da emocije dubinski utječu na učenje i postignuće, obraćanje pažnje na emocije koje dijete doživljava u školi ili kod kuće, a koje su povezane s učenjem, pisanjem zadaća ili razgovorom o školi, nužno je za zdravu komunikaciju usmjerenu na dobrobit djeteta. U nastavku pročitajte kratke savjete kako pristupiti djetetu:

  1. Iskoristite vlastito iskustvo iz školskih klupa kako biste se približili vašem djetetu. Prisjetite se koje ste sve emocije i situacije proživljavali, kako ste se s njima nosili, što vam je pomoglo, tko vam je pomogao i sl.

  2. Važno je da djetetu reći da vjerujete u njega i da cijenite i prepoznajete trud koji ulaže. Djetetu treba da ga razumijete i da ste zainteresirani za ono što doživljava. Pitajte dijete kako je bilo u školi, umjesto da ga pitate koju ocjenu je dobilo. Budite topli, nenametljivi i otvoreni čuti što je dijete spremno ispričati.
  3. Pogreške i neuspjehe je potrebno gledati kao priliku za učenje i stjecanje iskustva, a ne osobne neuspjehe. Djeca često misle da su loši kao osobe ako dobiju nižu ocjenu. Uloga roditelja je pokazati da to nije tako!

  4. Roditeljska ljubav i naklonost nikada ne smije biti povezana s uspjehom u školi. Neka vaše dijete zna da ga volite bez obzira na sve, iako očekujete određene rezultate.

  5. Neka dijete zna da ćete mu pomoći kada bude trebao pomoć, da vjerujete u njega i da pratite kako napreduje. Na taj način potičete samostalnost, a pružate potrebno "zaleđe" i sigurnost.

  6. Istaknite djetetove pozitivne strane i snage - time kod djeteta gradite samopouzdanje, a umanjujete anksioznost.

Ponekad je djetetu teško otvoriti se i reći što se događa, naročito ako su emocije vezane za školu intenzivne i neugodne, kada se dijete osjeća kao da je manje vrijedno i da neće uspjeti iako se jako trudi. Ključ je kod djeteta razvijati osjećaj vlastite vrijednosti, povjerenja u vlastite sposobnosti, samostalnost i samouvjerenost da može riješiti težak zadatak, naučiti teško poglavlje i položiti ispit kojeg se boji - uz dovoljno rada. Važno je da dijete doživi osjećaj uspjeha kao posljedicu njegovog truda i zalaganja. Tako će biti motiviranije i zadovoljnije što će se vjerojatno pozitivno odraziti na učenje.


Tekst:
Iva Smolković, mag. psych., koordinatorica Dječje kuće Borovje pri Hrabrom telefonu
Foto: Profimedia

Preporučujemo

Tagovi: , , , , ,

Vezano uz temu

Zašto toliko djece treba pomoć pri učenju

Umjesto da se koncentrirate samo na kritiziranje školskog…

Polazak u prvi razred: 5 zlatnih savjeta za roditelje

Roditelji se mjesecima i sami pripremaju kako bi…

Anksioznost i depresivnost – znate li pomoći djetetu?

Rijetko koji roditelj zna kako pravilno reagirati ako…

Kako postići da moje dijete izvršava svoje školske obveze?

Roditelji trebaju izbjegavati prisilu, osobito na početku školovanja…

Pročitajte i:

upozoravajuce pismo Zubic Vile

Službeno i upozoravajuće pismo Zubić Vile riješilo problem s pranjem zubi

Je li vaše dijete ikad dobilo pismo od Zubić Vile? Mali Sam je dobio jedno…

dzeparac

Da bi dijete naučilo cijeniti novac, roditelji trebaju izbjeći ove pogreške...

Imati džeparac za dijete je također određena vrsta škole u kojoj se samostalno uči odgovornosti…

kako s djecom razgovarati o seksualnosti

Kako razgovarati sa mlađom djecom o seksualnosti?

„Mama, kako je seka došla u tvoj trbuh?“, „Što je to kondom?“ pitanja su koja…

U ovoj španjolskoj školi dječaci uče i kuhati, glačati i prati

Španjolska škola Montecastelo promovira ravnopravnost spolova tako što dječacima pruža satove kućanskih poslova i životnih…