Kad sam prije 7 godina shvatila da bi se moje dijete željelo igrati robotičara, znanstvenika i programera bilo je teško do nemoguće pronaći program tog tipa za sasvim malenu djecu.
Sedam godina kasnije, srećom, perspektivna je puno bolja i puno je više programa nego što je bilo (barem u Zagrebu...). Neki su tu s nama već desetljećima, neki su novi, ali bitno je da svi oni donose veliku i važnu vrijednost ovome društvu.
Kroz razgovore s roditeljima shvatila sam i da se odjednom stvorena ponuda ljudima zmešala. I da nije svima posve jasno što rade Croatian Makersi, čime se, zapravo, bave ljudi koji koriste Lego kockice za robotske programe, da li na Digitalnoj akademiji programiraju i što se događa u HUB385 akademiji... kad i gdje su programi Robotičkog saveza, Zagrebačkog računalnog saveza...
Zato sam odlučila popisati trenutno aktualne programe s digitalnog STEM polja – barem one kojih sam ja svjesna, u pokušaju da budem korisna i poduprem rad ljudi koje cijenim i pomognem mamama, tatama i djeci na obitelj kako volim da pomognu meni.
OD ČEGA SE SASTOJI DIGITALNO OBRAZOVANJE?
Sva područja ljudskog djelovanja danas premrežena su digitalnim rješenjima. Bili vi liječnik, pjevač ili tajnica, ne gine vam potreba da znate koristiti računalo i da budete u tijeku sa sve boljim aplikacijama, programima i rješenjima za vašu struku.
Više nema teoretske šanse da netko upakira sve što trebate znati u neki školski program ili tečaj. Stoga se više nitko i ne zanosi idejom zatvorenog koncepta – tipa, evo, to ti je to. Danas pričamo o kompetenciji – sposobnosti da dijete nauči principe i nauči ga se samostalno snalaziti u digitalnom (i analognom, dakako) svijetu.
A kako tehnologije, programi i softwarska rješenja budu dolazila i prolazila, tako će učiti i snalaziti se u onom koji mu bude potreban i napuštati ga kad mu više ne bude služio. I mi, a naša djeca još i više, neće više imati odvojen period učenja i rada. U modernom društvu ne možete “naučiti” i prestati učiti. Sve se mijenja, pa se moramo mijenjati i mi. Znate kako kažu – od kolijevke pa do groba najljepše je đačko doba? E, pa nama je đačko doba cijeli život jer svi moramo neprestano učiti, rasti i razvijati se. Stoga, cijeli naši životi i životi naše djece bit će naše naljepše doba. Ja ovo mislim posve ozbiljno; ljudi su stvoreni da uče. Ugledni psiholog William Glasser je rekao – sreća je genetska nagrada za učenje. Poberimo nagradu kad nam se već nudi, zar ne?! I uputimo i svoje dijete u tom smjeru.
Zato ovaj pregled počinjem od najsveobuhvatnijeg programa koji se bavi svime digitalnim i računalnim što će imati utjecaj na budućnost i kompetencije vaše djece, Digitalnom akademijom.
Cilj Digitalne akademijenije naučiti vaše dijete samo jednoj stvari, npr. programiranju, robotici ili ne znam – dizajniranju u nekoj aplikaciji – cilj joj je uputiti dijete u širok spektar dostupnih tehnologija, otvoriti mu vrata kompetencije i kroz samostalan rad pokazati djetetu kako će njegova budućnost izgledati. Tu je i programiranje, i robotika i alati za obradu teksta, slike, zvuka, virtualna stvarnost, logika, matematika...
Digitalna akademija je u sažetom obliku ono što bi, zapravo, danas već trebale biti škole. Moderne, svjesne vremena u kojem živimo i posvećene realnoj sadašnjosti i budućnosti djeteta.
Ovaj program definitivno nije namijenjen samo za djecu koja silno vole tehnologiju i imaju tisuću ideja za svoje uređaje, aplikacije i robote. Ako imate dijete koje je zaigrano, željno znanja i želite mu postaviti temelje za snalaženje u digitalnom dobu – ovo je program za vas. I za djecu koja silno vole programiranje i robote ovaj program može pomoći. Da im proširi vidike i suvislim programom izgradi i njegove komunikacijske, prezentacijske, dizajnerske, kreativne kompetencije.
PROGRAMIRANJE + (ŽICE + LED-ice + MOTORI + ZUPČANICI + OSOVINE + POLUGE + PUNO MAŠTE) = ROBOTIKA
Robotika, programiranje i elektronika jaku su bitne i jako su srodne. Važno je razumjeti da su svi digitalno-robotsko-programerski programi jako srodni. Samo što je robotika šira – uključuje i rad prstićima, sastavljanje, rastavljanje i oblikovanje i programiranje robota da radi što mu kažemo. A programiranje bez robotike, na ekranu, samo po sebi isto tjera stvari da rade – ali bez materijalne stvari. Dijete koje je išlo na robotiku znat će osnove programiranja, a mali će programer lako skužiti robotiku.
Zaronimo, dakle, u svijet dječjih robotsko-programerskih programa!
CAREVI DJEČJEG PROGRAMIRANJA – ZAGREBAČKI RAČUNALNI SAVEZ
Pod umjetničkim vodstvom Kristijana Rahimovskog vaše će dijete naučiti što s glazbom u digitalno doba. Odličan program, odlični ljudi, odlična i vrhunska tehnologija. Za glazbeno vudrene klince ovo je dar s neba.
Ovaj je program namijenjen djeci od prvog do četvrtog razreda osnovne škole. U Domu tehnike na Jarunu klinci će učiti programski jezik Logo. To je početnički programerski jezik razvijen specijalno za djecu. Ima fantastične rezultate u pripremi djeteta za kasnije učenje raznih programskih jezika i već polako spada u klasičnu građu ranog rada s djecom u digitalnoj edukaciji. Kako je moje dijete prošlo ovaj program, mogu samo reći navali narode, dok nije nestalo mjesta. A kad nestane, nadamo se da će Savez steći još više prijeko potrebnih izvora financiranja, obučiti još više djece i priuštiti ovu vrijednu edukaciju svoj zainteresiranoj djeci.
Predivni voditelji, predivno sve, a djeca uče kao što ribe plivaju. Znala sam doći, sjesti iza leđa djeteta i gledati kako dijete rješava zadatke, vrlo složene, rasturajući u drugom ili trećem razredu osnovne škole matematiku koja ga ide tek u višim razredima. A sve to kroz igru. I nikad nisam čula – ne bih išao na programiranje. High five!
Kad dijete svlada Logo, vrijeme je za programski jezik C. To je, kažu, temeljni programski jezik. Znati C je valjda osnova svih osnova. A u Savezu moje dijete uči taj jezik u svojoj jedanaestoj godini i skupa sa ostalim klincima – uživa u tome. Njemu je to igra. Jednostavno je. Nešto u programiranju rezonira s djetetovim načinom razmišljanja, igranja, stvaranja. I zašto onda ne pustiti dijete da kroz igru razvije ne samo svoje kompetencije, nego i programersku, kognitivnu logiku, strukturira svoj mozak i nauči još jedan jezik, jezik strojeva. Nema niti jednog dobrog razloga da mu to ne omogućimo. Jedini dobar razlog je ako to dijete ne želi i ne nalazi se u tome. Široke mogućnosti digitalnog svijeta pružit će svakom djetetu prostor u kojem će ono moći kreirati život i posao po svojoj mjeri.
UDRUGA PROGRAMERKO
ROBOTI!!!
Klinci obožavaju robote i tu su potpuno u pravu! Roboti se kreću, igraju, miču stvari, pomažu drugima, svijetle, pijuču i pričaju. Što tu čovjek da ne voli?!
Robotika je jako, jako bitan dio onoga što nas slijedi u predstojećem periodu razvoja društva. A nove jednostavne tehnologije, dostupna znanja, niske cijene komponenti omogućavaju praktički svakome da svoj doprinos gradeći još jednog robota koji će neki dio ljudskog života i društva učiniti boljim.
Robotika ne uči dijete samo – robotima. Robotika je set znanja koja počinju od fizike, kretanja, mehanike, logike zupčanika, poluga, osovina – i koja angažiraju dijete da radi rukama (jako bitno, znate i sami), koja uči urednosti, pedantnosti, kreativnosti...
LEGO ima svoj robotski set, fantastičnog didaktičkog robota, i ako razumijete zašto klinci vole slagati, konstruirati i graditi, odmah znate što je tako super u robotici.
No, robotika kreće i dalje od slaganja, ona živi u digitalnoj stvarnosti gdje rulaju žice, struja, senzori – domišljati uređajčići koje pomažu robotu da zapaža svijet oko sebe i temeljem inputa iz okoline odlučuje što učiniti (i tako preuzima jednostavne poslove od čovjeka, oslobađajući ga za složenije, maštovitije poslove).
Robotska umjetnost na kraju završava ponovno na programiranju – setu naredbi koje upućuju robota kako da postupi kad nečega ima, nema, kad je nešto veliko, malo, crveno, plavo, mokro ili suho...
Vaši mali robotičari stoga kroz robotsku edukaciju mogu dobiti i relevantno znanje o mehanici, o elektronici i o programiranju. I zapravo se programiranje, robotika, mehanika, kreativnost, elektronika sve zajedno lijepo presijecaju.
HRVATSKA DJEČJA ROBOTIKA – TKO JE TKO
Djeca slažu robotića, no fokus ovog programa je učenje programiranja, to je ta vrsta robotike – gdje vanjski objekt, ovdje robot-autić – programiranje čini manje apstraktnim i kroz ponašanje robotića dijete vidi što je programiralo.
Posebna vrijednost ovog pametno osmišljenog programa – ili čak pokreta – je u tome što je došao (kroz ovaj i druge projekte) do manjih sredina, kojima je ovo jedina dostupna robotička edukacija za djecu – ali i nastavnike. Druga vrijednost ovog programa je što nam je pokazao kako ne treba čekati Godota. Samo jedan čovjek može zauvijek promijeniti ishod života tisuća djece i desetaka škola, ustanova i udruga. I treća vrijednost – ovo je vrlo masovan pokret, a to je važno. Kad budemo bili premreženi pametnim edukativnim radionicama kao sportskim klubovima i terenima, imat ćemo jednako dobre rezultate u inovativnoj ekonomiji i poduzetništvu kao i u sportu. Croatian Makers napravili su ne jedan – nego stotinu koraka u tom smjeru.
Program je besplatan, potražite njihove lokacije u svom kvartu – i uključite svoje dijete.
Ovaj pokret treba donatore. Ako ste firma, i možete odvojiti sredstva za viši cilj, poduprite ih. A isto vrijedi i za sve u ovom tekstu navedene projekte i organizacije.
Edukacija je jako skupa i ma koliko se njihove cijene (kad nisu financirani od grada ili privatnih donatora) mogle činiti visoke – vjerujte mi, nitko se od rada s djecom neće obogatiti, dapače, uvijek će nedostajati sredstava. Osim neposrednog troška (prostor, održavanje, davanja, plaće...) tu je i potreba da se prati tehnologija, da se naručuju nove platforme, nadomjeste uništene (ti ljudi rade s vašom i mojom djecom, znate o čemu pričam, nespretnim ručicama, moje-moje sili razvlačenja...) i trošak na kojem nikada, ali nikada ne bismo smjeli štedjeti – a to je novac koji ulažemo u profesionalni razvoj naših nastavnika. Ne znam kako vi, ali ja želim vrhunskog čovjeka, stručnjaka, koji se razvija i raste da bi mogao popratiti dinamičan razvoj svoje struke.
Njihovi programi odvijaju se u Zagrebu u OŠ Mate Lovraka (zovite, pitajte, najavite klince), imaju ljetne kampove, pripremaju djecu za svjetsko natjecanje RoboCup Junior.
Budući da ostvaruju zapažene rezultate vrijeme je da ih počnemo dočekivati kako i naše sportaše, sa zastavama i pjesmom (jer oni to zaslužuju). Nadam se da ću jednom imati prilike predstaviti u čemu se to oni natječu (stay tuned!)
Pa onda GRADIONICA
HUB385 AKADEMY – edukacija za budućnost za male i velike
LEGO ČAROLIJA
I NA KRAJU
Finska poslovica kaže – Pamtimo samo ono što smo naučili s radošću. A rezultati finske obrazovne filozofije govore da ti ljudi nešto dobro rade. Ma koliko mi bili dobronamjerni i željeli svoju djecu osigurati kvalitetnim znanjima – oni su ipak strijele života na svom vlastitom putu i važno je osluhnuti glas iz sutra koji navigira njihovim srcima, dušama i interesima.
Možda vaše dijete neće zapeti niti za jedan od ovih programa. I to je u redu. Na silu ništa ne ide i ne može ići. Možda će iduće godine odjednom skužiti da MORAJU na programiranje. Iduća godina je isto okej – kada dolazi iz srca i djetetove duše. Možda će nekim drugim kanalima steći sva znanja koja im trebaju. I možda su njihovi talenti na nekim drugim stranama. Trebat ćemo pisce, trebat ćemo slikare, i vrhunske kuhare, sportaše, farmere...
Naš je zadatak samo da ne stanemo na put djetetu žednom i gladnom znanja.
I slušati zajedno s njima šapat budućnosti koji govori ravno njihovim srcima – prepoznat ćete ga po sjaju njihovih očiju i zanosu s kojim pričaju o onome što vole.
Tekst: Željka Babić
Foto: Profimedia
Zašto beba još nema kosu: Ćelavost beba ne mora značiti problem, ali kada se zabrinuti?
Tihi refluks kod beba: Kako prepoznati simptome i pomoći djetetu?
Mogu li majke upropastiti svoje sinove? Slavni psiholog Carl Jung otkrio fatalnu pogrešku u odgoju dječaka
3 česte greške koje otežavaju život roditeljima i djeci, tvrdi psihologinja
Kourtney Kardashian popila je svoje majčino mlijeko jer se osjećala bolesno: Je li to sigurno?