dijete je autsajder

Moje dijete je autsajder! Kako mu pomoći?

Roditeljima nije lako gledati dijete koje se muči uklopiti u razred ili grupu. Odbijaju li vršnjaci vaše dijete, ovako se trebate postaviti...

Sara ide u četvrti razred i s nestrpljenjem broji dane do promjene škole i to iz dva razloga: “Zato što ću onda konačno otići iz ovog razreda, ali i zato što se bojim nove škole.” Dok Sara to govori, majka potajice briše suze i brzo nabacuje smiješak: “Bit će ti sjajno u novoj školi, brzo ćeš naći prijatelje!” Sara sliježe ramenima. Nije baš sigurna u to. Više se ne sjeća točno kad je cijela priča počela. Možda u drugom razredu, možda nešto kasnije. Odjednom su se neki dečki obrušili na nju. Od tog trenutka postala je vrlo nesigurna i se sve više isključivala. “Moja najbolja prijateljica je tada rekla da sam postala čudna i našla si je nove prijateljice”, govori tužno.

Iako se osjeća usamljeno, Sarina priča nije usamljena. Ima puno djece poput nje. Biti “neprikladan” i autsajder egzistencijalni je problem već u dječjoj dobi. U raznim studijama, socijalni istraživači su došli do zaključka da je činjenica da imate dobre prijatelje vrlo važna već u osnovnoj školi.

Sramežljiva djeca imaju poteškoća

Različiti su razlozi zašto se neka djeca izdvajaju iz grupe. Neka su, poput Sare, vrlo nesigurna i lako ih je izbaciti iz ravnoteže što ih ujedno čini i lakim žrtvama. Kad jednom upadnu u taj krug nesigurnosti i izolacije, vrlo se teško izvlače iz njega. Ali ni veseljacima u razredu ponekad nije lako. Ovisno o dinamici grupe, i oni katkad bivaju izolirani. Općenito što su djeca starija, veći je pritisak da postanu konformisti i više je razloga zašto se nekoga može izbaciti iz grupe”podobnih”. Dok neki malobrojni u svojoj autentičnosti dobro kotiraju u skupini, drugi mogu biti odjednom izopćeni. Što učiniti ako vaše dijete ima problem s prihvaćanjem od strane druge djece u grupi?

dijete je autsajder

Nemojte ići razgovarati s drugom djecom

Ako izolirano dijete ne želi da nastavnici ili roditelji ispituju u razredu što se događa, treba to poštivati. Psiholozi upozoravaju kako takve “razredne rasprave” još više stigmatiziraju izolirano dijete. Također poziv svim "prijateljima" iz razreda na rođendan nije dobro rješenje. Stručnjaci predlažu roditeljima poticati individualna prijateljstva pozivima na druženje ili zajedničkim aktivnostima, a djetetovo samopoštovanje poticati hobijima ili unutar drugih skupina gdje je situacija pozitivnija. Osim nekog spleta okolnosti, često je položaj djeteta u razredu odraz njegovog samopoštovanja. Na tome na sreću možete raditi izvan škole. Izbjegnite pritom govoriti loše o "prijateljima" iz razreda.

Što još možete učiniti:

Odmalena znamo da ne možemo dijete staviti pod stakleno zvono i zaštiti ga od svih teških situacija. Ali zato možemo biti uz dijete i to na primjeren način za njegovu dob…

3 do 6 godina – Ostanite mirni

Nerijetko možemo čuti “Mala djeca, male brige – velika djeca, velike brige”. U ovom slučaju to nam ide u prilog. Ako su djeca isključena u vrtićkoj dobi, ona su još uvijek dovoljno mala da možete malo promotriti situaciju i pružiti podršku u ophođenju s prijateljima. Odgajatelji će također pomoći takvom djetetu da nađe put u grupu.

DA: Ljubazno podržite

NEMOJTE: Fraze poput “nije čudo da se nitko ne želi igrati s tobom” obavezno izbjegavajte.

dijete je autsajder

6 – 9 godina – Razgovarajte

Obično se prvi ozbiljni problemi javljaju u drugom i trećem razredu kada se razred dobro upozna. Sada je teže vidjeti gdje je problem jer se djeca druže i izvan škole, bez prisustva roditelja. Sada je važno dobro slušati dijete i ne postavljati pitanja. Radije počnite pričati o svom danu i posebno o trenucima koji su krenuli u krivo. Tako ćete pomoći djetetu da se otvori i priča o problemima. Kad podijele problem, već će osjećaj tereta biti manji. A ponekad ćete zajedno doći na dobru ideju, kako se zaštititi od zločestih namjera ili kako se ponašati pristojno i prijateljski u skupini.

DA: Slušajte pažljivo i ostanite u razgovoru

NEMOJTE: Distribuirati krivnju i tražiti “negativca”. To nikome ne pomaže.

Od 10 godina – Zajedno u kino

Sada se stvari zaista kompliciraju. Zamislite grupu tinejdžera koji zajedno, i jedni pored drugih istovremeno prolaze burno razdoblje razvoja. To je iscrpljujuće za sve. Pored toga sada počinje rasti zanimanje za suprotni spol, što otvara novo bojno polje i izaziva konkurentsku atmosferu. Ustvari sada je atmosfera takva da je svejedno jesi li previše lijep, premalen, prevelik, preglasan, pretih, nervozan, bogat, različit ili siromašan… svako odstupanje od norme može postati problem. Dobra terapija za osjećaj "izoliran sam” u ovoj dobi je gledanje filmova. Postoje mnogi zaista divni filmovi o osjećaju nepripadanja te rješenjima koja su glavne junake na kraju filma ponovno povezala s grupom. Pođite zajedno u kino ili posudite primjeren film.

DA: Dobro slušajte i jačajte djetetovo samopouzdanje tako što ćete mu vjerovati i truditi se razumjeti ozbiljnost njegove percepcije situacije.

NEMOJTE: Prisiljavati na razgovor, nuditi 1000 rješenja i stalno problematizirati pubertet kao razlog. Stvari su dovoljno komplicirane i teške da ne treba još nadolijevati ulje na vatru.

Izvor: Brigitte.de
Foto: Profimedia

Preporučujemo

Tagovi: ,

Pročitajte i:

'Teški' predmeti koje djeca uče na zabavan i koristan način

Robokacija je uistinu hvalevrijedan pristup djecu, učenju, znanju, odgovornostima i vrlinama.

Izazovi odgoja djece u digitalno doba: opasnost se krije u neumjerenoj upotrebi!

Pametni telefoni, ali i tehnologija općenito uvelike olakšavaju naše živote. Lakše i brže komuniciramo, dogovaramo…

Ovakve nastavnike žele djeca!

Ususret početku nove školske godine želimo i učitelje i nastavnike potaknuti da uspostave od početka…

Na prvi dan škole dm je pripremio poklon-paket za SVAKOG osnovnoškolca

Početak školske godine dm je odlučio započeti darovima - poklon-paketom za osnovnoškolce i slobodanim danom…