Kako pomoći djetetu da se nosi s porazom

Pomozite djetetu da se na pravi način nosi sa svojim neuspjesima!

Malcolm Forbes, izdavač čuvenog Forbes magazina, jednom je rekao: “Neuspjeh je uspjeh ako nešto iz njega naučimo”.

Koliko smo puta razmišljali na koji je način najbolje pomoći djetetu da se nosi s neuspjehom? Jedan od njih je upravo da naučimo dijete da iz svakog neuspjeha i poraza nešto nauči. Na taj način shvaćen neuspjeh je samo šansa da se počne ponovo, ali mnogo inteligentnije.
Nezadovoljstvo i razočaranost, iako negativne, predstavljaju istovremeno i zdrave emocionalne reakcije na cilj koji nam je propao i na neuspjeh. Ove emocije ne traju predugo niti su jakog intenziteta i dijete je u stanju ponovno se posvetiti području u kojemu je doživjelo neuspjeh, na funkcionalan način. Međutim, ako se umjesto nezadovoljstva i razočaranosti pojave nezdrave, negativne emocije bijesa, depresije, anksioznosti, tada govorimo o disfunkcionalnim emocijama koje prate i nefunkcionalna ponašanja - odbijanje suočavanja s novim zadatkom, anticipiranje neuspjeha, bespomoćnost, poricanja kao što je "nije mi ništa", itd.

Otkrivanje disfunkcionalnih uvjerenja koja su povezana s nezdravim emocijama i disfunkcionalnim ponašanjima omogućavaju nam da se na konstruktivan način nosimo s neuspjehom. Kada doživimo poraz, često se aktiviraju različita samosabotirajuća, iracionalna uvjerenja kao što su "Nikad ne mogu napraviti nešto kako treba", "Ja sam gubitnik", "Ja ne smijem biti neuspješan". Ova iracionalna uvjerenja imaju ekstreman negativan oblik, dok korištenje crno-bijelog mišljenja, "sve" ili "nikad" odrednica ukazuje na nefleksibilnost tih uvjerenja, koja čine da mislimo da ne postoji druga mogućnost.

Iracionalna uvjerenja se razlikuju na dva načina od racionalnih uvjerenja. Prvo, ona su apsolutistička odnosno dogmatska i izražavaju se u obliku krutih "mora". Drugo, ona dovode do negativnih osjećaja koja jako ometaju težnju prema postizanju cilja (depresija, anksioznost, bijes). Zdrava uvjerenja imaju snažnu tendenciju da podupiru funkcionalna ponašanja, dok nezdrava uvjerenja podupiru nefunkcionalna ponašanja kao što su povučenost, odlaganje, pasivnost. Iracionalna uvjerenja nas sprječavaju da postignemo naše ciljeve i namjere, za razliku od racionalnih uvjerenja koja nam pomažu da postignemo svoje ciljeve i namere. Otkrivanje, a potom energično osporavanje disfunkcionalnih uvjerenja predstavlja put promjene i konstruktivan način borbe s neuspjehom.

 

Tekst: Irena Werner, psiholog
Foto: Profimedia

Preporučujemo

Tagovi: , ,

Vezano uz temu

Tjedan psihologije u Centru Budi svoj

I ove godine Centar Budi svoj će s…

Pročitajte i:

Kad djetetu dati prvi mobitel?

Prirodno je biti zabrinut jednom kad vaše dijete postane spremno za svoj prvi mobitel. Potrebna…

Pet aplikacija korisnih za usvajanje novih znanja kod djece

Aplikacije za računala, tablete i pametne telefone postale su naša svakodnevica, no ponudimo djeci one…

Slikovnica o važnosti učenja

U izdanju Mozaik knjige ove je godine izašla nova slikovnica u kojoj je glavni lik…

Danski obrazovni sustav: Bez rangiranja i ocjena sve do 8. razreda!

"Obrazovni sustavi koji rangiraju svoje učenike zapravo ih poučavaju da je uspjeh upravo takva igra:…