djeca_176421657

Djeca s teškoćama u razvoju

… su potencijal, a ne teret svojih zajednica – osnovna je poruka UNICEF-ova izvješća o stanju djece u svijetu

Prema UNICEF-ovom izvješću o stanju djece u svijetu svako dvadeseto, odnosno gotovo 93 milijuna djece u svijetu u dobi do 14 godina živi s teškoćama u razvoju. Mnoga od njih susreću se s različitim oblicima isključenosti i diskriminacije iako su vlade širom svijeta preuzele odgovornost da sva djeca, bez obzira na sposobnosti ili teškoće u razvoju, uživaju svoja prava bez prepreka. Stoji to u UNICEF-ovom godišnjem Izvješću o stanju djece u svijetu koje je ove godine posvećeno djeci s teškoćama u razvoju. Izvješće je danas predstavljeno u Osnovnoj školi „Marija Jurić Zagorka“, jednoj od prvih škola u Hrvatskoj s programom integracije djece s teškoćama u razvoju u redovno obrazovanje. Na predstavljanju je prikazan i film školske filmske družine „Brašnići“ koji govori o uspješnoj praksi integracije u školi.

Izvješće donosi brojne preporuke za poboljšanje života djece s teškoćama u razvoju i njihovih zajednica. Osnovna poruka Izvješća je da djeca s teškoćama u razvoju nisu problem, već ogroman društveni potencijal koji se može ostvariti kroz inkluziju. Podcjenjivanje potencijala djece i odraslih s invaliditetom jedna je od glavnih prepreka njihovom punom uključivanju u živote svojih zajednica. Raširene predrasude u društvima širom svijeta dodatno sprječavaju ostvarivanje prava djece s teškoćama u razvoju. U Izvješću se poručuje: životi djece s teškoćama u razvoju neće se promijeniti ako se ne promijene stavovi njihovih zajednica i onih koji odlučuju o njihovoj dobrobiti.

Živote djece s teškoćama u razvoju i njihovih obitelji dodatno otežavaju viši troškovi zdravstvene skrbi, manje obrazovne šanse, propuštena zarada roditelja koji zbog brige o djetetu s teškoćama i nedostatka sustavne podrške nerijetko ostaju kod kuće. Procjene dodatnih troškova brige o djeci s teškoćama u razvoju u obitelji kreću se od 9 posto prihoda u Vijetnamu do između 11 i 69 posto u Velikoj Britaniji. Zbog svega toga, a potvrdila su to istraživanja provedena u 14 zemalja u razvoju, kod djece s teškoćama u razvoju postoji veća vjerojatnost da će iskusiti siromaštvo nego kod onih bez teškoća u razvoju.

Da društvena zaštita djece s teškoćama i njihovih obitelji treba dodatnu pažnju, potvrdilo je i UNICEF-ovo istraživanje „Kako roditelji i zajednice brinu o djeci najmlađe dobi u Hrvatskoj“ koje je pokazalo da je zbog većeg financijskog, psihološkog i radnog tereta koji nose, roditeljima djece s teškoćama u razvoju ugroženo i zdravlje i egzistencija, a u nedostatku rane intervencije i usluga u zajednici često su prepušteni sami sebi.
U Hrvatskoj, prema Izvješću o osobama s invaliditetom Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, živi 33 852 djece s invaliditetom i teškoćama u razvoju, od čega 36 posto živi u Gradu Zagrebu i Splitsko-dalmatinskoj županiji. Čak 40 posto djece s teškoćama u razvoju ima višestruke teškoće. Prema dostupnim podacima 22 396 djece je u nekom obliku prilagođenog školovanja, no mnogima od njih uskraćeno je pravo na obrazovanje jer još uvijek nisu uklonjene prepreke za inkluziju.

Također, procjenjuje se da više od 920 djece s teškoćama u razvoju živi u institucijama koje unatoč brizi osoblja, ne mogu zamijeniti život u okrilju obitelji. Prema UNICEF-ovim podacima prikupljenima u 35 ustanova, više od jedne trećine djece u instituciji boravi duže od 10 godina. Razlozi za smještanje djece s teškoćama u institucije su višestruki: nedostatak usluga u zajednici i podrške obiteljima, uključivanje u odgojno – obrazovne programe specijaliziranih ustanova, zlostavljanje i zanemarivanje djeteta u obitelji, nepostojanje alternativnih oblika smještaja djeteta, ili je dijete napušteno još u rodilištu.


„Isključenost djeci s teškoćama u razvoju uskraćuje koristi koje im obrazovanje pruža za cijeli život: bolji posao, socijalnu i ekonomsku sigurnost, kao i mogućnosti za puno sudjelovanje u društvu. Nasuprot tome, ulaganje u obrazovanje djece s teškoćama u razvoju može doprinijeti njihovoj budućoj efikasnosti kao radne snage. Naime, potencijalni prihod neke osobe može se povećati čak i za 10 posto sa svakom dodatnom godinom obrazovanja. Uz to, svi imaju koristi od inkluzije. Primjerice, kod obrazovanja – rampe i široka vrata mogu unaprijediti pristup i sigurnost za svu djecu, nastavnike, roditelje i posjetitelje škole, ne samo za one koji koriste kolica. Osim toga, djeca koja odrastaju u inkluzivnom okruženju najbolji su učitelji društva za smanjenje nejednakosti“
, istaknula je v.d. predstojnice Ureda UNICEF-a Đurđica Ivković.
Na konferenciji za novinare o programu integracije djece s teškoćama u razvoju u Osnovnoj školi „Marija Jurić Zagorka“ govorili su i ravnatelj Željko Kelava, školska defektologinja Ana Novina i učiteljica Vesna Rajić, a o izazovima s kojima se suočavaju roditelji djece s teškoćama u razvoju u našoj zemlji govorila je Vesna Farkaš, majka djevojčice s višestrukim teškoćama u razvoju.

Tekst: Unicef
Foto: Thinkstock

Komentari

Pročitajte i:

pubertet

Kako odgojni stil roditelja utječe na ponašanje mladog čovjeka?

Još se vrlo zorno sjećam jednog mladića koji je dolazio na savjetovanje uslijed inzistiranja škole…

informacije u školi

Što pitati učitelja na informacijama?

Informacije su prilika da porazgovarate s učiteljem i saznate ono što vam dijete ne može…

pubertet

Kako da (i ne) komunicirati s mladima?

Iz bogatog iskustva u radu s mladima i njihovim roditeljima stekla sam dojam da i…

borba protiv stresa

10 trikova koje trebate usaditi djeci za borbu protiv stresa

Naučiti boriti se protiv stresa dio je odrastanja svakog od nas. Što prije i bolje…