Znam gradivo u školi, ali postižem loše rezultate

P: Imam jedan veliki problem a on se odnosi na moje odgovaranje (uglavnom usmeno) u školi. Doma uvijek sve naučim, čak me i sestra zna ispitati gradivo i kaže da dobro znam, ali kada dođem u školu i profesorica me prozove, ja se preplasim i više se ničega ne mogu sjetiti. Samo mi se znoje dlanovi, guši me, imam grčeve u trbuhu, srce mi užasno brzo lupa i ne mogu progovoriti. Profesori su svjesni da me strah pa mi neki izađu u susret i daju test, ali me strah jer me iduće godine čeka fakultet gdje me profesori neće poznati i gdje ću, između ostalog, morati držati seminare. Kako da si pomognem? Ana

O:

Odgovor:

Draga Ana,

problem s kojim se susrećeš čest je kod mladih tvoje dobi. Na sreću, s njim se može izaći na kraj: bilo samostalno ili uz pomoć stručnjaka ako nam je preteško da se sami nosimo s tim.

Kako je glavni izvor straha od ispitivanja strah od neuspjeha koji je pak povezan s osjećajem nedovoljne pripremljenosti za provjeru znanja i nesigurnošću u svoje sposobnosti i vlastito znanje, moj prvi savjet bi svakako bio da se prije usmenog ispita jako jako dobro pripremiš (rekla si da to već činiš ali smatram da je bitno ponoviti da je priprema ključna).

Ono što već radiš i što bi trebala nastaviti jer doista pomaže je preispitivanje gradiva i vježbanje odgovaranja naglas. Na taj način vježbaš mogući scenarij koji će se odviti u školi i pripremaš se na tu situaciju koja ti tada neće više biti tako strana i zastrašujuća. Iako mnogi uče do posljednjeg trenutka i tako riskiraju da u školu dođu iscrpljeni, pokazalo se da je najbolje u školu doći svjež i odmoran - mozak najbolje funkcionira kada je odmoran. Dan prije odgovaranja ostavi vremena samo za ponavljanje i uvježbavanje odgovaranja.

Ono što također može pomoći u svladanju treme jest korištenje tehnika disanja za opuštanje koje ti mogu pomoći da malo umiriš rad srca, te zamišljanje uspješno odrađenog odgovaranja. Vizualiziraj sebe kako dobivaš dobru ocjenu i kako si na kraju ponosna na sebe. Vjerujem da je puno lakše krenuti odgovarati kada si sam sebi podrška, kada možeš zamisliti pozitivan ishod tog odgovaranja.

Na kraju, imaj na umu da je trema zapravo normalna reakcija na situacije u kojima nas drugi procjenjuju i da u blažim dozama pozitivno djeluje na naše ponašanje, potiče nas na akciju. Stanje potpune, duboke opuštenosti za vrijeme odgovaranja je možda teško postići u takvoj situaciji, no to ni nije poanta: poanta je da svoju uzbuđenost preusmjeriš u ovu koja će te potaknuti na akciju, koja će te usmjeriti na pozitivan ishod tvog odgovaranja.

Ukoliko procijeniš da ti navedeni savjeti nisu dovoljni, bilo bi dobro da se obratiš psihologu koji će ti pomoći u savladavanju treme.

Samo hrabro!

Jelena Vrsaljko, dipl. socijalni radnik, psihoterapeut i NLP trener

Preporučujemo

Pročitajte i:

Imate pitanje? Kontaktirajte nas!