Vjerojatno ste primijetili kako već i male bebe od malena intuitivno osjećaju kad im niste posve posvećeni tj. pažnja vam je raspršena unatoč tome što ste im blizu. Još teže takvo što pada djeci kasnije, kad već mogu govoriti i imaju svoju ideju kako bi se vi trebali prema njima ponašati, katkad i kako im "služiti", barem za slušanje! Najveće frustracije su im ako čuju da s nekim razgovarate na mobitel ili telefon, a ni s partnerom ne biste trebali previše ćaskati u njihovoj blizini, jer uz njih za takvo što nema razloga :) Naravno, trebat ćete se znati uz njih izboriti za vlastito vrijeme, no ono vrijeme kad ste uz njih i nešto vam sa žarom žele pokazati ili ispričati, ma kako nebitno se to vama činilo, pokažite da vam je stalo i da ih pozorno slušate. To je jedan od najboljih način iskazivanja poštovanja i ljubavi prema nekome. Nemojte zjakati naokolo, raditi još tri dodatne radnje, okrenite se prema djetetu, spustite se na pod ako je i dijete na podu i neka osjeti da vas je potpuno zaokupiralo. Ili bar to nastojte što češće možete.

Pravilo brze hrane

U knjizi "Najsretnije dijete u kvartu", autor knjige, dr. Karp, objašnjava pravilo "brze hrane", tj. pravilo komunikacije s malim djetetom u kojoj mu iskazujete najveću podršku i možete ga najbrže smiriti ako je uzbuđeno i u plaču zbog nečega što želi tog trena (i nije mu do kompromisa!).

Evo kako je slikovito objašnjava: Kad ste u redu u restoranu brze hrane, kad vas konobar upita: "Što želite naručiti?", a vi odgovarate "Hamburger i pržene krumpiriće, molim", sigurno ne želite da vam konobar odgovori: "Znate li koliko se kalorija nalazi u toj hrani" ili "Možda bi vam ipak bilo mudrije odabrati salatu", nego će konobar ponoviti vašu narudžbu kako bi potvrdio da ju je dobro razumio i čuo. I to će je ponoviti najsličnije načinu kako ste je vi izrekli. Uznemireno dijete ne može krenuti na idući korak u smirivanju i na preusmjeravanje ako prvo nije sigurno da ste dobro shvatili što ono želi sad odmah, da ste prepoznali njegovu potrebu. Ako razmislite, slično vrijedi i kod odraslih. Nije vam baš ugodno kad vidite da sugovornik naokolo gleda i zijeva dok mu vi nešto želite reći ili odgovara na sms poruku... Nije isto hoće li vam netko pametovati oko toga što ste mu upravo u povjerenju ispričali ili će pokazati suosjećanje i spomenuti i neka svoja slična iskustva kakva je prošao u životu. Stoga ne zaboravite da isto vrijedi i kod djece, bez obzira na uzrast.

Prihvatite djetetovu uznemirenost

Prvo morate prihvatiti da je dijete uznemireno i sjetiti se ove metode. Dakle, nemojte zanemariti djetetove emocije i budite u tome iskreni. Nemojte odmah početi smirivati dijete i govoriti da je sve u redu, jer očito da njemu nije u redu. Govoreći djetetu da je sve u redu, pokazujete da niste shvatili važnost onoga što ono svojom reakcijom želi izraziti. I zato ne može prihvatiti vaš prijedlog koji mu nudite. Imitirajte kratke fraze, djetetov način govora, jer njega će najbolje shvatiti. Ako se dijete žali zato što mu je npr. dosadno, dok zajedno čekate u redu na blagajni, priđite mu blizu, spustite se na njegovu razinu i sa suosjećanjem ponovite kratko one riječi koje dijete i samo govori: "Ani dosadno, dosadno. Jako dosadno. Van, van. Mama, doma. Idemo doma." Dijete će se tada polako umiriti, i tada možete dati prijedlog neke zabavne igre ili izvaditi iz torbe nešto što će zainteresirati dijete dok ne završite s blagajnom. Jedini način da razumijete djetetove emocije je da ih pokušate osjetiti i prihvatiti. To će biti važno za njegov cijeli život... da zna da je shvaćen i prihvaćen i da je u redu izražavati emocije svih vrsta. A onda će postupno učiti kako ih izražavati na način primjeren našem društvu, a da se izbjegne njihovo potiskivanje.

Tekst: Ivančica Tarade

Foto: Profimedia