Sanja Rešček Ramljak vjerojatno je prisutnija svojim radovima u vašem domu, nego što ste toga svjesni. Po struci je akademska slikarica-grafičarka, a od 2001. bavi se ilustracijom i to vrlo često onom u slikovnicama. No prije svega je mama dvoje prekrasne dječice. Odlučili smo je ugostiti na našem portalu jer su nam njeni radovi tako često upadali u oči i k tome su stvarno prelijepi i privlačni i djeci i odraslima.

Kada se ilustrirali prvu slikovnicu i kako je do toga došlo?

Svoju prvu slikovnicu sam ilustrirala kao svoj diplomski rad u klasi primijenjene grafike profesora Zdravka Tišljara, na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Sjećam se baš nam je profesor Tišljar pokazivao radove češkog ilustratora Adolfa Borna čiji mi se rad učinio fascinantnim, u to vrijeme sam se dosta bavila i slikarstvom i nekako je baš spontano došla ideja da kao diplomski rad ilustriram slikovnicu Luke Paljetka "Miševi i mačke naglavačke". I otad zapravo nisam prestala ilustrirati. U tom trenutku nisam mogla ni zamisliti da će baš ta slikovnica dobiti i nagradu Grigor Vitez za ilustraciju 2003. godine. Ilustracija je zaista divno zanimanje jer se radovi mogu aplicirati na nevjerojatno širok spektar proizvoda. Imala sam sreću da su mi se ilustracije našle, osim u slikovnicama, i na čestitkama, časopisima, plakatima, poštanskim markama, papirima za zamatanje, puzzle-slagalicama, tekstilima.

njene-ilustracije-krase-preko-120-slikovnica-ali-postanske-marke-cestitke-puzzle

Znate li uopće točan broj slikovnica koje ste ilustrirali?

Moram priznati da sam sada već prestala brojati koliko sam slikovnica ilustrirala, ali mislim da ih je preko 120.

Koje tehnike crtanja koristite i o čemu to ovisi?

Već dulje vrijeme ilustriram isključivo na tabletu, znači radim digitalno. Rad na takav način meni osobno daje puno veću slobodu, ostavlja mogućnost puno lakših dodatnih izmjena i jednostavno je mnogo fleksibilnije raditi na taj način. Nekad mi je simpatično kad klijenti kažu na kraju da im pošaljem originale ilustracija, pa se iznenade kad čuju da je sve digitalno.

Neke od tih slikovnica su osvojile i nagrade, koje?

Uz već spomenutu knjigu za diplomski rad, nagradu za Grigor Vitez su iste godine dobile i slikovnica autorice Larise Mravunac "Dječak u zvjezdanim čizmama", te Vesne Parun "Miki Trasi i Primadona". Također, dobitnica sam nagrade publike na Interliberu 2004. i nagrade «Welcome» koju dodjeljuje ULUPUH za ilustraciju.

njene-ilustracije-krase-preko-120-slikovnica-ali-postanske-marke-cestitke-puzzle

Slikovnice iz Baby Gym serije za izdavačku kuću Child's Play su dobitnice triju nagrada: Winners Practical Pre-School Bronze Award 2008, Touch&Tickle Myra Robertson Baby Book of the Year 2009 i Touch&Tickle Bookbug Baby Pack, Scottish Book Trust 2012. Posebno me veseli da su dvije slikovnice iz Itsy Bitsy serije doživjele veliki uspjeh i plasirale se među Top 50 najprodavanijih knjiga na Amazonu.

njene-ilustracije-krase-preko-120-slikovnica-ali-postanske-marke-cestitke-puzzle

Kako nastaju ilustracije za određenu slikovnicu ili djelo? Koliko taj proces traje i što sve utječe na vas dok crtate?

Proces izrade knjige kreće od toga da dobijem tekst za slikovnicu i najčešće prijelom knjige (raspored teksta) te nekad više ili manje opširne upute što bi voljeli da je ilustrirano i tada kreće skiciranje. Obavezno se radi s urednicima, koji prate čitav proces i koji daju "zeleno svjetlo" kad je završena faza skica i kad se može krenuti u koloriranje. Najčešće na jednom projektu radi veći tim ljudi od urednika, dizajnera, tima za prodaju i zapravo je to jedan veliki zajednički projekt.

Jesu li se ilustracije promijenile kad ste postali majka? Pomažu li vam djeca nekim svojim komentarima?

Aposolutno, od kad sam postala majka, nekako mi je bila najdraža skupina za ilustriranje od 0-3 godine, kolori su postajali sve više pastelni i sve skupa je dobilo možda jedan nježniji ton. Ali zapravo jako volim eksperimentirati u svojem poslu, pa me niti jedna dob ne ograničava već mi je zapravo izazov raditi nešto za odrasle, nešto za djecu. U svemu pronađem nešto što me veseli i što mi je blisko.

njene-ilustracije-krase-preko-120-slikovnica-ali-postanske-marke-cestitke-puzzle

Kako izgleda suradnja s autorima dijela - koliko brzo "kliknete" s njima i pogodite ono što im se svidi?

Što se tiče suradnje, imam zaista dobra iskustva, nekako već unaprijed autori znaju što radim, ali volim prije početka s njima malo porazgovarati da vidim u kojem smjeru oni vide projekt. Uglavnom nam se ideje nekako i pogode.

Koji je vaš zadnji projekt?

Zadnji projekt je bila suradnja s Larisom Mravunac, ilustrirala sam njezinu knjigu poezije "Ulica Mirabel Bel". Već dulje vrijeme smo htjele napraviti zajednički projekt nakon lijepe suradnje na slikovnici "Dječak u zvjezdanim čizmama". Za mene je to bilo jedno novo iskustvo, jer je poezija za odrasle, a što je, naravno, sasvim nešto drugo od ilustriranja slikovnica za djecu. Ali to mi je dalo izgovor da se s velikim veseljem vratim svojim dizajnersko-slikarskim "korijenima" i početku ilustratorske karijere kad sam dosta surađivala s časopisom Elle i zaista mi je bilo veliko zadovoljstvo ilustririrati ovu knjigu.

njene-ilustracije-krase-preko-120-slikovnica-ali-postanske-marke-cestitke-puzzle

Najnovija slikovnica na hrvatskom tržištu je tek nedavno na Interliberu ugledala svjetlo dana i zove se "Djevojčica i sreća", autorice Irene Orlović. Tom projektu me privukla prekrasna poruka da sreću nosimo u nama samima i jednostavno je tražila jedan novi, možda više slikarski izričaj koji može adekvatnije popratiti tekst i mislim da smo napravili zaista jednu, vrlo neobičnu i vrijednu slikovnicu.

njene-ilustracije-krase-preko-120-slikovnica-ali-postanske-marke-cestitke-puzzle

Imate li nekih posebnih želja kome biste nešto željeli ilustrirati da možete ili neki projekt u glavi koji bi vas baš veselio da budete dio njega?

Uvijek me veseli raznovrsna primjena mojih ilustracija. Tako su prošle godine i otisnuti tekstili s mojim ilustracijama, osim toga ilustrirala sam mnogo brojne čestitke za UNICEF, Papyrus, American Greetings i mnoge druge, zatim puzzle za Ravensburger i druge proizviđače. Sad upravo radim na novom velikom setu puzzle slagalica s motivima vilinskog svijeta.

Iako meni osobno je najdraža primjena mojih radova bila donacija printeva slika bolnici u Klaićevoj i printeva ilustracija za Dječji dom u Nazorovoj. Zaista su to najbolji primjeri koliko je moguće na najjednostavniji mogući način oplemeniti i razvedriti prostore u kojima borave djeca i bar im malo uljepšati boravak u njima.

njene-ilustracije-krase-preko-120-slikovnica-ali-postanske-marke-cestitke-puzzle

Jeste li imali svoje samostalne izložbe?

Samostalne sam izložbe imala na početku svojeg samostalnog rada, dok sam se paralelno ilustriranjem bavila i slikarstvom. Imala sam niz velikih izložbi po muzejima širom Hrvatske.

Što vam je nekako srcu najdraže od vrsta književnosti za ilustrirati i zašto?

Najdraži tekstovi za ilustriranje su mi ili vrlo nježni i poetični ili pak zaigrani i vrckasti na kojima se i ja mogu malo "razigrati". Uglavnom takve slikovnice i sama volim i često su izbor mojoj djeci za čitanje. Trenutno čitamo prekrasnu slikovnicu "Dome, slatki dome" Svjetlana Junakovića i Grumpy Badger's Christmas ilustratorice Jane Chapman. Njezine ilustracije s puno detalja i neodoljivim likovima moja djeca jako vole. Ipak, ako bih trebala izdvojiti najdražu, definitivno je "Pogodi koliko te volim", uvijek najdraža slikovnica prije odlaska na spavanje.

Razgovarala: Ivančica Tarade

Ilustracije: Sanja Rešček Ramljak