O odgoju djece danas se puno priča, piše, čita i razmišlja. Sretna sam, ponosna i zahvalna što je tako jer se sve više razvija svijest o važnosti odgoja i obrazovanja djece. Istraživanja su to davno pokazala i dokazala, no društvo ipak još nije u potpunosti svjesno toga. Zašto je tako? Najčešće se govori: „Pa mali su oni. Pustite ih nek’ budu djeca, slobodni, nek’ se igraju!“ Da, oni su mali, ali su veliki, odnosno, hoću reći, nisu više mali, ali su dosta veliki da ne budu mali. Mali su, ali su veliki i trebaju se igrati. Igra je način učenja. Još davnih vremena Platon je rekao: Igrajući se čovjek nauči više u jednom satu nego da je o tome pričao godinu dana. I trebaju biti slobodni jer sloboda je mogućnost biti najbolja verzija samog sebe.

S druge strane, oni su mali, nek’ se samo igraju, nek’ budu slobodni može biti i problematično. Mali su, slatki pa im se često i popušta jer… pa kaj kompliciraš, to je samo bombon. Daj mu da se ne dere više. Da, danas je to samo bombon, za par godina to će biti motor, auto i sl. Apetit raste. A onda se dijete neće vratiti iz grada u dogovoreno vrijeme jer je naučilo da se roditelje može preveslati. Ono što je izrazito važno je da dijete naučiti poštivati granice, pravila i dogovore ali i osobu koja donosi pravila i postavlja granice u odgoju. Sloboda za dijete može biti i vrlo riskantna. Dijete je potrebno naučiti odgovornosti i funkcioniranju u slobodi. Učenje djeteta odgovornosti je zaštita njega samog. A igra, igra je predivna i od velike važnosti za dijete. Promatrajući djetetovu igru možemo mnogo toga naučiti o djetetu.

Tajni sastojci za odgoj djece

Postoje određena osnovna načela odgoja i način kako pristupiti odgoju djeteta. Možemo li se kruto držati određenih smjernica, načela, pravila, uputa? Ili postoje iznimke ovisno o situaciji, djetetu, roditelju? U kontekstu kulinarstva konačno jelo ovisi o namirnicama koje se koriste i gdje svaki kuhar ima svoj način izvedbe određenog jela. Koliko će jelo biti ukusno i izmamiti osmijeh na lice onoga tko ga kuša ovisi i sposobnosti, kreativnost kuhara koji ih zna kombinirati, dozirati. Isto je i s odgojem djece, postoje mnogo tajnih sastojaka koje koristimo ili zaboravimo upotrijebiti. Koji su to tajni sastojci? Kada i kako ih koristiti? Ovisi o mnogo faktora: djetetovim mogućnostima, potrebama, interesu, osobi koja odgaja i načinu koji komunicira s djetetom. Nadalje, važno je znati i što to želimo postići u odgoju i u odnosu s djetetom. Baš kao i kod kuhanja, ako želimo ljuto jelo, dodat ćemo malo više npr. ljute paprike.

Osvijesti. Primijeni. Njeguj.

Što je to na što dijete reagira? Koje su to riječi ili postupci? Što ga motivira? Što ga demotivira? Na koji način pristupam djetetu? Kako komuniciram s djetetom i kako moja komunikacija utječe na odgoj djeteta? Kada osvijestimo koji su to tajni sastojci koji „pale ili ne pale“ napravili smo veliki korak i napredak. Jer komunikacija odgaja, a odgoj komunicira. Sljedeći korak je primjenjivati ono što je konstruktivno i izbjegavati ono što nije plodonosno. I na kraju, njegovati. Njegovati osnovne i temeljne vrijednosti. I redovito dodavati tajne sastojke. Najbolji kuhari uvijek dodaju nešto svoje i jelo tada bude posebno fino. Vrlo često kažu: Kuham s ljubavlju! Odgajajmo s ljubavlju. Previše ljubavi ne može razmaziti dijete. Ljubav je djetetu potrebna baš kao i hrana.

TekstLana Kihasmag. praesc. educ., odgojiteljica-mentorica u DV Petar Pan, koordinatorica konferencija Mliječni zub, bloggerica; individualna savjetovanja s roditeljima i s djecom

Foto: Mario Poje i Profimedia