Ne spavamo li dovoljno, u tijelu nastaje kaos

Pitanje količine spavanja se, nažalost, postavlja prerijetko, a njegova važnost je preogromna. U hormonskom svijetu, u kojem se stalno vrte moje misli, spavanje je na listi prioriteta, rekla bih čak hrabro, važnije i od hrane. Jesti i piti ne moramo svaki dan, a probajte ne spavati jedan dan.

Nespavanje uzrokuje mnoge poremećaje u tijelu, rad u "crvenom". S rušenjem mnogih tjelesnih funkcija i pogrešnim signaliziranjem među stanicama, nespavanje nas čini bolesnima, starima i iznenadit će se, nespavanje - deblja.

Kada sam svojevremeno bila potaknuta da u emisiji koja govori o zdravlju na 1. programu Hrvatskog radija govorim o spavanju i posljedicama prekratkog spavanja, pogotovo u odnosu na hormone, dobila sam mnoge povratne informacije od slušatelja. Čudili su se onome što sam govorila, jer nikada do tada o spavanju nisu razmišljali na taj način. Spavanje je aktivnost koju bi većina ljudi htjela izbaciti iz svog života, jer dan ionako prekratko traje, a izazovi uzbudljivog života su preveliki. Sintagma: "Spavat ću kad umrem" prečesto se puta čuje, a to je za mene grozna neistina, koja vas može uništiti i umanjiti uživanje u životu.

Hormoni užasno pate ako nepravilno spavamo. Nama je izmjenjivanje noći i dana pokazatelj što treba činiti, po danu treba biti aktivan, a noću treba spavati. Logika je jednostavna. Naši hormoni razumiju da je noć vrijeme u danu kada sekrecija glavnog aktivnog hormona i svojevrsnog šefa hormonskog orkestra prestaje, a nastupa regeneracija kroz neke druge hormone. O tome sam već pisala u svojim tekstovima, ali zbog izuzetne važnosti naglašavam još jednom. Nikada nije dosta govoriti o spavanju.

U rujnu je započela nova školska godina, baš kao i treninzi. Kada se zapitate kada počinju dječji treninzi, vidjet ćete da je to uvijek u kasnim večernjim satima. Čak i mala djeca treniraju navečer između 7 i 10 sati. Po hormonskom ciklusu, to je već vrijeme kada bi se morala pripremati za spavanje, a kamoli trčati i skakati. Trčanje i skakanje povećava rad nadbubrežnih žlijezdi koje nas čine budnima, a u ovo vrijeme dana, nadbubrežne treba polako prebacivati iz šest u prvu brzinu. Uzbuđena djeca dolaze doma, slijedi tuširanje i večera, a onda treba vremena da se hormoni smire.

 

Dovoljno spavanja štiti i od raka

Djeca trebaju rasti, a nema rasta bez spavanja. Odrasli trebaju regeneraciju koja se događa tijekom spavanja. Spavanje popravi sve programe koji su krivo započeli, možemo reći da štiti i od infekcije, ali i od raka.

Kada pokazujem dijagram kako naše tijelo očekuje od nas da u 20 sati prekinemo baš svaku aktivnost i počnemo se pripremati za spavanje, ljudi me u čudu gledaju i misle: ja to nikako ne mogu! Neki ne mogu, a neki niti ne žele. Proglasili su sebe noćnim pticama i vole noć. Žene obično navečer uzmu malo vremena za sebe pa gledaju televiziju, kada svi odu na počinak, a neke peglaju i kuhaju za sutra. Nemojte se ljutiti ako vam kažem da je to s hormonskog stanovišta pogrešno.

 

Dakle u 20 sati treba prekinuti skoro pa svaku aktivnost, mislim na vježbanje, čišćenje stana, kuhanje i treba ozbiljno prionuti opuštanju. To je dio dana kada sabiremo svoje misli, analiziramo kroz što smo taj dan prošli i donosimo odluke za budućnost. Svaka osoba treba trenutak za razgovor sa sobom. Veče je idealno vrijeme. Ako prihvaćamo sebe, navečer ćemo se opustiti i pripremiti svjesno za novi dan. Sve naše brige noću bi trebale prestati biti važne, brinut ćemo se opet ujutro. Treba sebi zadati miran i uspješan san navečer, da bi takav i bio. Ako u krevet odemo s rastresenim mislima, takav će biti i san.

Većina mojih pacijenata koji imaju velikih problema s hormonima ne spava dobro. Zapravo nespavanje dovodi do većih hormonskih poremećaja, a onda "zbrkani" hormoni dalje održavaju nespavanje. I tako se zatvara začarani krug.

Djeca i adolescenti koji treniraju navečer kasno, ne samo da iscrpljuju svoje tijelo, nego iscrpljuju i tijela svojih roditelja koji ih taksiraju u sitne sate. Nemali broj majki i očeva žale mi se na dječje treninge. Kažu: pokušavali smo razgovarati i s trenerom, ali nema odjeka. Trening do 23 sata, tuširanje i večera nakon toga, dok se tijelo smiri, već je prošla ponoć, a u školu treba ići ujutro. Nakon par takvih dana, što možete očekivati, nego da će vikend proteći u spavanju, a treba stići i školske obaveze, pa malo otići i u kino ili s prijateljima van. Kada?

Ne znam je li je to trend u cijelom svijetu, ali pretpostavljam da je, te predviđam mladoj generaciji puno muke s hormonima, što se i zaista događa. U kombinaciji kemikalija koje nas okružuje, nezdrave hrane i nespavanja, eto uzroka mnogih bolesti.

Na sreću, vesela sam kada mi dođe mladić i djevojka s puno problema, porazgovaramo malo o promjeni odlaska u krevet, o prehrani i za 3 mjeseca dobijem povrat da se mlada osoba preporodila. Kod mladih ide uvijek brzo, kod odraslih treba malo duže, ali odlaskom u krevet između 20 i 22 sata, zaista možete otkloniti većinu svojih hormonskih poremećaja, osjećati se odmorno i izgubiti kilograme.

 

Tekst: Sanja Toljan, dr. med., ravnateljica Poliklinike Orlando
Foto: Profimedia

Preporučujemo

Tagovi: , ,

Pročitajte i:

Kako znati nosite li blizance?

Višeplodna trudnoća ponekad ima i posebne pokazatelje. Jutarnje mučnine, umor i dobitak na težini mogu…

Učimo držati žlicu

Taj alat bi se u rukama djeteta trebao naći već sa godinu dana.

Djeca u medijskom svijetu

Medijska pismenost djece i mladih ključna je kako bi se djecu zaštitilo od neželjenih sadržaja…

Uvjeti za povećanje alimentacije

Može li se tražiti veća alimentacija ako bivši supružnik počne raditi u inozemstvu?